Petighet vid återlämnande av privatleasing?

Den existerar för folk utan sunt förnuft och som har ingen förståelse vad "normalt slitage" innebär.
Dessa personer har sen sprungit till "pressen" och gråtit ut och beklagat sig.

Dom skador du pratar om låter faktisk av din beskrivning något som du måste få fixade innan du lämnar tillbaka.

Står väl i papprena man fått vad som är acceptabelt vid återlämnande, det gör det iallafall med Polestar, med bra beskrivningar och bilder med exempel.

Tycker det verkade väldigt generöst. Sköter om grejerna så är inte orolig. :smile:

En annan intressant aspekt av detta är att många av de bilbränder vi hört om senaste åren har mystisk korrelation med privatleasingbilar som skall tillbaka strax efter de brinner.

Den skadan kanske du ska ta på försäkringen så är ju den löst :slight_smile:

Har lämnat tillbaka 2 bilar, båda Volvos hos Bilia Uppsala. Den första var i februari, hela bilen täckt med snö och is. Hade en liten lastskada i bak som jag visade upp "Den där lilla, den fyller vi i med lackpenna på 2min, kan ju inte ta betalt för det". Provkörde inte ens. Den andra bilen provkörde säljaren ett varv runt parkeringen, "ja den här rullar ju fint" så var det inget mer med det :slight_smile:

Sen är det ju lite precis som du skriver, att om finansbolagen skickar dyra fakturor för "att dom kan" så kommer ju kunden inte vilja privatleasa igen. Finansbolagen tjänar ofta fina pengar på privatleasing, speciellt med nuvarande marknad, och vill såklart ha återkommande kunder :slight_smile:

4 gillningar

En intressant sak var att när jag plockade ut min första privatleasing 2018 så fick jag ett hel bunt papper med instruktioner och där bilen skulle in på en 45 minuter genomgång vid återlämning där besiktningen skedde med 1 meters avstånd. 3 år senare så var det 15 minuter video återlämning :slightly_smiling_face:
De insåg väl kostnaden att gå igenom alla bilar i 45 minuter och var tvugna att effektivisera :slightly_smiling_face:

En annan sak gällande privatleasing är att bilhandlaren är ju oftast bara förmedlare av bilen och servar den. Sedan är det ju finansbolaget som äger bilen och bilhandlaren får ropa in bilen om de vill i en auktion som begagnad

1 gillning

"Utomordentligt fin bil" blev betyget idag. Anmärkningar i protokollet endast på övermil och saknad reservnyckel. Övermilen har jag räknat med och nyckeln hade jag med i jackfickan, så det var inga konstigheter.

Hade ju varit trevligt om en hade nån fördel av att vårda och ta hand om bilen (förutom att ha en välvårdad och fin bil då, vilket är trevligt i sig), t ex nån extra rabatt på nästa privatleasade bil om den en lämnar in är i bättre skick än "normalt slitage".

5 gillningar

Vad landade notan på för övermil och nyckeln?

Nyckeln finns ju, så den utgår ingen kostnad för. Övermilen blir väl runt 5000 kr när det är dags, avtalet går ut 1 oktober.

Hoppas vi får se @Esse´s slutnota när han lämnar in sin. :joy::joy::joy:

Haha – man vinner mycket med markeringspenna nu för tiden!

1 gillning

Är det någon slags koll på hur batteriet har skötts vid återlämnande?

Nej det kan de omöjligt läsa av.

Misstänkte det. Skulle man inte vilja att det fanns någon status att läsa av när man i framtiden köper/säljer begagnade elbilar? Eller ska automatiken sköta det så man inte behöver bry sig?

Tanken är väl att det inte ska behövas eftersom batteriet ska leva hela bilens livslängd. Men jag hade gärna sett en möjlighet att se batteristatusen i inställningar. Har du tagit väl hand om ditt batteri så har du en högre % och ditt andrahandsvärde blir högre och har du skött det dåligt blir det sämre :slight_smile:

3 gillningar

Det är dock ett jävla härke när man säljer begagnade Apple-enheter att folk vill se batterihälsan. Den säger liksom ingenting relateratbart hur länge batteriet kommer hålla.

Nä, så ere ju, men det ger ändå en hint om hur batteriet mår. I en mobil ser jag det som ett mindre problem dock om det är lågt för det är relativt enkelt att byta. Men det är ju egentligen också samma där, har du en högre % så kommer den ju vara högre värderad än om den har en lägre % :slight_smile:

Det finns instrument som kan läsa av batterikonditionen. Men det kommer säkert att dyka upp "mätarfiflare" som kan se till att denna info ser bra ut vid en försäljning killgissar jag.

3 gillningar

Nope.

Bumpar denna tråd lite med risk för att verka vårdslös, är första leasingbilen som ska tillbaka så lite osäker.

Va precis hos bilhandlare och gjorde ett "förtest" då leasingbilen ska tillbaka inom 2 månader. Hade bokat detta förtest och de tog 45min på minuten.

Fick nedslag på en del grejer.. Deras rekommendation var såklart att laga på deras verkstad..
Tycker det var lite väl petiga, vissa hade jag inte ens koll på.

Bör jag kolla runt hos olika verkstäder och visa vad jag fick nedslag på för att se deras pris?

"Stötfångare fram - Skada nedre del plus ordentligt skrapad" = 3000kr
"Stötfångare bak - Skrapad + repor som gått ingeom lack" = 3000kr
"Tröskel/insteg höger framdörr - Lite deformerad vid domkraft fäste upptryckt" = 3000kr
"Vindruta stenskott lagas - sprickbildning" = 1000kr

De menade också att anmäla skada till försäkringsbolaget inte var någon ide då alla skador hanteras separat och då blir det självrisk på samtliga..

Hur hade ni gjort?

Har det gått igenom lacken så är det ju en ren skada och inte slitage. Stenskott samma sak.

Rimliga priser för att fixa dessutom. Svårt att se hur det kan bli billigare någon annanstans.

2 gillningar