Nya appen Yale Home lanseras den 17 maj

Vilken app i HomeAssistant använder du då? Ursäkta om jag är trög... :wink:

Min Google Home och Home assistant har också slutat fungera efter bytet till Yale home. Vi får väl hoppas att det kommer en uppgradering på Google Home att integrationen via HA också uppdateras.

någon som vet vilken plugin som ska användas för HomeBridge ? August pluginen slutade fungera nu :frowning: - Google Home nya plugin Yale Home non US/CA fungerar i allafall

Nu kan man åtminstone lägga till låset i Google Home såg jag...
En fix är på gång för home assistant med.

Igår slutade Yale Connect att funka, går nu bara att nå låset via Bluetooth.

Japp, det är ju det vi diskuterar. Men då är vi en till som upptäckt det.

Vet inte om vi pratar om samma sak. Mitt problem är att min Yale Connect inte kopplar upp sig mot låset längre. Varken med Bluetooth eller Wifi. Det har funkat helt OK i 1,5 år, men nu med nya appen verkar nåt ha hänt. Och det innebär givetvis att det inte funkar med andra appar eller Home Assistant.
Är det bara jag som har detta problemet? Min Connect sitter i ett vägguttag ca 2 m från låset.

Vet inte om det bara är du men jag upplever ingen skillnad på yale Connect utan det fungerar som tidigare.

Uppdateringen av appen borde inte påverka utan det måste till en uppdatering av lås eller Connect. Jag har inte lagt märke till någon uppdatering av dessa två.

Vad säger appen om status för WiFi SNR, signalstyrka samt BLE signal? Min sitter fem meter eller så bort (samt två väggar som hindrar signalen) med Okej (-83) i BT styrka. Firmware. 2.4.0

Hur funkar det med homekit, går det att sätta närvarostyrd automatisering så låser homekit upp yale Linus om man är nära hemmet?

Ja, det fungerar. Automatisk upplåsning när jag kommer nära låset är min "killarapplication" för Linus.

Det är så bra att jag alltid blir irriterad när det inte fungerar.

Fast jag inser nu (medan jag skriver) att det är Yale appen på telefonen som hanterar den automatiska upplåsningen. Inte homekit. Å andra sidan så innebär det att jag behöver inte godkänna att en automatisering körs - utan allt körs helt automatisk (kräver BT kontakt med låset)

Men det går att skapa ett hemscenario som låser upp dörren när jag kommer hem. Det kräver dock en bekräftelse innan det körs.

1 gillning

Har ni Linus på hus eller lägenhet?
Ser att Yale skriver på sin hemsida att det är för lägenhet, varför då? :stuck_out_tongue:

Radhus. Begriper inte varför de skriver lägenhet - dörr som dörr kan jag väl tycka :slight_smile:

Och själva Yaledelen exponeras inte för väder och vind, den sitter på insidan.

Jag har lýckats få den att koppla upp sig, med vettiga värden för signalstyrka etc. MEN, den kopplar ner sig - är nu Offline på nytt. Jag får jaga Yale Support...

Jobbigt problem.

Min upplevelse av Yale är det fungerar mest hela tiden men ibland så får man konstiga och obegripliga problem.

Kan det vara problem med wifi där den står? Så att du får någon oväntad dipp i täckningen? Fast du har troligen redan provat det.

Jag har provat att konfa om 2,4 nätet så det inte skall finnas wifi-konflikter. Dock så var nätet stabilt innan - men efter att jag bytte till Yale Home så startade strulet.

1 gillning

Har inte problem med att låset inte kopplar upp sig.
Men efter uppdateringen har jag fått ett antal notiser om att låset tappat anslutningen till connect, men det kopplar upp sig igen inom någon minut bara.

Men det beteendet har jag inte haft tidigare.

Jag tänkte just säga att jag har inte det problemet men nu har jag det - samtidigt som en kompis också har det.

Så vi misstänker server problem hos Yale (eller den molnleverantör som de anlitar)

1 gillning

OK, då är det inte bara jag, alltså. Jag har mailat support - men inget svar ännu... Låset är ständigt offline nu...

Jag blev så uttråkad att jag lärde mig hur jag spårar utgående trafik från min Deco router

yale använder sig av AWS molntjänster - men det hjälper inte oss :slight_smile:

Senaste studsen var att komma tillbaka online.

Får faktiskt erkänna att jag missuppfattade dig häromdagen. Det vi talade om innan ditt inlägg var deras uppdatering, eller snarare byte av appen, och det drabbade integrationerna, men ditt handlande om själva bryggan ser jag nu. Sedan något dygn har jag också bekymmer med ständiga notiser om att den tappat kontakten. Så nu är det 2 olika bekymmer. Inte lätt att ha det smarta hemmet:-)