Polestar 2 – nya elbilsfavoriten

Få förunnat. :joy:

Jag tycker absolut att 30mil är på gränsen, en resa till Stockholm från Malmö kräver då tre stopp om man vill ha lite kvar att köra i Stockholm… Jag har kört elbil i tre år, en tur till Trondheim i Norge, Öland två gånger och två gånger Stockholm tor, det är bra skillnad på att ta sig 30mil per laddning jämfört med 40-45…
Normalt kör jag ca 9mil om dagen, å med tanke på att man helst inte ska ladda batterierna fullt (80% säger tesla, 90% fick jag för mig Mercedes förespråkar) så blir det ytterligare avdrag på hur långt jag kommer - visst jag kan ladda hemma varje natt eller gratis på superchargern 1 km bort…

Har du sett videon som också gjorts? Där framgår det nog lite mer tydligt om mina tidigare känslor för Volvo.

Finner man Volvos körkänsla och interiör attraktiv sedan tidigare uppskattat man nog Polestar medan om man inte gör det så är nog Polestar inget för denne.

Recensioner av bilar är generellt väldigt individuellt baserade.

Om man tar mercan som ett exempel. Och sträckan du nämner som ett exempel(sthlm-Malmö):
ABRP föreslår laddning i mantop och Värnamo (förutsatt att du startar med 90% i sthlm)
ungefär 30min på varje ställe… 2stop är väl ungefär vad jag personligen skulle göra med en Tesla longrange också.

Misstänkte du körde tesla… För det är få personer som blir så kränkta som Tesla ägare när man säger något dumt om Tesla :slight_smile:

EDIT: ABRP föreslår också 2 laddstop för en model3 longrange…

1 gillning

Men det är ju det som är hela poängen :slight_smile:

1 gillning

Absolut, men hade fortfarande varit intressant att höra vad du tyckte stack ut rent funktionsmässigt, att du är såld på Volvokänslan har framgått :grin:

Tex är dogmode i teslan som kom ganska tidigt något som jag som hundägare tycker är super, är man inte hundägare så bryr man sig inte alls…

Är det volvokänslan som är uspen för polestar? Eller omgivningens reaktioner? Va tycker du @Esse?

Uspen för Tesla tycker jag är nytänkandet (som hos dom snart inte ens är nytt) och hos Mercedesen skulle jag säga bekvämligheten…

Jag förslår att du provar Polestar 2 själv och ser vad du tycker.

Det här är inget forum för att försöka vinna något för ”sitt lag”.

2 gillningar

Låter lovande om det är många som inte upplever räckvidd som ett problem när man väl levt med elbil. Själv tänker jag att 30 mil är okej, men så blir det lite motorväg och minusgrader på det. Helt plötsligt är räckvidden mycket kortare.

För min del är den längsta regelbundna resan jag gör med bil typ 22 mil enkel väg, ned till kusten till svärföräldrarna som bor i bostadsrätt utan möjlighet att ladda. Med nuvarande bil kan jag både köra dit och hem, inklusive några utflykter, på en tank. Krävs att man lägger mer tid på att planera och lägga tid på laddning om man ska köra elbil.

En elbil med bra utrymmen blir lätt relativt dyr och ju mer jag måste lätta på lädret vid inköp, desto mindre intresserad är jag av att kompromissa. Att sitta en halvtimme i en håla i Dalsland vill man ju slippa om man köper en elbil för över en halv miljon.

Med det sagt tror jag fortfarande att nästa bil blir en elbil, väntar fortfarande på en icke-SUV med bra utrymmen och rätt prisklass.

Har haft samma problem! Ska fixas ikväll.

Så det är 44mil ToR och med vintertid så måste du minst ha ett batteri som garanterat tar dig 50-55mil?

Får jag fråga var dina föräldrar bor?. Mångagånger finns det massor med laddare i även små hålor.

Klart det är en omställning att köra elbil, det går inte att komma ifrån. Den bästa omställningen för mig och min familj har varit att man har 0 tid på bensinmackar.

Nej, nu missförstod du mig. Skulle realistiskt räcka med runt 20-30 mil (dvs i kyla och i skaplig fart). Men om jag ska lägga märkbart mycket mer pengar på en bil (jämfört med nuvarande bil) vill jag inte gärna behöva kompromissa förmycket som resulterar i att man måste lägga tid på att ta sig till laddare och sedan vänta på laddning.

Är medveten att det finns laddare både längs vägen och i närheten av där de bor, men då krävs det ju ändå att jag tar mig dit med bilen och sitter och laddar en stund. Inte det roligaste man kan tänka sig. Går säkert att till stor del lösa med att ladda vid utflykter osv, men ju billigare elbil, desto lättare att acceptera att man måste tänka om. Att t ex köpa en Mercedes EQC för 800 kkr och sedan behöva åka runt och jaga laddare känns inte aktuellt för min del. :slight_smile:

Men du har en poäng i det naturligtvis sparas en hel del bensinmacksbesök när man i huvudsak kan ladda elbilen hemma. Slår man ut tiden man måste lägga på energipåfyllning mellan en fossilbil och en elbil som i huvudsak laddas över natt hemma är skillnaden kanske inte till någon större nackdel för elbilen. Men en lång väntan sällan kan ju kännas värre än flera korta väntningar. Känsla och fakta är inte alltid samma sak. :slight_smile:

Men jag hoppas att du har rätt och att din erfarenhet även stämmer för mig, blir ju både billigare och miljövänligare om man slipper släpa runt på ett onödigt stort batteri. :slight_smile:

Jag skrev till en annan i denna tråd ang att ladda längs vägen kan vara “jobbigt”. Sthlm-Malmö är två laddningar, även med en bil som har 50mil batteri. Min erfarenhet är att den där 50mils teslan som alla pratar om inte riktigt existerar. Min dotter hade en LongRange Model3 och hon bor i Skåne. När jag körde den från sthlm till malmö så var det ändå två laddningar…Precis som när jag körde en ModelS med 75kWh batter…eller Precis som när jag körde en polestar2 samma sträcka.

Min fru kör en eTron 20mil om dagen. Hon är så glad att inte behöva stanna och tanka var 2:a dag. För här i Dubai är det ofta långa köer in på bensin stationerna.

Att stanna var 20-30mil och ladda 20-30min har aldrig för mig varit ett problem. Har nästan varit glad att man får en anledning att stanna och sträcka på benen. Har kört elbil i 5-6år, och jag tror 1-2gånger under den tiden har jag känt: Fan, nu hade det varit skönt att skippa denna laddning.

1 gillning

Jag förstår verkligen de som tycker att det verkar jobbigt att stanna för att ladda. När jag kör längre sträckor så stannar jag ju minst en gång för att käka och det tar ju oftast 30-60min och då hinner man ju ändå ladda, eller? :thinking:

Nu har jag ju ingen elbil (än), men känns ju inte som ett problem. :man_shrugging:t3:

1 gillning

Absolut…45min är det absolut längsta stoppet du gör med en elbil om du snabbladdare ( >100kW laddare)

1 gillning

Jag tänker att när jag skaffar elbil ska den bara gå korta sträckor mellan laddningarna. Frugan kör, då kan jag ju ta en öl paus vid varje laddstolpe. :joy::joy:

1 gillning

Det är en vacker tanke

Gillar hur du tänker!

1 gillning

Problemet som lätt uppstår utanför Teslas Superchargers är att det står en annan bil och laddar i 45 - 60 på den enda laddaren som är tillgänglig. Då kan man med fördel köra vidare om man är kund hos någon tjänst som samlar flera så som Surfplugging men till slut måste du ju stanna och vänta om det är tjockt. Jag tror det blir en utmaning nästa sommar när alla kör roadtrip genom landet med sina nya elbilar och inte riktigt förstått hur det är.

Jag tar upp det här.

Ionity min gode esse…
Sedan går rykten varma just nu om att tesla ska öppna sitt sina laddare för “alla”

Jo fast Volvo är inte ansluten till Ionity och då är det ju betydligt dyrare än för VW, BMW och övriga gänget. Men sist jag laddade var faktiskt alla Ionity upptagna medan jag tog den enda Bee-laddaren som stod bredvid.

Ja Elon Musk har ju sagt att han erbjudit men ingen nappat. Har en känsla av att det inte är så lätt. Men det är naturligtvis så att det är helt absurt att det står 30 Superchargers lediga samtigt som övriga får kivas om en eller två laddare (Som i videon ovan :))