Åter igen så isolerar du ett enegislag och det troligen för att du är personligt emot kärnkraften och du vet att det finns pro kärnkraft i denna tråd. Något jag lärt mig det senaste året är att alla energisystem hänger ihop i EU. Blåser det i Tyskland får vi billigare el. Är det isläggning i Norrland så blir den dyrare. Sista kwh som produceras sätter priset även om det är otroligt högt
Jag svarade på ett inlägg om varför planerbar produktion inte alltid är planerbar. Sluta hugga
Fint att du lärt dig att allt hänger ihop. Då tolkar jag det som att du en gång för alla lärt dig att elpriset inte sätts av Miljöpartiet utan av en dysfunktionell marknad
Jag är en stor fan av Merkel. Jag tar inte upp rysslandspolitiken här utan låter den bara hänga i luften. Men Merkel var en politiker som var analytisk, lite långsam, försiktig. Hon verkade sträva efter att saker skulle fungera och att det var viktigt att inte förhasta sig. En gång bröt hon mot det beteendet och det var hennes beslut att stänga kärnkraften efter Fukushima. Där blev hon helt plötsligt aktivistisk och populistisk. Resultatet ser vi idag. Ett elände för Tyskland och hela Europa.
På ett sätt var det ju så. Men Merkels normala stil var ju att balansera sådant genom att göra så lite som möjligt.
För övrigt är opinionen en viktigt orsak till min reservation till kärnkraften. En olycka kan skapa en enorm svängning i opinionen och att då lagt alla ägg i en korg..
Exakt, men få politiker idag som inte försöker springa så fort som möjligt för att vara först i klungan… och få politiker som klarar att balansera en kraftig opinion.
Intressant med politikernas temperaturer de har hemma.
Henrik Vinge hade 15 grader enligt honom själv.
Nu i SVTs nyhetsmorgon sa han att han haft problem med uppvärmingen och därav haft 15 grader. (Det kanske han sade förra veckan till journalisten som intervjuade honom men det kom inte fram då).
Jag är inte särskilt frusen av mig men under 18-19 grader inne är inte trevligt, svårt att tro att man väljer lägre temperaturer än det när man gott och väl har råd.
Ytterligare en sak man kan fundera över var de har sina termometrar, många har dem i fönstret. Temperatur ska mätas mitt i rummet, en meter över golvet.
Fast Vinge kanske har Hue motion-sensor som termometer, de mäter ju systematiskt 2 grader för lågt