Reflektionerna varierar med vilken sorts reflektioner som kommer. Värst är direkta reflexer från armatur och fönster. Det överlever ingen TV. Himlen dagtid lyser blått med 3 000+ nits. Lysrör är 10 000+ nits. Vit vägg i direkt solsken är 20 000+ nits. Solen är 1 500 000 000 nits. Då är det sak samma om TV:n lyser med 1000 eller 750 nits. Möblera bättre istället och drar för en gardin.
Sekundära reflektioner, likt väggar, möbler, kläder, ansikten etc. är förstås inte lika ljusstarka och där dämpar OLED-reflexfiltret mycket bra. Direkta reflexer kommer med OLED-filtret att bli högblanka reflexer.
Snarlika LCD-modeller likt Samsungs och Sonys toppmodeller är semiblankt med mild diffusering. Där kommer de sekundära reflexerna dämpas bättre så att rummet döljs mer än hos en OLED. Direkta reflexer kommer också dämpas något mer, men istället dras med interna reflektioner i filtret och få regnbågseffekter som sprider sig över ytan.
Enklare toppklassmodeller, likt TCL C825, LG Nano9x, Samsung Q80T, Sonys 90-modeller etc. kommer inte alls att dämpa rummet som ovanstående. Mer halvmatta filter. Mer av rummet syns, man kan tydligare se färger på möbler, kläder och urskilja strukturer i rummet, kanske ansiktet. Direkta reflexer blir mer utspridda och mjukare men fortfarande lika problematiska.
Direkta reflexer sabbar alla TV, fast då på lite olika sätt. Där det verkligen är viktig skillnad är sekundära reflexer från hela rummet. Alla TV blir sämre och sämre när man kliver nedåt i klasserna. Det brukar stanna på halvmatt för en TV.
Poängen med högblanka filter är att dessa behåller kontrasten och intryck av svart bäst, därav OLED-valet. Matta filter sprider ljuset över ytan och ger lägre kontrastförhållande. Det verkar som LG A1 är den OLED-modell som går ifrån det vanliga OLED-filtret och mer påminner om Nano9x-modellerna.
Poängen med helt matta filter är att de ska fungera i en situation man inte kan styra över. Likt sin arbetsplats på kontoret. Hela rummets ljus smetas ut. Direkta reflexer blir ljusa fält. För det är viktigare att kunna läsa text i Office än att få kontrast och färger i en film. På kontoret klarar man sig på effektiva kontrastförhållanden under 20:1.
På en TV kan ett halvmatt filter göra lite både och. Behålla mer kontrast och ändå dämpa reflexer. Samtidigt som det smetar ut rumsljuset så pass mycket att man inte märker lika tydligt hur klent kontrastförhållande det är i panelen. Man ser inte TV:ns gråblå svärta när reflexfiltret ändå lägger en nivå av rumsljus ovanpå.