Apple vs resten (2021–2022)

Det där är bara en lögn från tillverkarna som de kört med sen android kom för att kränga nya lurar.
Det har varit sant några fåtal gånger pga mängd minne osv, men inte överlag.

Kravet gäller dock bara säkerhetsuppdateringar, inte ny OS-version vilket är tråkigt.

Nej, det är ingen lögn eller myt. Särskilt Samsung är en syndare på området, det gäller även deras flaggskeppsmobiler tidigare (Note 4 till exempel). Men man kan ge gamla Android nytt liv med att programmera om dem, vilket jag har sysslat med i åratal. Jag har hjälpt många att förlänga livet på sina mobiler genom omprogrammering till LineageOS, exempelvis.
Edit: Fast det klart, jag har inte kollat alla hundratals mobilmodeller, så jag anför i princip enbart anekdotisk bevisföring. Frågan är dock vem som har bevisbördan här*. De facto är det så att Android inte stöds särskilt länge, eller hur? Varför? Sedan Apple kom med Iphone 5s har dock deras modeller så mycket SoC-kraft att uppdateringarna kan ske över flera år, och jag ser ett samband här.

*”en lögn från tillverkarna som de kört med sen android kom för att kränga nya lurar” stöttas av vilka bevis?

1 gillning

Om du förlängt livet på telefoner genom custom rom har du väl allt bevis du behöver.
Att någon viss funktion eller bloat är för tung för en äldre är ju lätt att lösa, det är ju bara att skippa den i uppdateringen då. Apple har gjort så massor med gånger.

Ja, alltså, jag utgick givetvis från att tillverkarna själva tillhandahåller uppdateringarna, gemene man brukar förstås inte omprogrammera mobiler.
Vad gäller skippa uppdatering är det inte så enkelt. Som i fallet med Note 4 upptäcks problemen först efter uppdatering, och då är det så dags.
(Det går att backa, men liksom omprogrammering är det inte så enkelt).

Givetvis ska tillverkaren tillhandahålla uppdatering.
Kan folk på internet göra en fungerande uppdatering så kan de med.
Att de slarvar med utveckling och testande är ingen ursäkt.

Bäst vore förstås om mjukvara och hårdvara vore mer separerade som datorer.
Vi kräver ju inte att HP ska tillhandahålla uppdateringar till windows.

Går det att köpa en tv nu för tiden som inte är en ”dator”? Vill bara att Apple TV ska stå för operativsystemet och att tv:n ska vara en dum skärm.

AndroidTV låter dig sideload varje app i google store.

Swedx har utan smart (några modeller) och tv-mottagare. https://www.swedx.se/

1 gillning

Tycker du verkligen att AndroidTV är bra?

1 gillning

japp

1 gillning

Inga höga krav då!:joy::sunglasses:

1 gillning

kan vi inte för engångsskull hålla det på en nivå där det inte helatiden slutar med apple vs andra?
Jag tycker appletv också är bra.

4 gillningar

Det börjar bra…

3 gillningar

helt rätt… Var jag som började det. Det var dumt av mig, tarbort det på engång

Var inte så jag tänkte. Men har AndroidTV på mina Philips och tycker bara det är rörigt och fult.
Även jobbigt att navigera i. :man_shrugging:

Tror det handlar om vad man är van vid och vilka förväntningar man har?.
Jag kan tyckta AppleTV är rörigt och jag får mental brakedown på fjärkontrollen helatiden. Men sedan finns det vissa som tycker att det är helt ok.
Jag tycker AndroidTV är helt ok. Det gör det jag vill och så har jag sideloadat ett par appar som normalt inte finns i AppleTV store.

2 gillningar

Men @Stefan_Sandstrom - @Hakan_Ander är ju AndoidTV-användare.

Allt är inte ur Apples perspektiv :slight_smile:

1 gillning

Android TV är dock så långsamt på de Philips-modeller jag testat. Mkt bättre på Sony.

Men i slutändan handlar det bara om att starta Nettan, Youtube och Leo Masters ändå :blush:

Vad är det för app du vill sideloada? :slight_smile:

Vääääääänta lite nu!

Bashade du Apple TV i ditt svar till @Zop. Sedan skrev du att vi måste hålla uppe nivån när Android TV fick kritik OCH gick tillbaka redigerade bort ditt Apple-bashande? :joy:

2 gillningar