Ny superliga för europeisk fotboll

Nu finns det mycket starka och seriösa rykten om att rika Europeiska fotbollsklubbar ska starta en egen liga. Ett effektivt sätt att döda seriös fotboll eller en ny möjlighet att ge publiken vad de vill ha?

Personligen tror jag att det här vore väldigt olyckligt och direkt farligt för Europeisk fotboll. Redan idag är pengarna nästan allt i toppfotboll, men med detta förslag så exkluderar man i princip den sportsliga delen och går fullt in för pengarna och med pengarna. Fy skäms!

2 gillningar

UEFA har svarat att dessa klubbar utesluts ur Nationella ligor och Champions League. Spelare förbjuds från landslag. Som vanligt raseras allt när det är krig. De största förlorarna är alla vanliga människor, i detta fall alla supportrar.

Mer läsning här:

Och UEFA + ligornas inställning här:

Ingen fransk eller tysk klubb har valt att stödja superligan:

We thank those clubs in other countries, especially the French and German clubs, who have refused to sign up to this.

Gillar inte alls tanken på en superliga men att UEFA försöker framställa sig som ”good guys” som vill bevara fotbollen köper jag inte.

Det är möjligt att UEFA(och FIFA) inte är guds bästa barn, det ska gudarna veta. Jag har själv haft små fingertoppar inne i UEFA i några situationer. Även i FIFA, när Lennart Johansson kandiderade som president. Problemet är att många internationella idrottsförbund har tappat all markkontakt.

Men som sagt, denna superliga har jag svårt att se uppsidan på. Jag har dock inte följt denna diskussion det senaste året så ja vet inte vad upprorsklubbarna skulle vilja ha från UEFA. För det är väl en blandning av realism och förhandling. Men

1 gillning

Alla måste se detta:

Vad tycker @Stefan_Sandstrom?

Läste att Erik Niva ger upp Tottenham om de börjar spela i en stängd Superliga.

2 gillningar

Det var ord och inga visor.

1 gillning

jag är skeptisk

Så det här blir lite mer som WWE nu? :grinning:

En liga som går ut på att tjäna så mycket pengar som möjligt utan risker.

Inte en rolig dag att vakna till. Hoppas superligan faller på sitt eget grepp. Thomas Aquinas(1225-1274) liknar pengakärlekens synd med “Mammon uppburen från helvetet på en varg för att sätta människans hjärta i girighetens brand”.

2 gillningar