Elbolag och elpriser (2021–2022)

Valfläsk.

2 gillningar

På S lät det som det var klart, blir lägre elpriser i höst… om de får förutsättningar dvs rösta på oss.
M säger att det är ren lögn, inget avtal finns.
Jag tror mer på politikern efter valet.

1 gillning

Bättre det sker i mellansverige. :joy::joy:

Nu är du hård! Familjeveckan som utlovades veckan innan valet förra gången.. eller ja visst ja... :grinning_face_with_smiling_eyes:

4 gillningar

2 inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Politisk debatt

Det hade ju varit bra, men verkar ju bara vara överdrifter för att få det att låta som de löst situationen. Politisk debatt (2021–2022) - Nr 3098 av katho

1 gillning

Snacket från ”vänstersidan” om att skatta energibranschen som tjänar pengar ser jag spontant som en dålig idé.
Min erfarenhet från branschen är att det finns massvis av investeringsbehov och att väldigt mycket infrastruktur behöver restaureras.
När man planerar att förnya anläggningar så kollar man bland annat på vad investeringen kostar, hur lång tid det tar tills den är betald och planerad vinst under tänkt livstid. Att då ta bort vinsterna gör att investeringarna inte kommer att vara lönsamma och infrastruktur som är många decennier gammal och ibland fallfärdig får leva vidare så länge det går.

Tycker det är märkligt att de får komma undan med såna rena lögner. Samma när de presenterar sitt stöd.

Som jag fattar det är ju minst S och M överens om detta. Sedan kan de träta om hur klart det är. Men väldigt mycket tyder på att det blir verklighet. Ganska lite tyder på att det formellt är klart.

1 gillning

Misstänker att du inte bor i se4 va?

Jo tyvärr. Men vill se investeringar. Länge har flera delar av energibranschen haft små marginaler vilket inte ger några investeringar.

Dalakraft elfond SE4 augusti 2.76 kr per kwh
Mindre än jag trodde

1 gillning

Är det inte då bättre att lägga skattepengarna på investeringar istället för hjälp till familjer med höga elräkningar? Rör sig om typ 30 miljarder (beroende på vilken politik)

Har du fått fakturan?
Eller var hittat du priset?

Det här med elfond(er), finns ju ett antal elleverantörer som har det upplägget, är det bättre än helt rörligt? Vad riskar man genom att byta till en elfond från rörligt?

Fakturan får jag inte tillgång till av någon anledning men kostnaden fick jag ut från mina sidor. Så det borde stämma
1988 / 721 = 2.757 kr


1 gillning

Har du timpris eller månadsrörligt?
0,3kr mer än vad jag betalade i SE3 med Tibber

Jag pratade med dem och eftersom jag har timavläst elmätare kunde jag inte få månadsrörligt :face_with_raised_eyebrow:

Jag har haft dalakraft elfond månadspris sedan december 2021. Nu i somras var det nog hugget som stucket men januari var det lägre än de jag jämför mig med. En som har Skellefteå Kraft rörligt och en som har Tibber timpris där han laddar elbilar när det är lågt. På måndag skall jag kolla med dem igen och jämföra augusti. En sak jag undrar är ju om man hoppar på elfond idag är det samma pris som när jag tog i december?

Månadspris

1 gillning

Grafen för kostnad visas inte för mig.
Har bara fått en faktura tidigare, kanske behövs fler innan den gör det.