Nya Apple TV 4K väckte nytt liv i min tv

Jag skulle säga att du ska ha 4K SDR och ställa in att den ska "Matcha innehåll" (Båda), så den kan köra HDR/Dolby vision när detta stöds. Vad har du för TV?

1 gillning

Så det är ingen kvalitetsskillnad mellan SDR och HDR?

Jag har en Panasonic 55DX600-series.

Tack för hjälpen, funderade på att köpa senaste Apple-TVn för ytterligare bättre bild.

Det är skillnad, men Apple TV gui behöver inte köra HDR. Tror inte din TV stöder HDR10+ så du kommer nog inte få bättre bild med den nya, men om du inte har den näst senaste kommer det kanske bli lite skillnad.

Fick 2 Homepod minis i julklapp. Behöver komplettera med en AppleTv om jag förstått det rätt för att kunna få t.ex. Youtube ljudet från tvn ut i dom.

Spelar det någon roll vilken man köper? Har en enkel Samsung curved 55" med endast fullhd som den kommer vara till så länge...

1 gillning

Är det inte lika bra att framtidssäkra med den senaste modellen?

1 gillning

Har du varit i Eslöv?

I verkligheten ligger det i Kalmar:

http://www.dennis-hifi.se/

Men I ironins värld i Eslöv :wink:

1 gillning

Perfekta bilden är kalibrerad enligt ISF standard.

Skulle vara intressant att höra från någon som anlitat någon att utföra detta hemma.

Vad jag märkt är ju att bilden inte är likadan när man byter källa så därför blir det ju inte likadant om man skiftar mellan ATV, Dekoder eller DVD spelare t e x. Även TV programmen skiljer ju i färgerna så då får man ju välja vilken källa man vill ha TV'n kalibrerad till.

Eller kalibreras den i något "service läge" där man inte har någon källa inkopplad?

Min dataskärm har ju inbyggt kalibreringssystem och den kalibrerar 03:00 första måndagen varje månad.

Ska en TV också egentligen kalibreras men jämna mellanrum?

Fast det har väl med hårdvaran du kollar ifrån? De skickar väl ut bilden med en viss signal?

man kalibrerar varje källa enskilt, har gjort detta sedan 2010. Och gör de än idag på TV och min dator.

Om inte källan är bitperfekt vilket väldigt få är så strömmar man referensbilderna genom källan och kalibrerar den på det sättet.

Om man antar att källan är bitperfekt kan man använda en referensenhet och skicka referensmaterialet igenom.

Inte alla paneler klarar av att bli 100% korrekt utom man får då kompensera lite.

Men ja, skillnaden är enorm faktiskt.

Edit:
Nej, program osv har inte olika färger.
Färgerna är den samma handlar mer om vilken panel dom använder sig av för att redigera filmen likväl som kamera m.m.

Dom flesta använder sig idag utav ISF standard.
Netflix tex gör de, Disney mfl.
Även HBO.

1 gillning

Har inte med signalen per see att göra utom mer om källan klarar av att skicka ut bitperfekt bild dvs bild som är orörd.
Dvs om den komprimeras skall den vara utav samma data.

1 gillning

Att köpa Apple TV just nu... vilken namnförvirring.

Fjärde generationen Apple TV HD är alltså den äldsta som går att söka på. Den listas dessutom på två olika sätt.

För med med Apple TV 4K började namngivningen om vilket betyder att tredje generationen av Apple TV 4K är den senaste.

Och då jag vill ha USB-C så får det bli just Apple TV 4K (tredje generationen) och då jag vill ha nätverkskontakt (och Thread) så får det bli 128 Gigs-varianten.

2 gillningar

Samt undvika fläkt, ATV HD och ATV 4k gen 3 är passiva. Inte för jag någonsin hört fläkten på min 4k gen 2, men det blir ju damm när det finns öppningar