Nya försök att stoppa Lexbase & Mr Koll

Tjänsterna underlättar för bedragare och kriminella.

1 gillning

Är det inte så att borttagning inte är permanent utan att man faller tillbaka efter ett tag. Jag satt en hel kväll och plockade bort mig från de flesta tjänsterna på denna lista och nu finns jag på MrKoll igen. Det behövs en lagändring för att stoppa dessa bolag.

1 gillning

Undrar också det. Känns i min värld lite smått paranoidaktigt att plocka bort sig från "allt" i ett försök att bli lite mer anonym. Uppgifter som namn och adress, personnummer och årsinkomst och sånt är ju ändå publika uppgifter som vem som helst kan ringa skatteverket och fråga om vem som helst, så vida personen i fråga inte har skyddad identitet.

Lite så jag tänker också =)

1 gillning

Men om man inte är sökbar så vet den kriminella ligan inte att man finns över huvud taget. Tror det är lättare att rikta in sig på 85-åringar som är sökbara i en databas än att gå runt och knacka dörr.

1 gillning

Fasen är du så gammal =)

1 gillning

Tänkte på @RolexJocke.

4 gillningar

Han har ju bara kontanter så det är nog lungt :sweat_smile:

2 gillningar

Man borde ju ha ett öppet register på dom som valt att Tabor sig, öppen het på riktigt . Intressant att man tar bort sig från diverse katalog tjänster men frotterar sig i andra sociala medier… , klipp nätsladden flytta ut i skogen, bilda en sluten sekt…

//Daniel

Mindre exponering är bättre.
Att uppgifterna är svårare att nå är en bra begränsning i mina ögon.

2 gillningar

Självklart ska de där tjänsterna bort! Det är ett jävla otyg det är 80% av alla sökningar där har ju till syfte att hitta ofördelaktiga saker, ex skulder, man vill kartlögga personer. alltså ren mobbing. Det roliga är ju att personerna bakom mrkoll själva gömmer sig. Riktiga hycklare!

2 gillningar

Problemet är väl inte dessa tjänster i sig, utan Sveriges offentlighetsprincip. Så länge den finns, kommer dessa tjänster fortsätta finnas. Men finns ju längre upp i tråden instruktioner på hur man tar bort sig från dessa tjänster om man vill.

Och offentlighetsprincipen är viktig! Rätten att ta del allmänna handlingar, närvara vid domstolsförhandlingar och beslutande politiska sammanträden. Att inte ha denna transparens och jag ser den naggas i kanten varje dag, kommer skapa ett ännu mer inskränkt och egenintresse bejakade samhälle är jag rädd för. jag ser det som, var stolt över det du gör, betalar du mycket i skatt , var glad för det det betyder att du tjänar en bra hacka, har du åkt dit för en fortkörning, stå för ditt handlande. Nu finns det säkerligen några averter där det blir någon kommer i kläm låt oss hantera dom , men Offentlighetsprincipen följer ledigt 80/20 regeln. Och Tjänar oss i samhället väl. och bör bli ännu tydligare. Snarare måste vi lära folk vid att livet är orättvist , hantera det.

//Daniel

Fast vill man ta reda på vad någon tjänar, så använder man ju ratsit. Använder det själv när jag är nyfiken på vad folk tjänar. Tycker det är bra att såna tjänster finns istället för att behöva ringa Skatteverket o fråga. Så jag ser inte riktigt problemet med dessa tjänster där man kan söka fram personer. Vill man inte vara med på dessa, kan man ju enkelt behära ut sina uppgifter och inte vara offentligt listad.

Riktigt så enkelt är det inte att begära att man inte ska finnas med på dessa söktjänster och du måste själv kontakta varje tjänst, det är rätt många. Jag har provat…

Det är inte vettigt att man på några sekunder kan söka upp tonvis med information om hur många människor som helst.

Jag tycker sånahär sajter är lite luriga. Vet man bara namn och stad så får man fram allt om människan. Vilket kan vara bra och dåligt.

Själv så sätter jag alltid privacy och säkerhet först innan bekvämligheter. Vill man få fram info om folk så ska det finnas trösklar innan info lämnas ut i mitt tycke.

Kanske, kanske inte. Men de listar ju inte någon info som man inte kan få tag på någon annanstans enligt offentlighetsprincipen så jag har svårt att se det stora problemet. De som verkligen vill vara anonyma ser väl till att avlista sig direkt från sådana siter, surfar inte på publika nätverk, använder VPN tunnlar, outar sig inte i sociala medier etc. ändå.

Det är ändå en viss skillnad. Offentligt är inte lika med att det nödvändigtvis är uppspikat på en anslagstavla på torget. Du behöver fortfarande gå in i stadshuset och fråga om uppgift för varje enskild person. Det dessa tjänster möjliggör är att för mindre välmenande organisationer/länder etc att på ett väldigt enkelt och automatiserat sätt hämta hem stora mängder data för riktade kampanjer och profilering. Även offentlighetsprincipen kan missbrukas.

1 gillning

om nån har missat vart allt e samlat så här e en länk till dom flesta som man kan ta bort sig från , bör förnyas efter 1 år för o vara safe

https://www.flashback.org/sp89339728

1 gillning