Nya pärlan hämtad

Exakt!

Det var konstant ”majonäs” kring oljelocket.

Har varit på en lite dagsutflykt på Själland idag med bilen. Växlingarna märks knapp så något har de nog gjort med lådan.

3 gillningar

Så det var därför verkstaden som jag har mina däck hos sa:

Du vi tog alldeles för lite betalt för denna service, var ett helvete att byta kamremmen kan jag meddela.

hahah

2 gillningar

Stannade vid en stormarknad i Danmark för att handla några öl. Parkerade bredvid en bil med samma färg. Dock en annan prisklass :joy:

11 gillningar

Varför? :thinking:

1 gillning

Du har väl EAT8 med Energi / Normal / Sport läge, den tycker jag är fin. Kör du egen inställning på instrumenskärmen?

Bara ett års leasing och snart åker sommarsulorna på här nere i Malmö.

1 gillning

Testade mest normal som körläge nu. Sport känns mest som att den drar ut på växlarna längre. Inget annat.

Har inte pillat så mycket på personliga inställningar ännu. Ska först skapa varsin profil för mig och frun. Annars kommer hon halshugga mig när det ser annorlunda ut varje gång man startar bilen :joy:

2 gillningar

En kompis hade en Sony componentanläggning, monterat i handskfacket, på sin 240 i början av 80-talet.
Det var slutseg, effektförstärkare (tror det var två av dem en för varje kanal) equaliser, radiodelen och högtalare över allt.
Tror nog det var Umeås värsta biljud då, och om jag inte minns fel kostade det runt 8-10 tusen.

Dessutom hade volvon den obligatoriska tonårsklädseln, krossad plysch, röda porrbelysning i cupen och en ding-dong dörrklocka (fanns på Hobbex) som extra signal kopplad till en rävsvans som hängde i backspegeln.

Den bilen hade vi mycket skoj med. :sunglasses:

3 gillningar

Det där motbevisar nästanmin kompis tes, han brukar säga att när han parkerar sin dyra Audi, så tar ingen hänsyn utan parkerar gärna med familjebuss väldigt tätt intill utan någon som helst eftertanke, men när han åker med någon av deras Porschar så vågar aldrig någon ställa sig intill nästan.
Nu stod ju ni dock på gott avstånd :smiley:

Franska bilar!
Minns en artikel i Teknikens Värld om kamremsbyte på Renault. Bilia ville ha 21500 kr för ett kamremsbyte. Var 5:e år! :crazy_face:

2 gillningar

Men tidningen fick inte vara med när de gjorde det för de gör inte alla dessa moment de tar betalt för.

2 gillningar

Tell me more :smiley:

1 gillning

Volvo påstår t e x att de tömmer både kylsystemet och AC’n och tar bort kylarna vilket inte behövs.

1 gillning

Volvo klarar inte ens av att utföra ett kamremsbyte felfritt, frun hann 500 meter innan displayen blinkade att hon genast skulle slå av tändingen typ :stuck_out_tongue:
Jag bad henne ringa tillbaka och säga att dom fick lösa situationen, då jag redan hunnit halvvägs hem, så de skulle skicka jouren... Jag hann dit, felsöka och konstatera att de inte anslutit kontaktstycket till nivågivaren för kylarvätskan...
Ifrågasatte detta och fick ner priset från 6000 till 5000 kr, men tyckte det var dyrt för att jag ska behöva göra klart jobbet med min timtaxa :wink:

Frågade varför man inte körde en enkel diagnos efter ett relativt omfattande jobb, som en kvalitetssäkrande åtgärd, men det gick inte för sig fick jag till svar. Konstigt svarade jag, går väldigt smidigt i VIDA här hemma :smiley:
Jag kan även ha frågat om de hade problem att få tag på vettig personal, vilket servicechefen medgav :stuck_out_tongue:

Jourbilen letar nog efter oss än idag :wink:

3 gillningar

Man brukar ju varmköra/lufta systemet när man bytt t e x vattenpumpen och då borde det ju märkas om man glömt en givare.

Volvo gör ju inte det på första bytet, jag försökte få dem att göra det ändå då pappa (mekaniker) sa att så gör man ju bara, men enligt dem så hade de aldrig gjort det, så fick ge mig till slut. Så osäker om de tömde systemet, kanske bara lossade på burken för att få utrymme och fick lov att lossa kontaktstycket?

För att relatera till tråden är det ju den där fina 1,6 L PSA dieseln :stuck_out_tongue:

Bytte de vattenpumpen så tömmer man ju systemet och då måste detta göras. Troligtvis suger de vaccum och chockfyller och anser att det är gott nog. Jag kör alltid motorn varm och kollar läckage innan leverans.

1 gillning

Kanske var otydligt, men nej inget vattenpumpsbyte. :o:
Jo, men du jobbar ju inte på Volvo heller? :wink:

Pappa fick byta på den andra bilen, men denna hade fortfarande garanti :slight_smile:

1 gillning

Var det PSA dieseln så ska man ju alltid byta vattenpumpen.

1 gillning