Politisk debatt (2021–2022)

Risken är väl också att barn som inte har svenska med sig hemifrån bor i segregerade områden där många andra familjer har samma problem. Att placeras på en förskola i ett sådant område kanske inte blir optimalt för språkutvecklingen om en stor del av barnen inte har språket hemifrån?

Samtidigt måste man ju någonstans ha en ambition att försöka göra mer för att öka integrationen och hitta förslag som är praktiskt genomförbara. Det finns nog inga förslag som inte har någon form av potentiell baksida. Politiskt är avsändaren många gånger viktigare än innehållet i ett förslag, vilket är problematiskt om man ska kunna jobba konstruktivt framåt med de problem som finns. Även om jag själv har hjärtat till vänster tycker jag Snecker framstår som totalidiot i artikeln ovan.

Många förslag mynnar ut i "mer resurser", men att hitta kvalificerade och engagerade personer för att genomföra de ambitioner man har är oftast inte enkelt. Hur ska man t ex få riktigt bra lärare att välja att arbeta i en skola i ett utsatt område, där behovet av engagerade lärare är jättestort, framför en bekvämare tillvaro i skola i ett mer välmående område där eleverna har bättre förutsättningar att prestera bra?

2 gillningar

Förslaget med obligatorisk förskola löser inte språkproblem om det inte samtidigt innebär att föräldrarna kommer ut i arbetslivet. Där har vi en enorm utmaning. Cirka 800 000 invandrare i landet kan inte försörja sig själva. Det är kärnan till problemet med arbetslösheten, bristen på hyreslägenheter, utanförskapet och brottsligheten.

Vi i Sverige har alltid slagit oss för bröstet om att vi minsann är mer humanitära än t.ex. grannländerna och tagit in betydligt fler flyktingar. Men det vi har gjort är att ge invandrarna och oss själva en stor björntjänst genom en princip icke-existerande integration. Vill minnas att det var en man from Irak som i Aftonbladet sa något i stil med att de kunde lika gärna flytta tillbaka till Baghdad eftersom det inte var bättre här.

På vänstersidan så verka man vara kapabla till att se den kopplingen. Socialdemokraterna verkar ha ändrat sig på sistone, men frågan är hur äkta det är när det sker med kniven mot strupen.

4 gillningar

Du menar väl inkapabla ?

1 gillning

Intressant att veta arbetsbeskrivning på vissa av dessa

1 gillning

Har du försökt ta reda på det?

Valrörelsen blir bara mysigare och mysigare.

Hahaha!

Bra mp har gjort nog mycket skada med sin hoppa mellan blocken politik

1 gillning

Ja tex kommunpoeten. 900 000 kr för att skriva en dikt i veckan. Innan du avfärdar detta, har du själv kollat vad kostnaden varit och hur skattepengar använts :slightly_smiling_face:

Även om vi har mycket att förbättra ska man veta om man viktar den typ av invandring vi har och kollar integrationen så kommer vi inte särskilt illa ut jämfört med andra OECD-länder. Om jag kommer ihåg rätt blir det ganska bra resultat. Mot det kan man invända att om vi nu ska/skulle ha en stor asylinvandring får man anstränga sig mer än vad vi gjort.

Jag är inte svaret skyldig – jag delar inte populistiska memes:)

(Du kan ju börja med att ta reda på all faktar runt kommunpoeten tex)

1 gillning

Jag har tagit reda på all fakta. Statliga medel som vi alla bidragit till ges till en poet som skall skriva dikter i kommunen Tranemo. Håller helt med Lena Melin Aftonbladet att vi har väl avskaffat hovnarrar

Ta biblioteks socionom. I Landskrona så hade man problem på bibliotek. Man ökade samordning inom kommunen och med polisen och fick bort problemen. Stockholm skapar en helt ny tjänst Biblioteks socionom, hade inte samordning mellan redan fungerade myndigheter varit bättre?

Alltså gick inga kommunala pengar till det hela. I övrigt skall inte politiker ha åsikter om kulturen. Man skall bara sätta budgetramar.

1 gillning

Vare sig du eller jag kan veta hur samordning på ett bibliotek görs bäst.

"Det enda som är högre än elräkningarna just nu är den socialdemokratiska valfebern."

3 gillningar
3 gillningar

Någon mer som kollar?

4 gillningar

Ett inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Flams och trams

Nr 1. Vem pratar om kommunens pengar. Jag antar att du betalar statlig skatt?
Nr 2. Håller med dig om det fullständigt och då kan pengarna användas mycket bättre i detta landet. Kanske högre lön eller fler poliser