Till nästa år så hoppas jag att medarbetarna på TV gör ett luciatåg med @Esse som lucia
Ohh! Att vi inte tänkt på det!
Han har fått mycket kritik för den ledaren då den far med osanning om vad Magdalena Andersson faktiskt sade.
Det vi upplever nu är en massiv energkris. Inflationen kommer inte att gå ned förrän energipriserna stabiliseras. Samtliga partier tillbaka typ 20 år i tiden bär skulden för att ha satt krokben på vår energiförsörjning.
Om många svenska familjer fick välja mellan mat och värme januari 2021 så är det inget mot vad som väntar.
Sedan har vi alla företag som får massiva kostnader som då tvingas öka priset och till sist köper ingen det de säljer
Har du något mer än en enstaka twittrare att referera till? Om inte så tycker jag mycket kritik är en överdrift.
Räcker att läsa tråden. Men just det inlägget förklarade ju skeendet rätt bra och vad som faktiskt sades. Att det inte var ett löfte utan en förhoppning.
Det är väl ändå inte antalet personer som påstår något som är viktigt? Det är vad som påstås och hur det beläggs som är viktigt. Om 1000 Twittrare brölar eller en person länkar till artikeln där man kan läsa vad MA sa så blir ju den enstaka personen den man kan "lita" på.
Äntligen någon på högersidan här inne som kan erkänna som det är. Det är stort @pao
Sedan tror jag att inget parti eller block kunde förutse situationen vi är är nu. Mycket ligger ju utanför våran kontroll.
Samtidigt är det ju inte elförsörjningen som haltar - det nord-europeiska gemensamma elsystemet klarar ju faktiskt att hantera sin största kris någonsin
Däremot är det ju prismodellen som är helt sjuk.
Energimyndigheten publicerar nästan varje vecka en överblick: Sveriges energiläge
Naturligtvis, kanske skulle skrivit energisystem eller något vidare begrepp. Men nu skrev jag energiförsörjning och inte bara el
Naturligtvis är det lätt att vara efterklok men det borde ju ligga i energiminister (oavsett färg) intresse att ha en "lights out plan" men här verkar både förra regeringen och nuvarande vara helt handfallna. När Covid bröt ut så satsade man mycket på stöd. Energikrisen har det haltat. Kanske för att det sprutar in skattemiljarder då vi har den prismodell vi har när det gäller energi
Läste någonstans att även om vi börjar bygga ett gäng kärnkraftverk idag så behöver vi minst 6000 vindkraft för att höja effekten under tiden det tar att bygga verken. Sedan när de är klara så handlar det alltså om att öka effekten ännu mer – inte ersätta vinden.
Så ja – framtiden är upplagd för en och annan målkonflikt.
Det är ju det som är den springande punkten. Vi har en omställningen framför oss och man har plockat bort effekt och inte ersatt i den utsträckning som behövs. Var ju helt rätt av regeringen att inte gå in och pilla på vattenkraften med i detta läget. Man undrar ju hur våra politiker räknat eller det är kanske inte det de gjort
Edit. Tex du skall byta ut din frys. Normalt så köper du en ny som du sedan flyttar över maten till. Våra regeringar har istället kastat ut den gamla och sedan till sist köpt en alldeles för liten frys så att maten inte får plats.
Det stämmer däremot inte. Ur ett effekt-perspektiv har vi betydligt högre effekt än vad .de nerlagda kärnkraften leverade.
Däremot saknas en viss stabilitet.
"stabilitet" ?
Nja, inte riktigt. Planerbarhet är nog mer ett adekvat uttryck i sammanhanget.
Jag har svårt att ta ordet planerbar i min mun nu för tiden med tanke på att det är fler kärnkraftreaktorer i Europa som är oplanerat nere än vad det finns reaktorer som är planerat uppe.
Planerbar innebär inte bara kärnkraft, det innefattar även (eller framförallt) vattenkraft. Men råkar man nämna det i dessa sammanhang så får ju miljöpartisterna krupp/slaganfall. Framförallt om man nämner de fortfarande outbyggda älvarna i norrland.
Vilka bortförklaringar, i linje med vissa partier som inte vill ta ansvar. Tillåter mig att småle
Så att majoriteten av Nord-europas kärnkraft inte klarar att producera el har ingen bäring i diskussionen producera el?
Då kan vi ju helt sluta prata om att vind är relevant för vindkraft