Högre än vad snittet var senaste 12 månaderna då det infördes.
Jobbigt för L
Jag är gammal folkpartist men känner ingen sympati för L
Ett problem är Liberalernas usla opinionsläge, 2,1 procent, den lägsta siffran som Indikator någonsin fått fram för ett parti.
Det är nog dags att begrava det liket nu.
Samtidigt så är det ju så marknaden skall fungera – när det är väldigt billiga priser (på grund av hög tillgång till produktion för stunden) så är ju hela poängen att produktion kopplas bort – det är ju lite så det är tänkt att fungera. Samma sak när folk stänger av sina solceller när det är minuspriser.
Billig el brukar korrelera med blåsigt väder. Hur mycket vindkraft har Norge?
Väldigt lite och det är ju det som är det fina – att de olika systemen samverkar. Blåser det mycket sparas vattenmagasinen och blåser det lite så öppnas luckorna.
Tycker det är väldigt smart av norrmännen att inte investera i vindkraft utan att istället köpa det av oss när det blåser och är i princip gratis el. De är bra fiffiga de där norrmännen ![]()
Framförallt har de ju ingenstans att ställa dem – varken i vattnet (djupt) eller på bergen (högt).
Men södra norge har haft samma diskussion som vi haft om problemet med överföring och exportledningar förbi de södra elområderna – så helt oproblematiskt har det ju inte varit för dem heller.
Sverige och Norge är ju nästan helt unika med sin vattenkraft för övrigt – är ju nästan lika stor tillgång som oljan respektive stålet – räcker med att åka till Finland för att förstå utmaningarna utan den resursen. Danmark skall vi inte ens prata om.
Jag fattar konceptet med pristaket - det jag menade var egentligen att jag inte förstår hur marknaden kan fungera framöver om enskilda länder går in och ”manipulerar”. Även om staten får betala marknadspriset så borde det ju teoretiskt sett kunna gå upp då konsumenterna inte behöver bekymra sig om priset => efterfrågan går inte ner vilket pressar priset uppåt? I teorin alltså (eller är det en sk killgissning/analys kanske
)
Jag håller med i sak. Det jag tror att jag försökte få fram är att OM man ska ha ett pristak är den här konstruktionen ganska bra. Gör ju trots allt att pressen nedåt på förbrukningen, till viss eller stor del, finns kvar.
Inte för oss i SE4 - 1,50 är ju att betrakta som billigt just nu ![]()
Inte sett hela programmet men gott att man går hårt åt ambassadören.
Man blir inte förvånad över att Musk är med
Man blir just minst sagt orolig för allt som sker i England och Frankrike just nu. Sedan har vi Musk som åker runt och eldar på..![]()
Rysslands taktik är ju att sprida så mycket lögner och alternativa fakta som möjligt. De går därför inte att “ställa mot väggen". Ser inte vitsen att publik service ska bereda utrymme till detta.
Amatörmässigt av SVT att bjuda in ambassadören. Precis som när Trump bjöd in en version av Putin till Alaska. Tokblåsta.
110 000 personer i en demonstration som betecknas som extremhöger är i linje med den utveckling vi sett i västvärlden de senaste åren.
Stora ekonomiska klyftor och kulturella klyftor, där förhållandevis liberala och sekulära demokratier fått en ökad invandrad befolkning med människor som inte alltid är intresserade av att bo i liberala och sekulära samhällen, skapar stora motsättningar.
Har folk blivit mer onda, intoleranta eller rasistiska eller är det vi ser en skyddsmekanism från människor som känner att deras sätt att leva utmanas?
En skyddsmekanism som ironiskt nog ofta innebär att samhället blir mindre liberalt och mindre öppet, samtidigt som – lika ironiskt – många som ser sig som liberala och toleranta tar parti för intoleranta och långt ifrån liberala människor, så länge de betraktas som utsatta.
Tror det är viktigt att ta dessa frågor på allvar, utan att avfärda folk som extremhöger och utan att låta de som faktiskt är extremhöger styra agendan.
Hur svårt ska det vara för politiker att INTE sko sig själva?
Såg UG och det de där politikerna gjort borde vara brottsligt. Otrohet mot huvudman eller värre.