Man börjar ångra att man gick ifrån fyrhjusdrift som man haft på alla våra bilar sen 2012 ish.
Bakhjusldrivet och megatung elbil i snö och lössnö är ingen bra kombo. Andra gången jag fastnar med Id7an på en parkering. Först skulle jag in till en trång laddare för nån dag sedan, och skulle backa, aj dås att jag fast, mellan husvägg och bilar.
Sjukt svårt också att fatta hur man ska göra för att få bilens att snurra på hjulen och inte bara stå still och slå på bromsen,.
Hittade nån inställning om att minska antispinn, och vi fick hjälp att putta bilen bak i sidled tills jag fick grepp.
I morse körde jag iväg (massvis med nysnö) och när jag sen parkera igen så sitter man fast…..
Och ja, vi kom på att vi förra resan sa att v ska köpa snökedjor för det hände en gång vid förra resan. Mend et hade vi inte kommit ihåg.
Den är så baktung och riskerar att fastna i minsta motlut . Nu har jag åtminstånde fattat att stänger jag av Aino hold så kan jag spinna i en backe tills jag får grepp eller rulla bak. Men inte när paniken kom krypande när mans tår bland massa bilar ock ska komma igång igen…
Kort efter mig vid det tillfället fastnade en husbil , han gled hela vägen in i en lyckstolpe…
Och ja, dubbdäck hade n go hjälpt det med….
Och, nja sur o sur. Lite trist bara. Har svårt att bli gubbsur på sånt här. Är en del av livet och äventyret.
Både förra elbilen och den jag har nu är är tvåhjulsdriven. Riktigt ovant efter ha haft fyrhjulsdrivet i nästan 20 år tidigare.
Har inte kört fast något än även om det var riktigt nära en gång.
Enda gången jag saknar fyrhjulsdrift är när jag är på gården på vintern. Hade jag bott här permanent så hade jag tagit en bil med fyrhjulsdrift. Skönt att slippa ploga innan man ska iväg någonstans för det är ordentligt backigt.
Men det är bara ett par veckor per år så känner inte att det är värt den extra kostnaden.
Jag var likadan innan men tänkte att nu när vi skulle ha elbil och vi fastnade för denna, (demo) so hade den allt annat förutom awd. Och vi ville inte vänta 6 månader på en GTX heller.
däremot ska sägas att när man väl kör bilen i riktigt halt väglag och snömodd is, med spår av asfalt så har den varit fantastiskt stabil. One pedal drive läget är helt fantastiskt att reglera hastigheten med man märker lätt när den börjar tappa bakändan, men det fixar bilen till galant och det är aldrig riktigt obehagligt.
Så på den punkten är jag nöjd.
Vi hade haft lösningar på problemet, ett Skotta ordentligt kanske innan jag körde tillbaka i parkeringsfickan som lutar uppåt när man ska ut.
eller ha dubbdäck. Hade då inte heller fastnat här, var blankis under som gjorde det och jag hade grävt ner mig dit.
Ett par snöstrumpor i bilen för att kunna köra upp för branter.
finns många sömniga på problemet, så jag ”måste” inte ha awd. Även om jag gillar det.
ringde receptionen och mannen som kom med grus såg fundersam ut när jag sa att vilken bil som inte kom loss , då det inte var värre parkerad än någon annan. Lite grus under däcken så var jag loss och kunde köra till en laddare.
Trist bara att de här omkring inte har sandlådor. Hade fixat det själv enkelt då.
lite samma sak här, är iväg en eller två gånger om året. Så har man bara spade i bilen, dubbdäck, eller som jag ändå tänkta snökedjor eller snöstrumpa. (Krävs om man ska till alperna på många ställen)
Även om det är 90% onödigt så är det skönt att ha när det behövs. Vet inte om Teslan är some Polestar att den är RWD tills framhjulen behövs vid dåligt grepp eller stark acceleration dock.
Håller med om att det är nice, nästa bil ska vi nog leta efter awd, men det blir kanske ingen dealbreaker om man ska ha in den i rätt gräns i förmånsvärde. Men det är lite kvar innnan det är dags att fundera. Hinner komma en hel del intressanta bilar. Nya BMW var till exempel sjukt snygg
Lite sur över gränssnittet på bubblan. Vet inte om bara jag har felet, men så fort man ska redigera eller rätta en text som man håller på med i ett inlägg så hamnar markören någon helt annanstans typ 10 rader längre ner, men klickar til exempel på sista raden tror man, markören är där så börjar texten komma mitt i nånstans.
Jag har nog haft det problemet sedan senaste iOS, har samma problem på IPad Pro, IPhone, kvittar om jag är i Safari eller i Edge.
Efter en helvetes massa förseningar och väntan på bagage i 3 timmar fick vi ge upp och ta en hotellnatt till på Arlanda. Så nu går vi och knyter oss och kör hem på förmiddagen istället.