Nu blev jag riktigt sur (2023)

Där rök väl vinsten på att jaga bank med lägst avgift?

1 gillning

Skola och omsorg tackar dig!

2 gillningar

Med tanke på att vi spar 20k om året med den räntan vi fick, nej

1 gillning

Har inte påstått det. Beklagar mig över orimligheten med en sådan påminnelseavgift.

1 gillning

Man får de det så.

Ja den är saftig. :smirk:

Det är väl rimligt i dagens läge att man får en påminnelse utan avgift först då allting sker digitalt och kan lätt hänga upp sig. Vanligt är ju att man får ett nytt kort som man glömmer uppdatera, då får man ju ett meddelande från de flesta att man har några dagar på sig att fixa detta. Lite surt när staten plockar in dessa avgifter direkt.

1 gillning

Betalar man in till Transportstyrelsen direkt eller är det någon mellanhand som skor sig?

1 gillning

Jag får mina trängselskatter i vanliga brevlådan i pappersform precis som jag får bilskatten.

Transportstyrelsen direkt

1 gillning

Hänger inte riktigt med här. Hade du betalt, men det fanns så att säga inget konto i bakgrunden?

Har för mig att det var 500 kr redan från början. Jag åkte dit på en sådan när systemet var nytt och det genom mer slarv än dig. Då fanns ju inte Kivra och sådana finesser.

Men för att lindra smärtan kan vi alla minnas den första transaktionen som skedde, dvs den fösta bil som passerade en betalgräns. Media var ute och de fanns någon hugade journalister på samtliga passager för att kunna intervjua de som var tidigt ute att passera betalgränsen.

Den allra första var en kille som körde fel. Han fick dessutom betala dubbelt då att han fick betala när han hade vänt och åkte åt andra hållet också..:sweat_smile::sweat_smile::sweat_smile:

2 gillningar

Något som irriterar mig ar att jag får trängselskatt när jag kör till Arlanda. Denna genomfartsled borde varit fredad från detta då man inte väljer att besöka Stockholm.

Det borde vara dubbel avgift om man avstår att besöka denna pärla..:joy:

2 gillningar

Jag hade betalt, kontot inlagt i Kivra var mitt gamla Swedbank-konto som avslutades några dagar innan betalningen skulle vara gjord.

Kan tycka att m Kivra bör kunna ha notis om att kopplat konto inte funkar.
Men de är väl bara mellanhand.

Men visst, det är mitt ansvar att se till att kontot är aktivt

3 gillningar

Då låter det ju skitsurt. Att ha gjort "allt" rätt, men ändå falla på målsnöret..:poop:

2 gillningar

Jag hade gladeligt betalat om jag skulle besöka dig, men känns orimligt när man bara passerar.

Det tycker man, dålig teknisk lösning. Kanske därför jag valt att aldrig betala via Kivra utan sköter det själv från Kivra in i banken. Mer manuellt men då har man kontroll iallafall.

Ja, hade jag valt att betala samma dag som fakturan kom istället för på förfallodag hade det gått igenom :face_with_raised_eyebrow:

Jo, jag håller med. Särskilt med ett så fins svar..:heart::joy:

1 gillning

Jag har lärt mig en sak och det är att alltid betala snarast när jag skickar mina betalningar. D v s inte på betalningsdatumet som är utsatt på fakturan . Då blir det inte problem om det inte finns täckning på kontot den dagen. Jag har ett sparkonto & ett vanligt konto som oftast är nästan tomt. Så jag flyttar över till vanliga kontot & gör en omedelbar betalning, då vet jag att allt är klart.

2 gillningar