Politisk debatt (2021–2022)

Jag har ställt in värmepumpen så lägsta är runt 18 grader, men vi är i regel tre vuxna hemma så nu när det är nollgradigt igen håller det sig på 20 plus.
Igår när det var "billig" el och vi tvättade/torktumlade ikapp var det 22-23 grader inne.

1 gillning

Men de överlever ju inte alltid heller.

1 gillning

Beror väl inte på att de saknar el i första hand kanske. Jag har bekanta, i min ålder, som växt upp utan el, i Sverige.

Ställde ner värmekurvan på vår pump när det blev smällkallt.
Blev 0,5 grader svalare i hela huset (förutom sones rum som blev 1,5 grad kallare, för liten radiator där, ska sätta in en med tredubbla effekten när vi byter bergvärmepump)

Eller så skiter man i opinionen då den oftast är populistisk och gör vad som är bäst för landet istället. :laughing:
När folk får bestämma så är det inte sällan flygande enhörningar de vill ha, sen när man inte både kan äta kakan och ha den kvar, så blir det panik och populism åt något annat håll.

(Kärnkraft är skit och död!….. sen utan kärnkraft så stannar landet och helt plötsligt så är kärnkraft räddningen)

Bomber och granater kan ha något med saken att göra också ja.

Tror ni Ulf och Ebba tycker de haft en bra vecka och kan unna sig en skön avslappnad jul? Med tanke på så mycket ansvar de tagit senaste tiden… :crazy_face:

Ansvar har de ju tagit. Frågan är för vad.

1 gillning

Ebba Bush lär väl ändå ha lite ont i magen utan att hon ätit för mycket. Att dessutom ha processen med uppdraget till myndigheterna rullande på så kort tid gör att frågan är paketerad så honkan ta det lite lugnt några veckor och tänka på annat. Väldigt snart ska hon upp till bevis igen.

Jag har försökt gräva lite i vad som hänt och allt tyder på at det är Energimarknadsinspektionens beslut och inte Svenska kraftnäts som ställt till det. EMI hävdar att de inte har i sitt uppdrag att bedöma statsstödsreglerna och det låter logiskt. Då blir det regeringskansliet som har den rollen och då finns det all anledning att höja på ögonbrynen inför den tid det tog att komma underfund med dessa problem.
Möjligen har de försökt få EU-kommissionen under hand att godkänna förslaget och till slut insåg att det gick inte.

Alliansregeringen hade en sådan fråga och det tog cirka fyra till sex veckor för två statssekreterare med medarbetare att få fram ett sådant beslut. Löfvenregeringen hade exakt samma fråga uppe och då tog det cirka två veckor för en statssekreterare med medarbetare att få kommissionen att ta samma beslut som de hade tagit några år tidigare.

1 gillning

Det går bra nu…

Nu tror jag att det här är klokt, men löftena innan valet från regeringspartierna lämnar en del i övrigt att önska..:roll_eyes:

Kristersson & co lyckas med att få politikerföraktet att öka exponentiellt.
Har inte Kristersson predikat om att det är viktigt att politikerna håller vad man lovar eller minns jag fel?

Hursomhelst straffspark och öppet mål för Magda

1 gillning

Sitter regeringen kvar till sommaren är kanske relevant :slightly_smiling_face:

2 gillningar

Jag tror också det är överlag bra med amorteringskrav, men vore inte det ett bra sätt att mildra för hushållen utan att elda på inflationen?
Man kan ju tänka sig en tillfällig sänkning av kraven med utan att pausa dem helt, låt folk ansöka om att sänka med 1% under nästa år t ex.

Ebba borde vara orolig och jobba hårt för elstöd. Det stöd som kanske kommer till hushåll i februari är ju bara SE3 och SE4. Men nu här i december så får ju hela norra Sverige lika höga räkningar och inget högkostnadsskydd i sikte

3 gillningar

Problemet(ett av dem) är ju att ett slopat amorteringskrav skjuter/eldar på inflationen. Hade vi en lågkonjunktur utan inflation vore det ett utmärkt sätt att ge medelklassen en stor ökning av köpkraften.

2 gillningar

Fortfarande minst halva priset i SE1 & 2 vs SE3 & 4.

Känner mig som en papegoja men tror mer på att staten går in och stöttar kring elpriset likt norska modellen, dvs inte pengar insatta på folks konton, utan det dras av på elräkningen.

3 gillningar

Problemet är väl att regeringen har tappat sitt stöd. :joy::joy:

1 gillning

Bygger inte den teorin på att inflationen är driven av överhettad ekonomi snarare än energikris? Nog för att runt 1,5% ränta inte heller är normalt men en tredubbling av det på ett år samtidigt som elpriset tredubblas och mat går upp med 15-20% så är ju ekonomin rejält nerkyld även om man slipper amortera 1-2%.

Ja, det tror jag med, med ett tak och kanske inte hela summan så att det fortfarande finns en lönsamhet i att hålla nere förbrukningen.