Nu finns min drömtv äntligen att köpa

Jag har ju länge pratat om att om jag gjorde ett Prisjakt-filter på min drömtv så skulle det inte dyka upp någon modell. Men nu är det äntligen gjort det. Frågan är bara vilket pris jag skall vänta ner till.

Kravet har varit OLED, HDMI 2.1 och fyrsidig Ambilight. Nu när de ändå lanserade en 77-tummare så vart ju 65 tum lite mesigt så en sådan får det bli!

6 gillningar

Hur ser fjärrkontrollen ut?

ojdå… alltså… eehh…

Den går att använda som vapen mot inbrottstjuvar.

Ja… Man behöver inte bruka våld, bara visa den och de kommer backa.

2 gillningar

Men @Esse behöver ju en fjärr man inte marklyfter, ju närmare marken den är ju bättre. :joy::joy:

Man får inte glömma att slå på träning i Apple Watch varje gång man ska lyfta fjärrkontrollen.

Att den har stöd för just SVT Play var väl ett av kraven också?

Osäker om det var ett skämt eller ej men Android TV är ett underförstått krav :slight_smile:

1 gillning

Det var ett skämt, i specarna står det;

Internettjänster/appar som stöds: SVT Play

:laughing:

44 inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Apple vs resten

Kung
Lite samma spec som jag lagt upp på prisjakt
77 blir dock lite stort.
Men en fråga, Philips lanserar ju denna i OLED, och de har väl släppts en PML, Philips Mini LED, med typ samma spec ?
Skulle en Mini LED vara bättre än en OLED i ett rum med ganska mkt ljusinsläpp ?
Samt, vad tror ni om mini led rent generellt ? :blush:

Mitt killgissande säger ja men @Laxpudding hävdar med en experts envishet att OLED hanterar det scenariet med bravur!

1 gillning

Oklar på scenariot här? :slight_smile: Men den vanliga missuppfattningen om OLED brukar vara att “…OLED är ljussvagt…” när OLED i själva verket hör till de ljusstarkaste TV-apparaterna på marknaden. Med undantag för en eller ett fåtal LCD-toppmodeller. Typiskt 2021 års Mini-LED-LCD:er har mer ljus än en OLED. Allting annat är i bästa fall snarlikt OLED i SDR och tydligt ljussvagare i HDR.

Den andra missuppfattningen är att man överskattar hur ljust rum man egentligen har och hur mycket ljusstyrka man behöver. Särskilt de som sitter på en flera år gammal TV och oroar sig för att man hört att “…OLED är ljussvag…”. Men missar i relativiseringen att en OLED är ljusstarkare än det man redan har.

1 gillning

Mycket ljusinsläpp tänkte jag på, dvs mycket reflektioner.

Reflektionerna varierar med vilken sorts reflektioner som kommer. Värst är direkta reflexer från armatur och fönster. Det överlever ingen TV. Himlen dagtid lyser blått med 3 000+ nits. Lysrör är 10 000+ nits. Vit vägg i direkt solsken är 20 000+ nits. Solen är 1 500 000 000 nits. Då är det sak samma om TV:n lyser med 1000 eller 750 nits. Möblera bättre istället och drar för en gardin. :slight_smile:

Sekundära reflektioner, likt väggar, möbler, kläder, ansikten etc. är förstås inte lika ljusstarka och där dämpar OLED-reflexfiltret mycket bra. Direkta reflexer kommer med OLED-filtret att bli högblanka reflexer.

Snarlika LCD-modeller likt Samsungs och Sonys toppmodeller är semiblankt med mild diffusering. Där kommer de sekundära reflexerna dämpas bättre så att rummet döljs mer än hos en OLED. Direkta reflexer kommer också dämpas något mer, men istället dras med interna reflektioner i filtret och få regnbågseffekter som sprider sig över ytan.

Enklare toppklassmodeller, likt TCL C825, LG Nano9x, Samsung Q80T, Sonys 90-modeller etc. kommer inte alls att dämpa rummet som ovanstående. Mer halvmatta filter. Mer av rummet syns, man kan tydligare se färger på möbler, kläder och urskilja strukturer i rummet, kanske ansiktet. Direkta reflexer blir mer utspridda och mjukare men fortfarande lika problematiska.

Direkta reflexer sabbar alla TV, fast då på lite olika sätt. Där det verkligen är viktig skillnad är sekundära reflexer från hela rummet. Alla TV blir sämre och sämre när man kliver nedåt i klasserna. Det brukar stanna på halvmatt för en TV.

Poängen med högblanka filter är att dessa behåller kontrasten och intryck av svart bäst, därav OLED-valet. Matta filter sprider ljuset över ytan och ger lägre kontrastförhållande. Det verkar som LG A1 är den OLED-modell som går ifrån det vanliga OLED-filtret och mer påminner om Nano9x-modellerna.

Poängen med helt matta filter är att de ska fungera i en situation man inte kan styra över. Likt sin arbetsplats på kontoret. Hela rummets ljus smetas ut. Direkta reflexer blir ljusa fält. För det är viktigare att kunna läsa text i Office än att få kontrast och färger i en film. På kontoret klarar man sig på effektiva kontrastförhållanden under 20:1.

På en TV kan ett halvmatt filter göra lite både och. Behålla mer kontrast och ändå dämpa reflexer. Samtidigt som det smetar ut rumsljuset så pass mycket att man inte märker lika tydligt hur klent kontrastförhållande det är i panelen. Man ser inte TV:ns gråblå svärta när reflexfiltret ändå lägger en nivå av rumsljus ovanpå. :smiley:

9 gillningar

Haha, vilket skämt till fjärr.

2 gillningar