Politisk debatt (2021–2022)

Är inte helt säker på din poäng. I min värld är hin ett exempel på det jag skrev och det som sker, främst, i USA.

Syftade på att vi inom en snar framtid har cancelkrafter från höger också.

Det eviga tjatet om att "reformera" Public Service är väl om något cancel-krafter.

4 gillningar

Så om man inte tycker mello, doobidoo eller digilistan på P3 ska betalas med skattepengar så är man för cancel-kultur? :thinking:

Inte säkert, men man sällar sig till en skara där de genomtänkta är sådana

Ja, man tycker att de som inte har råd att betala för nöjeskanaler ska vara utan underhållning.

1 gillning

Det finns en förvånansvärt tydlig korrelation mellan de som inte tycker att Doobidoo skall betalas med skattepengar som även har en upplevd tanke att Public Service är genomsyrad av kommunister, miljöpartister och annat vämsterflum. "Och vill göra någonting åt det".

Om public service bara hade fått 20miljarder/år så hade det inte funnits några dåliga synpunkter i samhället och alla hade levt i harmoni.

Raljerande såklart men samtidigt så måste man kunna säga att det ska vara mindre/mer av nått som inte är livsviktigt utan att cancel-kulturen ska skamma folk in i rasisthörnet.

1 gillning

Det är väl helt enkelt så att om man inte gillar en förändring så är det cancel-kultur medan om man gillar förändringen så är det "sunt förnuft" och inte mer än rätt.

Dvs man utgår alltid från sig själv och alla andra har fel.

2 gillningar

Diskussionen (jag tog) här är ju att om man tycker att det är onödigt mycket nöje och vill fokusera mer på säg nyheter och grävande journalistik. Då är man rasist/nazist, och skulle man inte veta om att man är det, så sållar man sig i samma fack för att de tycker lika dant och då är man att likställas med de.

Jag tycker den diskussionen blir ohederlig. I en demokrati måste man kunna sakligt diskutera. Sen vet jag att bubblan inte är en demokrati.

2 gillningar

Med all respekt till dig. Du är lite gränslös, det är ingen som säger att någon är nazist för att man vill satsa på mer grävande journalist.

Diskussionen blir otroligt svår när det inte finns någon rimlighet i metaforerna.

4 gillningar
2 gillningar
1 gillning

Pågår väl samma diskussioner inom TCO och SACO. Känns ändå inte så konstigt, även om det säkert är svåra frågor hos alla de här organisationerna. Att var radikalt motsatt värderingsmässigt behöver ju inte betyda att man inte pratar med dem. Men det är ju ett skifte.

2 gillningar

Lite oväntat har jag hamnat lite i hotell och konferensbranschen. Alltid roligt att titta in i nya branscher och verksamheter och försöka klura ut vad som är stor och vad som är smått, vad som är framtid och vad som är dåtid.

Jag har den senaste tiden insett att det här med specialkost håller på att spåra ut fullständigt. Träffade en framgångsrik företagare i branschen som nu börjat ta extra betalt för allt utöver en fastställd lista där de vanligaste varianterna finns.

Nu börjar det komma in exempel på de som beställt vegetariskt men som helt plötsligt vill ha fisk för den såg så god ut när den landade på bordsgrannens tallrik. Eller folk som protesterar när de anmält att de inte äter kött och får vegetariskt.

Ett annat företag visade en bild från en(1) konferensgrupp


Vad är allergi, medicinsk intolerans och smakpreferenser?

Krögare börjar få svårt att servera en bra måltid i större grupp då det blir så otroligt många varianter och säg att 50% inte har anmält några avvikelser, då hinner eller har man inte eller har inte råd att lägga tillräcklig kärlek vid den maten.

Tydligen är missnöje med hanteringen av specialkost också en av de vanligaste orsakerna till att man rejtar hotell och restauranger ett snäpp lägre. Istället för 6 eller 5 i betyg sätts 5 eller 4. Man är helt enkelt inte nöjd med att maten inte blev exakt så som man hade tänkt sig när man lämnade in sina önskemål.

Ska det vara så här? Jag tycker det är skitbra om några modiga i branschen går före och börjar ta betalt för allt utom en form av standardavvikelse. Eller är jag en sur gubbe som inte förstått att varje individ är unik och måste behandlas exakt så som den vill?

En del är vegetarianer av olika skäl. Muslimer äter inte fläsk. En del har laktosintolerans. Andra har problem med gluten. Eller som min son t.ex. som har extrem allergi mot jordnötter. Har du en större mängd människor får du räkna med att det finns avvikelser.

Jösses vilken mardröm.

Jag är inte färdigtänkt inom det här området. Men en ställföreträdande tanke(:grin:) är att det moderna samhället har en utmaning i att olika "system" nyttjas eller utnyttjas på ett så extensivt sätt att det blir åtstramningar.

Din son har nötallergi på riktigt. Då är det ju bra att det respekteras. Men när folk under specialkost börjar skicka in önskemål om inga ärtor för det tycker jag inte om, men gärna mer broccoli eller gärna fisk om den är god, annars kött - då riskerar ju de som verkligen behöver specialkost dels bli en i mängden och kanske drabbas av att det på sikt kommer att kosta extra och då blir han direkt eller indirekt utpekat. Detta samtidigt som majoriteten får en sämre matupplevelse då en stor summa måste läggas på all specialkost.

Jag kan se denna expansion inom flera områden och det leder ofta till åtstramningar. Allt för att det blir glidningar, vanor och önskningar istället för hårda behov. De som har riktiga behov riskerar att inte få sina behov tillfredsställda.

Specialkost tycker jag är intressant då det är en lite speciell fråga och ganska avgränsad. Samt att jag helt plötsligt fått frågan i knät.

6 gillningar

Hade jag jobbat i köket hade jag serverat sällskapet fläskbaserad surf'n'turf-aladåb, med mycket råa grönsaker (där för mycket utgörs av broccoli och lök). Till hade jag serverat en gräddig sås och vitt bröd med sesamfrö. :sweat_smile:

Rimligtvis måste det vara möjligt att fakturera för kostnaderna som uppstår när man inte kan leverera 1-2 alternativ till ett stort lunchsällskap. Hela matupplägget på konferenser och liknande där många delatr bygger ju på stordriftfördelar i köket. Vilket faller om alla av olika orsaker måste ha specialbeställd mat.

5 gillningar

Två reflektioner förutom att det håller på att spåra ur. Fler kommuner skall införa läkarintyg på specialkost. Föräldrar skall inte styra barnen, vet att i föreningslivet förekommer det att barn säger "Min mamma / pappa säger att jag inte gillar det och det"

4 gillningar