Jag börjar så smått fundera på att införskaffa en ny iPad. Och jag har inte helt hängt med på vad som finns /mest bang for the buck osv. Vi har en gammal Ipad Pro 10,5 tum från 2017. Den börjar bli lite slö, batteritiden är inte bra längre och jag får aldrig använda den knappt.
Har inte hängt med supermycket i iPad utvecklingen så jag behöver lite beslutsstöd av Bubblan. (sen kan det ta tid innan man får lov att köpa de, men bearbetningen har börjat. )
Tror inte jag kommer behöva göra supertunga saker med den, tanken är att redigera foton/album, läsa, surfa, blogga, kanske något enstaka spel. Redigera några videos. Jag tror jag helst vill ha 13 tum, men 11 tum kan också funka. Tycker 9,7 tums Ipad är för litet.
Det är väl inte förrän senaste generation som nyss släpptes som det kommit iPad Air med 13 tum? Funderar både på om jag skulle ta en begagnad eller ny Ipad Pro av förra generationen, eller nya Ipad air? Nya Ipad pro känns aningen dyraste laget. Men kan eventuellt sträcka mig dig (med lite väntan förstås). Vad vinner man/förlorar man i valet mellan pro och air? (förra gen pro vs nya air?
Alternativt om jag efter klämt lite tycker 11 tum räcker till, vad är vettigt av äldre ipad som man eventuellt kan få begagnad eller att någon säljer ut dem lite billigare, sett till ovan behov. Funderade ett tag på en Macbook Air, men känns som större användning för ipad. Sitter annars på Windows gamingmaskinen mycket, men vill göra ovan med bilder mm i Apples ekosystem.
Penna är jag sugen på att köra med, gärna tangentbordet, men det är ju också snordyrt. Kanske finns bra tredjeparts att köpa?
Jag har iPad Pro 12,9 från 2019(?).
När den klappar ihop blir det vanlig iPad, sambon kör en sån sedan 2 år. Funkar perfekt för bildredigering och slösurf.
Övervägde en air till henne men vanlig iPad räcker
Jag har en iPad Pro 11" första generationen. Den fungerar toppen n så länge. Om jag tolkade uppdateringar av iPadOS så får jag en till efter höstens uppdatering. Sedan måste man väl byta.
Jag skulle inte köpa en ny, vare sig Pro eller Air, utan en begagnad Pro. Jag vill gärna behålla Pro-högtalarna som jag tycker är väldigt bra. Just nu kolla jag EM-fotbollen och det är verkligen bra ljud. Även skärmen tycker jag är bra. Jag skulle dock inte betala för en ny utan en prisvärd begagnad blir det den dagen det är dags.
Hittat lite begagnade förra gen ipad pro 13 tums för runt 11k.
Ipad air 13" har liknande hårdvara som gamla pro modellen. Kan få lite rabatt med Ungdomarnas Mecenat kort om jag köper från Apple direkt. Och om grabben kommer in på högskolan lite extra presentkort på 1100 kr. Så köper jag en begagnad förra gen Pro så tappar jag de förmånerna.
Nya Pro känns lite väl dyr med 18k.
Det mesta är ju ett steg upp från Pro 10,5 tums.
Svåra val..... en kanske det räcker med 11 tums storlek....
Jag vill ha 12,9 då jag mest använder den när jag reser och kollar mest på film då. Är lite klumpig i vissa lägen men vill inte ha mindre. Är ju 60+ så synen kräver nästan det.
Jag som tycker att min 10,5 är för liten , så känns det inte mycket större med 11. Visst klumpigare att resa med och kanske att ha i sängen, men inbillar mig att det är skönare att se på något eller redigera foton med en större..
Lite inne på din linje. Närmar sig 50 strecket och har dålig syn.
Sant, I min initiala tanke så skulle jag engetligen ha en MAcBook Air 13 tum för att ha som laptop och göra de saker jag hade tänkt, men tänker då att ipad är smidigare i samma storlek och fler i familjen kan använda sig av.
Men tänker man å andra sidan att den ska vara som en iPad är tänkt från början. Dvs smidig surfplatta i soffan, så är det 11 tummaren som är bäst..
Kan tänka mig att det är lite osmidigt att ha en 13 tummare i handen i sängen innan man ska sova till exempel.
Jag jobbade ihop med en som hade en 12,9. Känslan jag fick var att en MBA hade varit smidigare. Även i sängen... Sedan Skellefteå jag kunna tänka mig en själv men då nästan som stationär att kolla fotboll på när jag inte sitter i soffan. Men då pratar vi om två andra ställen i justera, vid fåtöljen eller på altanen.
Vad gäller iPad kan jag inte nog understryka hur bra högtalarna är på Pro-modellen. Väl värt att tänka på. Handlar det om eget bruk eller barnen missbruk är det viktigt oavsett. Vid eget bruk vill man givetvis ha så bra ljud som möjligt och barnens missbruk blir lägre rent volymmässigt om ljudet är bra. Dåliga högtalare göra att man höjer volymen.
Om du väljer en äldre iPad Pro så har jag en penna att sälja (använt typ 2 ggr)
glömde lämna tillbaks den när jag hade en iPad Pro på test i 30 dagar, via Elgiganten. För att testa om iPad kunde ersätta min MacBook Pro mitt dagliga arbete.
Oftast är jag hänvisad till hörlurar då vi har öppen planlösning. men ja Pro modellen hägrar i villhöver tarmen.
Ska absolut fundera på det.
Väntar tills antagningsbeskeden kommit. (gissningsvis lär vi behöva vänta på reservplats. 1100 kr i presentkort vore ju inte helt fel.Det är det enda som säger emot en Pro av förra generationen. Därav ser det mer ut som Ipad air, men tja.
Nu när man fick oväntade utgifter pga avloppsspolningen (se nu blev jag sur tråden. :)) så försvann ju en del av min budget.