Petighet vid återlämnande av privatleasing?

Lite nyfiken på om ni har lämnat tillbaka privatleasingbilar? När det började ske för ett par år sedan var det ju ett antal artiklar i kvällspressen om människor inte fattade något alls då de stod med räkningar på 30-60000. Självklart kunde man mellan raderna tyda att det var människor som gravt misshandlat sina bilar, men ändå... Numera ser man aldrig dessa artiklar.

I Stockholm sades det för ett par år sedan att man absolut inte skulle privatleasa VAG-bilar då de var så extremt petiga vid återlämnades.

Så, vad är era erfarenheter?

Aldrig haft några problem. De senaste två gångerna har säljaren bara slängt en blick ut genom kontorsfönstret och sagt ”Dem ser ju fin ut” och skrivit på papperna.

Jag är iofs ganska skötsam med bilen men har ändå haft småbarn båda gångerna.

4 gillningar

Jag vet att ARN uttalat sig om att bedömningarna görs ensidigt från säljarnas sida och att det kan vara svårt för konsumenterna att överblicka vad som egentligen gäller.

1 gillning

Har bara lämnat tillbaka en bil. Märke Peugeot. 15 min videosamtal där personen tog över min mobil och tog bilder. Det intressanta var.

  • Servicebok
  • Framrutan
  • Miltal
    Hade en parkeringsskada (bula i sidan) 800 kr blev det. Inget annat.
    Haft 2 mindre barn som klivit in och ut och härjat i bilen
    Mycket smidigt tycker jag

Tydligen vanligt att folk inte servar sina privatleasade bilar trots att det ingår🤷‍♀️

2 gillningar

Det finns klara riktlinjer för vad som är "normalt slitage" enligt den guide man får med vid leasing.

1 gillning

Tydligen måste det sitta samma däckfabrikat och klassning på som satt vid leverans, en bekant hade monterat nya däck några hundra mil innan inlämningen. Det byttes helt sonika ut och fakturan kom på posten.

Står ingenting om det i mina papper. Bara att det måste vara ett visst mönsterdjup.

I detta fall var det en Renault som lämnades tillbaks till Volvo i Norrköping.

Ok är väl skillnad mellan olika låneinstitut.

Inte en aning, trodde först de satt på billiga skitdäck vilket jag då hade förstått. Men det handlade om Michelin kontra Continental vilka jag klassar som helt jämförbara premiumdäck.

Om det inte står något i avtalet om däcken så ska man bestrida fakturan.

Vet inte vad det stod avtalet men de slantade upp och hämtade sina däck.

Hmm skulle jag aldrig ha gjort :thinking:

Jag tror de ville bara bli av med allting, orkade inte bråka. Skaffade en annan bil på en annan firma.

Har bara lämnat tillbaka en bil än så länge, en Skoda, men då fick jag fina lovord om hur väl skött den var, inga anmärkningar alls. Ska in med Audin på förtest på måndag, kan inte tänka mig att de har nåt att anmärka på den heller då den är i ännu bättre skick.

Ofta hör jag privatleasing ifrågasättas då det "alltid blir så dyrt att lämna tillbaka om det är några skador på bilen". Jag tänker att det blir samma sak på en köpt bil som ska bytas in, är den sliten så drar de av för det på inbytespriset. Vårdar en bilen och är rädd om den så får en bättre betalt vid inbyte?

2 gillningar

Finns (förhoppningsvis) tydligt specat i det avtal som signats, annars spring. :joy:

Leasar just nu för första gången. Bilen jag bytte in gick säljaren ett varv runt, frågade om serviceboken och sen fick jag ett inbytespris. Totalt lade han väl typ 1 minut åt att titta på bilen fysiskt. Rimligen bör de inte vara mer noggranna med att titta på leasingbilarna som byts in, även om jag misstänker att det finns risk för det. :slight_smile:

Det verkar variera ganska mycket mellan handlare. När jag tog första leasingen hade jag en bil att byta in, besökte tre handlare för att få inbytesvärdet och leasingförslag. Inbytena varierade mellan 115 000 och 140 000. De som gav bäst inbyte ville ha in bilen på verkstaden för att gå igenom ordentligt och förde ett ganska omfattande protokoll på alla punkter de kollade. De hade också bäst pris på leasingen (skiljde då nästan 1000 kr/mån för identisk bil), så valet var inte så svårt då.

Enligt min säljare vill finansbolaget (Volkswagen i detta fall) att bilen ska genomgå ett förtest innan återlämnande för att hinna åtgärda eventuella fel till återlämnandet. Bilen gås genom och skicket dokumenteras både i protokoll och bilder. De har ju ett restvärde de satt och vill väl se att bilen motsvarar det antar jag.
En av de lokala Volvo-handlarna jag pratade med för ett tag sen sa att de själva skötte leasingen, så där fanns möjlighet att själv köpa loss bilen när avtalet går ut. Det är inte möjligt där jag leasar. Vet inte hur vanligt det är?

Förra gången jag bytte bil fick jag samma bud från alla handlare (+/- 2000 kr) utom VAG-handlaren som ville ge 20 000 kr mindre än näst lägsta bud, under förutsättning att allt var bra efter att de tagit in bilen för en genomgång. Annars upplever jag att man kollar en prislista/Blocket och ger ett bud utefter det, om bilen är i ett normalt skick.

Kia använder Santander för privatleasingen. Vad jag förstår är det numer Kia-återförsäljaren som går igenom bilen vid återlämnandet, tidigare var det Santander själva som skötte detta och tydligen kunde de vara väldigt övernitiska och skicka riktigt saltade fakturor för småskador.

Kia-säljaren sa att det finns möjlighet för mig att köpa loss bilen efter 36 månader om jag är intresserad av det.

Intressanta svar. Det verkar ju inte som den petighet det pratades om för ett par år sedan existerar i verkligheten. Och om det existerat tillhör det mer inkörningsproblem med tjänsten än allmänt förekommande.

Jag tänkte att det var ett stort hot mot tjänsten om ganska många fick fakturor på runt 10 000 eller över det när de lämnade tillbaka bilen. Min egen leasade bil är i väldigt fint skick utöver ett antal små parkeringsskador samt en konstig liten men ganska djup buckla. Hur den har hankat där har jag svårt att förstå. Som om någon backat in i den med någon pinne. Den är djupare och högre upp än när en dörr slås upp.