De ska även sänka elskatten med 10 öre/kWh och införa en prisgaranti om det genomsnittliga priset överstiger 1,5 kr/kWh i ett elområde. Antar att det är exklusive alla skatter och kWh-baserade avgifter, annars lär det kunna bli dyrt.
I dag är det en fin och varm septemberdag och elpriset i SE3 peakar på 4,31 kr/kWh i kväll.
Borde väl rimligtvis vara så att de som tjänar minst får största delen av kakan, som det är nu så får ju de som tjänar mest ännu mer. Det ökar ju bara på klyftorna i samhället ännu mer. Jag menar den där 400 lappen gör ju ingen märkbar skillnad för de som redan tjänar bra, men för en låginkomsttagare kan det vara enorm skillnad med 400kr mer att leva för.
När man har satt “reformutrymmet” till 80 miljarder finns det mycket pengar att sprätta iväg. Detta utöver delar av de stora försvarsanslagen och Ukraina. Frågan är hur det går med infrastruktur och kommuner och regioner? Finns det någon långsiktighet i detta eller siktar på man på september nästa år?
Matmomsen är hål i huvudet enligt mig. Övriga förslag är relativ väl genomtänkta om de har en plan för infrastruktur samt skola, vård och omsorg. Något de verkligen borde göra om de vill få till en bra fördelningsprofil på budgeten är att höja barnbidragen. Ett tag fick jag för mig att SD hade accepterat det(de tycker annars att det mest går till invandrare(typ sådana som kulturministern och s-talespersonen i kulturfrågor) men såg ett uttalande från någon hög SD:are som tydde på motsatsen.
Till sist, det jag håller mest ögonen på annars är vad de gör med brytpunkten. Självklart kommer denna regering räkna upp den så som man ska. Men för en moderatledd regering finns utrymme att göra mer. När skattereformen beslutades sades det att ca. 15 % skulle betala statlig inkomstskatt men idag är det ca 20 %.
Jo, har förstått att lusekoftorna är ”fiffiga” på att importera från oss som en ren business. De spar i magasinen när de dumma svenska säljer billigt sen släpper de på när elen är dyr
Men det är väl inte vi som har fast pris? Det är väll norska staten som subventionerar konsumenterna pris men betalar marknadspris till svenska leverantörer - och driver därigenom upp vårt pris.
Ja jag fattar inte hur detta ska funka på en fri marknad. Det är klart att det påverkar även andra länder där fortfarande ”fri” prissättning råder - troligtvis till det negativa. Känns inte som elmarknaden är särskilt välfungerande när enskilda länder går in och gör såhär? Nu vet jag förvisso inte heller om 40 öre är ett högt eller lågt pris i Norge
Om jag fattat det rätt så betalar man fullt pris som vanligt. Om månadssnittet övertiger 1,50 kr får man tillbaka pengar senare. Ska man säga något gott om förslaget är det ju att det bibehåller incitamentet att hålla ned förbrukningen.