Nya Tesla modell 3 eller modell Y?

Vad säger ni? Ska man satsa på en modell 3 som nu är uppdaterad eller en Y som inte ännu är uppdaterad?

Jag har lånat hem en modell 3 för att packa in vårt gigantiska bohag som vi tar med oss på sportlovsresor och liknande. Allt går in i modell 3. Svagheten är trädgårdsavfall i stora påsar men vi har flera bensinmackar i närheten som hyr ut släpvagnar till en billig penning. 90 % körs bilen till ICA(och andra affärer) och olika idrottsaktiviteter i Stockholmsområdet. Vi kör ett antal weekendresor samt en eller två fjällresor. Någon jobbresa då och då.

Så helt plötsligt sitter jag och är sugen på en 3:a. Om man inte tar leasing, kan andrahandsvärdet vara tjurigt på en 3:a i kombins förlovade land?

2 gillningar

Till trädgårdsavfallet kanske ni kan få en sådan tunna? Så har vi här i stan, 700 kr per år och 360 L tunna som töms varannan vecka under vår, sommar och höst :slight_smile:

Jag hade ju nog gått på en uppdaterad 3a om den fyller det dagliga behovet :slight_smile:
En sedan har ju oftast tystare kupé också, så fördel 3 mot Y då. Sen vet jag inte hur stor skillnaden är, men brukar tänka på det när jag åkt med fällda säten i vår V60, det gör också saken värre :slight_smile:

3 gillningar

Det är tråkigt de inte uppgradera ModelY samtidigt. Jag skulle absolut ta Model3 just pga upgraderingarna.....även fast jag tycker model3 är aningen låg.

1 gillning

om utrymmet räcker så skulle jag säga Model 3!, varför lägga ner mer pengar än man behöver och uppdateringarna verkar vara bra.
Andrahandsvärdet blir knepigare, speciellt med Teslas prispolitik detta år, så där vågar jag inte sia.
Tesla Björn satt med i en kort åktur i nya Model 3:
Tesla Model 3 Highland test ride - YouTube

Ryktena är att Y får uppdateringarna nästa år vid ungefär vid samma tid. Behöver du inte extra utrymmet så ta 3 nu och hyr/låna släp vid behov. Min tanke är att byta nästa år och det blir trean igen.

Nya trean är 2 mm lägre. :slight_smile:

1 gillning

Hur många är ni i familjen? Tycker min Polestar är något tight trots ganska rymligt bagage just fjällenveckan så positivt att 3:an fixar det för er.

1 gillning

Två skilda bilar storleksmässigt. Om du inte har krav på att dra över 1000kg så kan 3 vara ett alternativ.

Ifall du behöver en större bil ett par helger varje år så går det väl att hyra?

Vi har ett hemaboende barn, så vi är oftast max 3. Ibland följer en kompis till sonen med och då har vi två fjortonåringar i baksätet.

Samtidigt är de ganska lika i pris så lite förlustaffär att räkna med att behöva hyra en bil ibland.

Jag ser två fördelar med Y. Det ena är bagaget, och det är mest när vi kör saker till återvinningen och då mest trädgårdsavfall.
Den andra fördelen är att man får SUV:en högre sittposition.

2 gillningar

Rent ekonomiskt är det nog andrahandsvärdet som har störst påverkan då inköpspriset är relativt likt. Hur bedömer man det när det gäller en mer populär kaross (Y) kontra en facelift (3)?

Kanske enklast att låta hjärtat avgöra, vilken bil tilltalar mest?:slightly_smiling_face:

1 gillning

Hur ofta använder du takräcke?
Som jag förstått det så är lösningen för takräcke inte den bästa för vare sig 3 eller Y.

Kommentarer från de som har erfarenhet är mycket välkommet!

Normalt brukar ju kombi/SUV stå sig bättre, men elbilarna heller ju på att rita om ganska mycket vad gäller bilar. Helt plötsligt ser man en massa BYD i Stockholm som för vbara ett par år sedan skulle bedömt på tog för små då "alla" behövde V90 eller stora SUVar. Frågan är dessutom om den internationella efterfrågan på modell 3 kan hålla upp andrahandsvärdet. Sjunker de för mycket kanske de exporteras?

Hjärtat klappar nog för en 3:a då den nyss är uppdaterad, men gillar SUV-stuket med allt det för med sig.

Aldrig. Har aldrig ägt ett takräcke. Men, såklart en 3 med takbox

Vi kanske får ropa in @Esse i tråden. Eller @cgullin

Sist men inte minst en sak jag kom på att jag inte kollat. Kan man åka två i baksätet om man fäller ena sätet? Korta avstånd i fjällen tänker jag mig.

Kan du inte köpa loss bilen du har idag? Eller det är inget alternativ?

Fast då använder du takräcke :wink:

1 gillning

Finns lådor man sätter på dragkroken. Kanske det kan vara ett alternativ till takbox?

1 gillning

Jag kommer beställa takräcke till vår Y, så kommer bli takbox. Känns väl som en krånglig lösning, men samtidigt verkar det lätt att göra rätt bara man tar det lugnt.

Kan även förstå fördelarna med lastbox/bakbox, men det är både fult och gissar att det är opraktiskt oss som har barnvagn och hund😂

1 gillning

Takräcket är lite meckigt att montera på och är gjort för att sitta kvar och är tyst. För den som vill ta av det efter varje användning är det dåligt.

Mitt sitter bra där det sitter, med cykelhållare (hörs svagt om en anstränger sig) på året runt.

1 gillning

Fabrikat?
Det påstås att Thule struntade i att ta fram till 3 och Y då dom ansåg att det inte gick att ta fram en lösning som håller deras krav.

1 gillning

Nää, känns inget bra. Den drar så otroligt mycket bensin.

Ja, men menade att jag aldrig har använt takräcke eller takbox men skulle kunna tänka mig det på en M3 som lösning..:smiley:

1 gillning

Kan det verkligen stämma för Tässla har.