Politisk debatt (2021–2022)

Hade nog superjublats om det hade gällt något per fordon. Målvakterna hade blivit miljonärer. :laughing:

Ja, det tycks tack och lov verka som att det är per person.

Känns märkligt med bidrag för att man äger en bil. Gäller det även bilar på privatleasing eller kreditköp eller enbart bilar som helt ägs av privatpersoner?

" V vill ha 18-kronorsgräns på bensin

Vänsterpartiet vill införa en skyddslag för svenska drivmedelspriser, det meddelade V på en pressträff i dag.

– För den enskilda personen vid pumpen ska priset inte övergå 18 kronor per liter bensin, säger partiledaren Nooshi Dadgostar.

Enligt förslaget som ska lämnas till riksdagen vill Vänsterpartiet tillfälligt sänka skatten på drivmedel samtidigt som ett pristak införs för den som tankar.

I stället ska macken få mellanskillnaden till det faktiska priset betalt av staten."

Vänsterpartiet är tillbaka i sitt planekonomiska tänkande. Eller lämnade de det aldrig? Hur kan man lägga ett sådant förslag utan att börja fnissa om hur tokigt det är?

Vidare kan man ju aldrig kalla sig ett grönt parti igen.

Wow. Ett drag från vänsterpartiet som faktiskt gynnar arbetarklassen. Det var otippat! Det känns som ett säkrare kort än att spela på att vara “grönt”.

1000 kr till alla bilägare, gäller det bilmålvakter med? :slightly_smiling_face:

Ja*

*max ett bidrag per person

1000:- det är ju bensin i ett halvår för mig!

Det går nog att avstå om man önskar om man tycker det är för mycket. :joy::joy::joy:

1 gillning

Det är alltid arbetarklassen som först råkar illa ut när man är kvar i det förgångna allt för länge.

Någon som vill skriva sin bil på mig? Vi kan ta 500 kr var. :wink:

Det törs fan ingen, där du rör dig är parkeringsböterna högre än bidraget. :joy::joy::joy:

3 gillningar

Parkerar den hos @xms67. Hans bil står ändå alltid vid en fotbollsplan.

3 gillningar

Där är det ju varningsskyltar nuförtiden, så det går ju inte ens att göra en Göran längre. :joy::joy:

Lyssnade på Politiska Spelet och där tog dom upp det här med alla bidrag som givits senaste tiden. Det började under Pandemin vilket kanske var förståeligt.
Men sedan var det elen och nu drivmedel.
Stora pengar som staten lånar till.
Jag kan tycka att det är lite väl snabba på att strössla pengar. Visserligen valår men det är nog inte bara det som avgör.
Jag tycker man borde ha lite mer is i magen innan man kastar ut pengar och ser vad det bär hän på lite längre sikt. Både priserna på drivmedel och el har ju gått ner igen…

4 gillningar

Och på det skall försvarsbudgeten ökas rejält.
Vad skall alla pengar tas ifrån.
Jag säger inte att vissa åtgärder behöver göras utan bara hur skall detta finansieras. :man_shrugging:

2 gillningar

Impopulär åsikt. Plocka 10-20 miljarder från SIDA.

1 gillning

Jag håller helt med. Det är nästan garanterat att det blir dåligt när det går så här fort. Dessutom sätter man marknaden ur spel när man kortsiktigt manipulerar priserna. Inte för att jag är någon som hävdar att marknaden fungerar särskilt väl, men det är som med demokrati, vi har ännu it e testat något som fungerar bättre. Och vissa delar passar inte alls för marknaden, men det är en annan diskussion.

Det finns två generella åtgärder som nästan aldrig används i dessa sammanhang men så, borde ge betydligt bättre effekt, sänkt skatt på arbete eller höjda barnbidrag. Båda dessa ger positiva sidoeffekter. Men kan upplevas brista i precision mot det man vill kompensera för.

1 gillning

Om man tittar på vad den typiska SD-väljaren tycker så har SIDA snart finansierat kostnader på 200 miljarder från en budget på 50…

3 gillningar

Man kan ha åsikter om SIDA och alla nästan 2000 projekt dom betalar ut pengar till men så enkelt är det ju inte. :man_shrugging: