Petighet vid återlämnande av privatleasing?

Lyssna på Günther, om någon vet något om skador så är det han. :joy::joy:

Inte på bilar! Bara slitna sommardäck bak :slight_smile:

1 gillning

Jag ryser fortfarande när huven på en svart bil används som campingbord. :joy:

3 gillningar

Jättemycket plats ju! Enda problemet är att lermuggarna glider lite mot lacken på grund av lutningen – men efter ett tag skapas det friktion :wink:

1 gillning

Det är kanske bara betala och glömma bort.

Tyckte de lät mycket, några av skadorna kände jag inte ens till.

1 gillning

Det är lite olika från handlare till handlare. När jag leasade hos Volvo och lämnade tillbaka med några skador så skakade man bara på huvudet, ”det där lilla, syns ju knappt”. När min nuvarande Ford var inne på rutbyte så fick jag en kommentar om antalet stenskott på huven ”du privatleasar va? Ja! Hmm, det är flera djupa stenskott på huven bara så du vet”.

En gång i tiden när privatleasing var billigt då tror jag man kollade åt andra hållet på en del skador för att kunna sälja en till privatleasing. Nu har nog dom flesta gett upp med det och vill krama pengar ur kunden. Det är min lilla konspirationsteori :slight_smile:

Ja känns verkligen som att det är högt och lågt med dagsformen på bilhandlare. Har kollat med flera vänner som leasat där det är väldigt blandat resultat. Ibland gå runt bilen check och ibland fel på allt och dyrt vid återlämning.. Även här i tråden.

Bara betala och vara glad sen hoppas de är mindre petiga på Kia än de va här på Audi!

Jag är på min 4:e leasingbil nu och har inte haft problem ännu. Plockat ut en ny bil från samma handlar varjegång så tror de ser lojaliteten i det.
Ska jag byta bil i höst så får se vad som händer då för kommer nog skippa bil. Har blivit dyrt att ha bil

1 gillning

Har haft 2x3 års leasing hos samma handlare. Hämtade ut ny i februari som löper endast 12 månader.

Har aldrig varit några problem. Jag tror att just min handlare ser mellan fingrarna när man hämtar ut ny hos dom.

Vet bland annat att den senaste jag lämnade in hade stenskott på motorhuven.

Men är inte stenskott ett normalt slitage? Det får man väl förr eller senare på alla bilar.

Ja, det är det kanske. Slapp åtgärda det i alla fall :wink:

1 gillning

Hade det gått så hade jag lagt upp en PDF men här är några skärmdumpar ifrån den hur Care by Volvo ser på saken.






Har bara lämnat tillbaka en privatleasad bil. Videoöverlämning, Peugeot 3008. De var extra intresserade av servicebok. miltal, framruta och motorhuv. Hade slitna insteg där bak pga ungarna, inga problem. En bula i dörren, 800 kr. Annars tog det totalt ca 15 minuter

Skoda har börjar jaga mig om att jag snart ska lämna tillbaka min leasing, fick sms och fysisk post att jag behöver kontanta dom.
Grejen är att avtalet går ut i januari 2024.
Är det inte lite tidigt?

Känns som det händer mycket nu bland leasing så vill ju inte signa upp en ny bil redan nu.

Har dom 6-8 månaders väntetider på nya bilar så börjar det bli dags för dom att sälja en ny till dig :slight_smile:

1 gillning