Politisk debatt (2025)

Är väl inte speciellt förvånad men intressant kartläggning man gjort genom att samköra register.

2 gillningar

Men det var lämpligt att bryta mot fotoförbud?

J*vla tomte. SDs politiker är ju de som har mest bristande vandel

1 gillning

Högerradikala blir allt mer som radikala muslimer. Det har synpunkter på hur kvinnor klär sig och ifrågasätter kvinnan som enskild individ. Exakt som islamisterna.

2 gillningar

Japp – samma normer, där mannen skall kontrollera kvinnan – bara olika utgångspunkter och resultat.

Där kvinnan vill vara fri att slippa bära slöja tvingar mannen på dem slöja – där kvinnan vill vara fri att bära slöja, tvingar mannen av dem slöjan.

Alltid med en förvändning att det är för deras skull.

5 gillningar

Säg vad du vill men vi män är ju omtänksamma. :joy: :joy:

30 minuter fortsätter att ge tv-tid till det ryska narrativet.

Förstår inte vad SVT håller på med.

4 gillningar

Helt jävla otroligt. Och det betalar vi för.

1 gillning

Då är Skavlan bättre

Jag förstår överhuvudtaget inte fenomenet Lena Andersson – varför lyfts hon fram i sådana här sammanhang? Vad är hennes kompetens? Nyss var hon ju expert på barnfattigdom... och innan det global uppvärmning (som inte finns för det är kallt ibland)

Klimatförändringförnekare, rysslandsvän och tycker fattiga lite får skylla sig själva går det ju halvt på ett dussin numera.

4 gillningar

En av de jag umgås mest med sedan jag flyttade till Stockholm är 10 yngre än vad jag är. Han är född i Sverige, svensk mamma och utlandsfödd pappa. Pappan kommer från ett ”västland” i fast utanför Europa.

Min kompis driver ett företag sedan länge och har 10-20 fast anställda beroende på konjunktur och orderingång. Fru och två barn och mer svennebanan än vad jag är.

Han har dock behållt en tydlig inre identitet från sin pappas land. Familjen åker dit då och då, han kan språket och är sjukt intresserad av allt som rör det landets kultur, historia och mat. När man lär känna denna tystlåtne, hårt arbetande medelsvensson inser man att hans fokus är på sin familj, sitt jobb/företag och på sin pappas hemland. Det där med pappans hemland tog flera år innan jag förstod då det är något han inte ser behov av att sprida till andra.

Knorren är att pappans hemland inte tillåter dubbla medborgarskap vilket lett till att min kompis inte är svensk medborgare. Jag har sagt åt honom att han måste fundera på det där då vår regering kan få för sig vad som helst.

Nu är vi där. Nu finns ett förslag på bordet att permanenta uppehållstillstånd ska återkallas. SD har drivit fram detta även om det bryter mot en av rättsstatens principer, att inte lagstifta retroaktivt.

Jag vet att man inte ska argumentera utifrån enskilda fall. Men det känns som om någon håller på att slita ut mitt hjärta ur kroppen när jag tänker på honom och hans familj. Varför ska staten ge sig på honom? En laglydig, hårt arbetande familjefar som av livet givetvis två identiteter ska nu berövas sin autonomi och tvingas in i SD boxen.

Det kan synas enkelt att bara byta medborgarskap för honom, vilket jag sagt i flera år att han bör göra. Men det är hans liv, hans identitet och något han odlat sedan han var barn. Hans syskon har inte alls samma vurm för detta så det är något han blivit intresserad av på egen hand.

Jag skriver det här för jag måste snacka med honom på allvar nu. Jag känner att varje gång jag tar upp det här korsar jag en gräns där jag inte har att göra. Men gör han fel här, kan han bli utvisad. Jag är inte säker på att han fullt ut inser allvaret i frågan och då får det bli obekvämt när jag tar upp det igen och med extra tydlighet.

SD är verkligen inte bara emot invandring, de är emot invandrare. Om de så är födda här med en svensk förälder ska bilan hänga ovanför dem. Gör de minsta fel ska repet brista och bilan falla.

Jag hoppas det här förslaget aldrig blir verklighet. Moderaterna borde ha kvar någon skam i kroppen(L och Kd har dock inte det). Men enskilda måste ju börja anpassa sig, hantera det, här och nu. Man vet ju inte vad SD får för sig om förslaget går vidare vad gäller tidsfrister och olika detaljer.

F’ låt att jag tar upp utrymme här med mina personliga problem även om det är politik i grunden. Men jag samlar styrka då jag träffar honom och hans (svenska) fru idag då de kommer för att besöka mig där jag ligger inlagd. Även om han förstår att jag tjatar om detta för hans bästa blir det ändå lite stelt, det är hans inre kärna jag petar på. Och just idag när de har vänligheten att komma och besöka mig ska jag röra upp det här. Men jag ser det som min plikt. Och jag nöjer mig inte med att jag någon gång tagit upp detta och så får han hantera det bäst han vill. Hela familjens existens som den ser ut nu hotas ju av SD och regeringen. Då få man som kompis gå över vissa linjer.

9 gillningar

Utan att känna någon i den väns situation så känner jag också att detta förslag är så anti-mina-värderingar att jag bara blir uppgiven. Hur landade vi här?

1 gillning

Det är tragisk läsning. Och redan innan det förslaget blivit verklighet förekommer det ju liknande fall med människor som är etablerade i Sverige, utbildade och med jobb i Sverige som ändå ska utvisas.

Samtidigt förekommer fall som detta:

Känslan är att det alltid är lättare att dra in rättigheter för skötsamma personer.

1 gillning

Aldrig varit problem att ha dubbla medborgarskap i Sverige utan att ha det i det andra landet. Det andra landet vet inte ens om det.

Inget problem alltså.

1 gillning

Jag var på väg att säga Peter Sundström i hockey VM 1987 men det var IIHF som ställde till det eftersom de inte tillät dubbla medborgarskap

:slight_smile:

1 gillning

Ulf Samuelsson OS Nagano 1998 var det.

ChatGPT:

Samuelsson hade skaffat amerikanskt medborgarskap och när detta upptäcktes under OS i Nagano 1998 ansåg IIHF att han inte längre var svensk medborgare och därmed blev han avstängd från Tre Kronor i turneringen. Sverige överklagade till skiljedomstolen (CAS) men överklagan avslogs i februari 1998.

Lagen ändrades 2001 att man som svensk kan ha dubbelt medborgarskap.

1 gillning

Jag borde ha lärt mig. Lita inte på AI utan att kolla upp deras källor :slight_smile:

I detta fall CoPliot

(Som brukar svara med ”uppmärksamt av dig” när jag påpekar att den har fel när jag använder den på jobbet)

Tack för rättelsen!

1 gillning

Det stämmer! Och jag mindes inte spelaren mer än Nagano och Tre Kronor. ChatGPT svarade Jan Ingman på min fråga men det visste jag att det inte var så fick som vanligt utmana innan rätt svar dök upp…

1 gillning

Styrk det där? Vi har i en kort tid haft öppenhet för dubbla medborgarskap. Har exempel från min egna familj där myndigheterna hotade om att man inte var berättigad till sin pension, på grund av medborgarskap. Dock pratar vi decennier sedan, men att som du säger det har aldrig, får man nog visa det.

//Daniel

Sverige tillåter dubbla medborgarskap sen 2001.

Nej det behöver jag inte styrka mer än från egen och bekantas erfarenhet.

Din erfarenhet från flera decennier sen är inte relevant idag.

Off topic men :

Aldrig är en långtid, typ så länge så som nationalstaten Sverige funnits eller sen den andre Jesus gick i kort byxor (Inte han som var med i robinsson), eller någon stans vid tid punkten för den stora smällen.

//Daniel

1 gillning