Politisk debatt (2025)

Någon annans pengar.. Det här är ju inte klokt på något sätt!

1 gillning

Klassisk vänsterpolitik. Alltid ”någon annan” som ska stå för fiolerna. Höjer skatterna, ökar bidragen. Sedan skyller man på att det går dåligt för Sverige när högersidan tar över, det är ju alltid någon annans fel, för själv tar man inte ansvar för något :slightly_smiling_face:

1 gillning

Nåja - att någon annan skall stå för ens egna rikedom är nog något som gäller alla sidor.

Ett väldigt bra exempel är när det gemensamma säljs ut för underpris och sedan när kvaliteten på exempelvis skolorna minskar så heter det att det tex är skolinspektionen som inte gjort sitt jobb - dvs klassisk högerpolitik är att de som har förmåga att tjäna pengar skall få göra det samtidigt som kostnaderna skall betalas av skattebetalarna.

Det är oket man har som socialliberal - vi ser båda sidor som hela tiden skall ha på andras bekostnad samtidigt som de kritiserar motsatta sida för att göra just det.

Högern har också en tendens att inte se det faktum att "status que" är att väldigt mycket av samhällets resurser går att upprätthålla den livsstilen som förespråkas - pengarna som går till kollektivtrafik är blott en spottstyver jämfört med kostnaderna för att upprätthålla, utöka och underhålla vägnätet för bilismen (klassisk högerfråga).

Inte heller alla skatteavdrag som den borgliga medelklassen som äger sitt egna boende kan tillskansa sig osv osv.

Och när det kommer till själva sakfrågan så har jag varken kunskap eller erfarenhet att säga varken bu eller bä men vi kan väl någonstans konstatera att kollektivtrafiken i Stockholm har haft sin utmaningar om vi ser till vad fina huvudstadsbor i detta forumet har att säga. Det har ju också helt havererat i närtid och länet behövde hitta en aktulösning som nog inte var billig: SJ tar över pendeltågstrafiken efter MTR - Dagens Samhälle

7 gillningar

Sedan har vi det här med ”alla som kan ska jobba”. Det gäller visst inte personer som lever på avkastning av kapital och har slutat jobba långt före pensionsåldern. Behöver inte deras barn också se sina föräldrar gå till jobbet varje dag? Tyckte jag mig höra att det var viktigt för barnen att se sådant.

3 gillningar

I grund och botten handlar det om moral och respekt för våra gemensamma resurser. Den brister på många håll och kanter.

Oavsett om det handlar om att gå på bidrag istället för att vara självförsörjande, skattefuska för att slippa vara med att finansiera vårt gemensamma samhälle, hantera skattemedel på ett oansvarigt eller vårdslöst sätt, plocka ut stora vinster från det offentliga, sälja ut offentliga egendomar till underpris till kompisar eller expolitiker som tar ut full inkomstersättning trots att de har andra inkomster.

2 gillningar

För en husvagnsägare betyder förslaget 360 kronor om året i lägre skatt.

Varför ska man ge det till husvagnsägare?

3 gillningar

8 av 10 företagare är besvikna på regeringen.

3 gillningar

Detta har jag full förståelse för

1 gillning

Jag antar att ambulansmordet inte undgått någon i helgen, så sjukt tragiskt det som har hänt. Det är ju kring mina hemtrakter så jag har drunknat lite i inlägg om det.

Men det känns som vi i Sverige bantat psykiatrin lite väl hårt sedan psyk-ädelreformen(?).

Det här mordet borde inte skett om alla instanser gjort sitt…

1 gillning

Där verkar det komma en satsning i alla fall, men jag vet inte hur mycket som har skurits ner tidigare.

2 gillningar

Nu har vi Europas tredje högsta. Bra jobbat Uffe!

6 gillningar

Min första tanke när jag såg rubrikerna igår var Ryssland :expressionless_face::face_with_peeking_eye:

1 gillning

(Långt inlägg där jag har försökt skriva det så som DN lärde ut till sina anställda på 70 och 80-talet, man ska kunna stanna sitt läsande efter varje mening och förstå frågan så långt)

Jag bli genuint både rasande och ledsen när jag läser det här.

I min värld finns det inte på kartan att killen på bilden kan vara 11-år. Det finns en mikroskopisk möjlighet för någon form av sjukdom som jag aldrig har hört talas om, men med stor sannolikhet är det såklart fel ålder i hans papper.

Här har idrotten ett stort ansvar att hålla ordning på sina system. Det blir ju helt galet, rent sportsligt, om man släpper fram en sådan här kille i en 11-årsmatch(eller i U14). Dessutom kommer det att göda alla rasister flera år framöver. Det kommer att användas som exempel både på hur naiva västvärldens system är och hur tjuvaktiga människor från andra länder är. Situationen är ju mitt i prick för de högerextrema .

Mitt i allt detta har vi dessutom spelaren, Moussa Balla Traoré, hur mår han idag? För att inte tala om imorgon eller om ett år? Idrottsvärlden kan inte behandla de sina så här.

Sedan kan inte de som står för en generösare invandringspolitik ryggradsmässig avfärda fusk med papper. Alla som har jobbat det minsta med dessa frågor vet att förfalskade papper är lika vanligt som korrekta När Sverige tog fram de första "säkra" passen typ 1995 besökte jag passpolisen på Arlanda. Chefen där höll då upp ett sådant pass. De skulle då släppas inom några dagar. Passet chefen hade visat var beslagtaget av en resenär dagen innan, alltså innan passet ens hade börjar delas ut.

Felaktigheter i ålder är extrem vanligt i många länder, därför att det är inte viktigt att åldern är rätt där. De har inga förmåner kopplade till ålder i form av välfärd eller pension. En inte helt ovanlig situation är att ungdomar ska resa till Europa eller USA och när de går för att ta ut sitt pass inför avresan läger de till ett antal år till sin ålder för att vara säker på att komma in på barer och nattklubbar.

Det är liksom inte skurkar och elakingar. Det är andra länder och andra kulturer. Ungdomar som vill festa på sin första utlandsresa. Om vi nu pratar om var det här med osäkra papper kommer ifrån. Den organiserade brottsligheten har sedan snappat upp dessa svagheter och många regeringar/politiker har haft svårt att hänga med.

"All offentlig makt utgår från folket" säger vår regeringsform. Det betyder att makten utgår från folket, politikerna är inte ovanför folket. Politiker har ingen rätt att peka finger åt folket eller åt en enskild och säga "du ljuger". Det har vi domstolar till och inte ens de säger "du ljuger", de säger att vid en samlad bedömning, eller vid en värdering av bevisen etc. De säger bara vad de tycker är troligast och hur troligt det är.

Dessa fall blir extra svåra då det såklart finns en mikroskopisk möjlighet att killen är 11-år och vem vill då, utan bevis, slå fast att han inte är 11 år? Det har präglat många politiker vilket lett till ganska stor tafatthet, När sedan rasister vrålar och skriker har de hamnat i försvarsställning och haft ännu svårar att ta sig ur sitt hopplösa läge. En del politiker försökte runt byta fot runt 2015 och fick då delar av sina egna partier och även delar av civilsamhället emot sig.

Det har gjort ganska mycket inom området under de senaste 10 åren, om det är tillräckligt vet jag inte. Men vad det gäller den här killen tyder inget på att systemet stått rätt. Men här borde idrottsrörelsen själv ha satt ned foten. Men vem törs det när spelaren då går till en annan klubb. Alltså måste de internationella förbunden göra rent hus med dessa frågor. Det måste vi idrottsälskare och humanister kräva. Vi kan inte överlämna dessa frågor till de högerextrema. Jag vill hävda att alla(det betyder typ 99,9999999999 procent av alla) vanliga medborgare kommer tvärsäkert slå fast att detta är inte en 11-åring. De kommer notera vilka politiker som säger samma och då all makt utgår från folket kommer det påverka val framöver. Ja, det gör redan det som vi vet.

9 gillningar

Tänkvärt och bra skrivet. Jag hade inte tänkt på det där med att rätt ålder är viktigare i vissa kultur än andra samt att det inte behöver betyda "onda avsikter"

1 gillning

Tycker det är ett ålders manipulerade i hela idrotten, hur man placerar sina barn i olika lag till hur lagen placeras i olika serier , låt 10 åringar spela med 10 åringar osv, gör saker enkelt, skippa hetsen … kanske lite sido spå , men ändå beröring idrottande och ålder.

//Daniel

Även om det är ett sidospår så är det ju korrekt. Sedan upplever jag att fotbollen blivit bättre på att kontrollera formell ålder.

Då får man maxa ugnen 18-18.15 idag :sweat_smile:

1 gillning

Vilken tråd var detta tänkt till? Känns som att politisk debatt var fel iallafall.

Det var ju billigt mot oss här i SE4

Vad satte man pristaket på? 1.5 som medelvärde spotpris?

Eu som beslutat om kvartspriser. Det är la politik?

2 gillningar