Politisk debatt (2021–2022)

Haha, japp. Men det är så få människor jag ser som jämlika :slight_smile:

2 gillningar

Är det inte så att allt dina händer vidrör går sönder? :grimacing:

3 gillningar

Det var längesedan man fick en kindpuss. :joy::joy::joy:

1 gillning

Tänk då vad som händer med en kram :smiley:

1 gillning

Det är väl självförvållat p.g.a. den biologiska påväxten.

1 gillning

Är det inte dags att vi dissekerar den Engelska politiken? De har ju lyckas med att få en regering som gör sitt bästa för att göra landet till ett U-land. När de inte har några pengar i kistan och räntorna är på väg uppåt i rekordtakt så passar de på att låna för att sänka skatten. Skatten sänks mest för de rika medan de med mindre ekonomi dignar under allt dyrare lån och hyror.

IMF, EMF, ECB är alla förkortningar på organisationer som börjar röra på sig enligt ett mönster man känner igen från när U-länder(och Italien) närmar sig avgrunden och inkompetenta(oftast djupt korrupta) regeringar famlar runt i mörkret.

"I think people of this country has had enough of experts" sa den dåvarande ministern Michael Gove 2016 i ett berömt uttalande. Exakt just det spökar just nu. England(UK) har fått en regering som omtolkat vad Brexit handlade om till att vara radikal, revolutionär och strunta i vad resten av världen och vad experter säger. Tror man tillräckligt mycket på det man gör behöver man inte lyssna på andra. Kanske handlade Brexit alltid om det, men det är en annan diskussion.

Har man dessutom en reservplan som går ut på att de redan besuttna inte kommer drabbas särskilt hårt så vågar man chansa. Man kan konstruera det allmänna så att det omfördelar från fattig till rik. De fattiga ska ha det hårt på jobbet för att jobba riktigt hårt. Låga löner, taskig arbetsmiljö och mycket kontroll är vad som ordineras de som redan sliter. Sedan ska de allmänna dessutom ta en del från dem och ge till de rika. Välkommen till England 2022.

1 gillning

– Amerikanarna kommer inte dela saker med oss om det finns en oro att Ryssland får informationen.

1 gillning

Jag tycker det var lite extra märkligt, jag menar jag kan tycka att mycket med SD är märkligt, men nu är de ju en del av regeringsunderlaget, att de fick ordförandeskapet i Utrikesutskottet. Jag har en bild att presidierna i Utrikes och Försvarsutskottet får information som inte ens delas med ledamöterna i de utskotten.

"Det uppger flera källor knutna till den avgående svenska regeringen". Alright.

3 gillningar

Där har du såklart en poäng. Även denna formulering ska man kolla lite på: "Från Biden-administrationen ska bland andra centrala medarbetare till utrikesminister Antony Blinken"

I kvälllspressen värld är det ofta alla som jobbar åt en Amerikansk utrikesminister. Och att någon långt ned i hierarkin ställer den frågan ser jag som helt naturligt. Nästan tjänstefel att inte gräva lite kring SD om man jobbar i utrikesförvaltningen inom ett EU eller NATO-land samt i US. Så jag håller det högst troligt att en 24-åring frågat någon på Svenska ambassaden om vad hen tror om SD och hur snacket går i regeringen och i Sverige.

Edit: Det skrivs sedan ned i en rapport och hamnar på UD där någon läcker det.

1 gillning

Typ så, skulle kunna komma direkt från en Ding Ding Värld också. :rofl:

Big tech har snabbat tagit efter den lättkränkta cancelkulturen som florerat inom universitetsvärlden och på vänsterkanten i USA.

3 gillningar

Ah du, cancerkulturen är väl om något som kom från den religösa högern i USA på 80- och 90-talet. Allt skulle ju förbjudas.

Skillnaden är nu att då handlade det om omoral och otukt. Nu handlar det om att det faktiskt måste bli konsekvenser om man inte kan bete sig.

Skulle dessutom säga att det fortfarande är en högergren där man i vissa delstater jobbar hårt på att rensa ut skolorna och universiteten på litteratur som man inte uppskattar.

Även här i Sverige har ju högern jobbat hårt på att försöka få bort utbildnignar man inte uppskattar – kampanjandet mot Genusvetenskapen tar ju aldrig slut.

3 gillningar

Nej. Det handlar oftast om social justice warriors som tar på sig att bli kränkta åt en minoriteters vägnar, även om minoriteten i själva fallet inte känner sig kränkta, och skriker efter blod på sociala medier. Det är inte heller en ärligt känd sympati eftersom saken man kan var förkämpe för kan ändras från dag till dag utan snarare ett narcissistiskt behov av att bekräftas av andra likasinnade.

Även om det i grunden kan vara vettiga saker det handlar om metoo, BLM och senast transpersoners rättigheter så är det inte upp till en folkmobbar att karaktärs mörda personer man inte tycker om. Det är upp till en domstolsväsendet. Ett exempel på det är Johny Depp.

Det lustiga i kråksången är att det snabbt kan ändra om vad som är "korrekt" åsikter, och den som är inne gänget kan lika gärna vara i utstött som icketroende dagen efteråt.

I fallet med Applechefen så tycker jag att det han gjorde är osmakligt. Men inte ett skäl för att kicka honom. Sedan verkar han vara en rätt otrevlig person och kanske det här var droppen som fick bägaren att rinna över, och i så fall är det en annan femma.

4 gillningar

Vilken partsinlaga :slight_smile:

2 gillningar

Cancel-kulturen har väl båda sidor anammat även om högergänget verkar vara mest på hugget i USA och England. Hade idag möte med folk från Oxford University som kom in på läget kring just detta. Tex skapas nu halvfalska föräldraföreningar i USA för att jaga opassande lärare, böcker och annat som stör dem ur ett högerperspektiv.

Men vänstern har ju som sagt också härjat en del, åtminstone här i Sverige.

Vi har numera en andra vice talman som inte tror på evolutionsteorin. Just sayin.

Och som tror att ”teologi” är att jämställa med ”teori”…

Det är inte riktigt så…

Snart har vi en som tror att astrologi är att jämställa med astronomi.