Ny superliga för europeisk fotboll

Försvarar superligan: ”Vill bara rädda fotbollen”:

Under den nära två timmar långa intervjun öppnade han även för regeländringar och att matcherna kan kortas för att göra dem mer attraktiva.

Ska de börja sända fotboll på Tiktok?

Börjar mer och mer inse att de tagit fram den här superligan för att konkurrera med Netflix, Youtube, tv-spel och annat som tar upp barn och ungdomars skärmtid. Superligan är inte till för oss. Den är till för att sälja in fotbollen (eller något som liknar fotboll) åt nästa generation.

1 gillning

nu har jag inte läst hela tråden. Men förutsätter att superligan kommer ha en egen websida du betalar en hög månadskostnad för att se?.

“Låt dem tjäna ihop sina pengar för att köpa repet vi hänger dem i”

  • Stalin 1878 - 1953
1 gillning

Absolut inte för idén med en superliga, men egentligen är det väl ingen skillnad på detta och NFL, NHL och NBA? Amerikanska sport består ju i princip bara av stängda ligor där man köper sig en plats.

Jag kan förstå klubbarnas uppror mot UEFA och jag kan förstå fansens upprördhet kring att ta bort den stolta principen att sportsliga meriter ska vara viktigare än pengar, men det är ju inte direkt så att det varit dåligt för hockeyn att NHL är en stängd liga.

Vissa rapporterar att de sålt tv-rättigheterna till streamingbolaget Dazn, som backas av oligarken Len Blavatnik, men det är oklart om det stämmer. Dazn sägs ha ambitioner att bli ett Netflix för sport.

Det finns en stängd liga som heter MLS (Major League Soccer) också. Kan inte direkt säga att den tillfört något annat än att Zlatan fick 15 minutes of fame i Hollywood och att Johan Dykhoff ska ha något att twittra om.

Sure, MLS suger men där är väl problemet främst den inhemska tillväxten av spelare och därigenom lågt intresse. Män spelar inte europeisk fotboll på college, på damsidan däremot ser det ju helt annorlunda ut.

Jag gillar inte stängda ligor, det enda jag menade var att det inte nödvändigtvis är dåligt för sporten.

Nu rapporteras det att Chelsea och Manchester City har dragit sig ur Super League.

1 gillning

Atletico Madrid också.

Och Barcelona

1 gillning

Juventus får snart spela mot sig själva.

2 gillningar

Haha, vilka amatörer. Vad hade de trott? Hur såg riskbedömningen ut? Hoppas nu detta stämmer. Sedan tjära och fjädrar…

1 gillning

Haha, superidioten Ed Woodward tvingas avgå i det kaos som nu råder.

En spaning - räknenissarna hade glömt att man utmanade riktiga supportrar. De, räknenissarna, har aldrig träffat dessa människor, vare sig i rollen som supportrar eller människor. De visste knappt att de fanns.

Spaning 2. Det kan vara så att Manchester Uniteds ägarfamilj drar sig ur klubben efter detta. Hur det slutar kan man älska, men också drömma mardrömmar om. Slaktaren Mohammed bin Salman har ju visat intresse för klubben…

1 gillning

Hoppas även den amerikanska ägaren Kroenke drar sig ur Arsenal. Men man är ju lite rädd vad som kommer istället i så fall…

2 gillningar

Ja, det där imploderade ju på 72 timmar. Man undrar lite hur dom hade trott reaktionerna skulle bli? Gör man inte marknadsundersökningar innan man lanserar en sån här grej? Och har skrivit kontrakt klubbarna emellan så dom inte kan dra sig ut?

Oavsett hur galet upplägget var från början är ju dessutom genomförandet extremt underligt.

3 gillningar
1 gillning

:grimacing: