Nya appen Yale Home lanseras den 17 maj

Jag ska komma med min teori kring detta baserat på lite gissningar och observationer.

Om Yale Connect appen säger att bryggan inte har kontakt med wifi så behöver det inte betyda att bryggan har tappat kontakten med din (min) router.

När jag var hemma så fick jag notisen om tappat wifi för bryggan trots att jag definitivt hade wifi igång hemma. Jag gick in i appen och den skrev "offline" för bryggan.

For ut och handlade. Fick notis om att bryggan fått kontakt med wifi. Gick in i appen och mycket riktigt. Den skrev ut signalstyrka och allt. Även för BT-kopplingarna. Nu befann jag mig 4 km från min router så jag hade definitivt inte kontakt med min router.

Min teori från detta är att om appen säger offline så innebär det att Yales server har tappat kontakten med min Connectburk. Det behöver inte betyda att problemet ligger på min sida. Det är troligen så att Yales server har problem.

Och eftersom så många av oss har liknande problem så tror jag att problemen ligger på serversidan och det är ingenting som någon av oss kan göra åt det.

Men som sagt, det är en gissning/spekulation från diverse observationer och min vana av att felsöka.

2 gillningar

Vad säger din router om bryggans status när Yaleappen säger att den är offline?

Har säkert haft 10 st av dessa notiser jag också, men så här säger Unifi;


Vet dock inte hur tillförlitlig denna är :sweat_smile:

Att den är ansluten
Nu skapade jag dessutom en notis för routern så att den rapporterar om Connectburken faller ifrån

Hur är det? Har jojo förbindelsen stabiliserat sig? Jag har inga notiser om förlorad kontakt för Yale connect idag. Har ni det lika stabilt?

Har svajat en gång idag, men (peppar peppar) varit stabilt...

Så, som du sagt, det är deras Cloudtjänst som strular...

1 gillning

Samma "problem" här också. Igår måste jag ha fått 10-15 meddelande från Yale Home att Connecten hade tappat kontakt med wifi:t. Ingen fin upplevelse med nya appen så här långt :slightly_frowning_face:

1 gillning

Bättre idag, ingen tappad kontakt med wifi så här långt!

1 gillning

Nu finns en uppdatering till August i Home Assistant som stödjer Yale Home.

2 gillningar

Härligt, mitthoppade med igång nu. Så fort jag uppdaterade HA core till 5.3.

1 gillning

Har avbrotten börjat igen? Min connect har larmat flera gånger idag och inatt.

Jag har klarat mig, inga notiser.

Nu har jag dessutom en varning från mitt wifi (Deco) som kommer att larma om enheten försvinner från mitt hemmanät så att jag kan se om det är serverproblem eller faktiska problem med hubben

Däremot så har jag problem med att mitt Linus är opålitligt när det gäller att öppna automatiskt. Samt att appen alltid kraschar två gånger innan den går att starta (men jag kör iOS17 beta)

Verkar som en AP var boven

1 gillning