Nya försök att stoppa Lexbase & Mr Koll

Citat Tycker det är bra att såna tjänster finns istället för att behöva ringa Skatteverket o fråga.

Nu vet jag inte vad du menar eller vill, men tolkar jag dig fel att du inte gillar offentlighetsprincip ? Men i nästa inlägg tycker du att tjänster så som Ratsit är bra. Själv kan jag tycka att offentlighetsprincipen är en grundbult i förtroendet mella samhället , så som de offentliga myndigheterna och medborgarna, att transparen är där för att bygga tillit. Tycker att skatteverket och andra borde hålla dess interface lättillgängliga för medborgarna, men restriktiva mot företag och användare utifrån landet. Och ännu en större transparens om vilka som begärt min data. Tror färre hade snokat om det syntes att grannen kolla indig deklaration :slight_smile: Men vetskapen att den är offentlig har sin nytta.

//Daniel

Det kunde ju varit en god tanke att man behövde legitimera sig med Bankid i dessa register för att få del av uppgifter. Så är det ju idag på Transportstyrelsen näm an vill kolla en bilägare t e x, då har de ju koll på vem som begärt ett utdrag.

2 gillningar

Har du några exempel på när det är kul att veta?

1 gillning

Det är väl när han ska löneförhandla? :rofl::rofl:

1 gillning

Problemet med Lexbase är att det är väldigt lätt och gratis att kolla upp om nån har en dom på sig fast kostar pengar att få läsa domen.
Så om du har en dom på dig och har avtjänat straffet sedan länge kan den ändå ligga dig i fatet när du söker jobb eller boende bara för att ingen vill betala utan istället då väljer en person som inte förekommer på Lexbase bara för att vara safe.

Kul var väl kanske fel ordval, intressant kanske är mer relevant ord. Men det kan väl finnas fler användningsområden. Dels för att kolla vad andra på det företag man jobbar på ligger på, sen kanske personer där man rent allmänt är nyfiken. Löner är ju ofta något som folk är rätt hemlighetsfulla med.

Fast det där är väl lite självsanerande. Ligger ju i en arbetsgivares intresse att kolla upp vad det är för brott en person har begått, ska du jobba på dagis, kanske det inte är helt optimalt att ha en pedofildom över dig, ska du jobba med pengar, kanske det inte är så bra om du åkt dit för ekobrott, ska du jobba med säkerhet, kanske det inte är så bra om du pysslat med bedrägerier etc.

Det finns flera yrken där man inte vill ha in fel personer, jobba med barn är ju ett sådant. Fast då kan man istället ha som krav att man själv måste lämna in utdrag ur brottsregistret för att få jobba där.

Med Lexbase blir det lätt att man blir dömd av samhället betydligt längre än vad straffet var som man fick. Även om man har begått brott måste man få en chans att komma tillbaka in i samhället.

1 gillning

Nu har biluppgifter infört Bankid legitimering för att komma åt ägaruppgifter.