Ja, det händer ju lite då och då att liknande fall når media. Nu framgår sannolikt inte alla aspekter av fallen i kortfattade kvällstidningsartiklar, men det känns lite skrämmande om myndigheterna kör vidare med sina beslut så länge det inte når media som ett ömmande fall.
Lika ofta som man ser artiklar om föräldrar och barn som trots att de är skötsamma och etablerade i landet ska utvisas (ofta med hänvisning till en byråkratisk detalj), dyker det upp fall där utländska medborgare som blivit fällda för grova brott inte utvisas, exempelvis för att de har en stark anknytning till Sverige. Det är väl lätt att man är ute på tunn is när man inte har alla aspekter kända i alla dessa fall, men dessa kontraster tror jag bidrar till att många känner lågt förtroende för statens förmåga att hantera dessa frågor på ett bra sätt.
Icket. Migrationsverket anser att hon har en starkare koppling till Pakistan eftersom hennes pappa är där och hon har två bröder där. Trots att hon bott i Gällivare hela sitt liv. De har absolut ingen kontakt med Pakistan öht.
Hon har nedsatt hörsel, och en dela andra handikapp. Så här på skolan har de specialanpassat med utrustning och specialpedgagoger som hjälper till. I Pakistan kommer hennes skolgång ta slut helt och hållet.
Hennes mamma blev bortgift som 14 åring med en 19 år äldre släkting...pappan. I just den familjens kultur är kärleksäktenskap förkastligt eftersom det hotar familjens heder. Alla kvinnor i den släkten har samma öde som mamman.
Mamman hade under en tidigare graviditet blivit tvingad till abort när familjen fick reda på att fostret av en flicka. Så när hon fick reda på att hon var gravid med en till flicka så flydde hon landet.
Men som sagt, migrationsverket anser att flickan har en starkare anknytning till Pakistan.....
Som ex USMC aviator så gör det ont i hela kroppen att läsa detta.
De skickade alltså minst 2 (troligen 4st) F22 med en operativ kostnad på runt $70k i timman. När samma flygbas har F15 plan som har en operativ kostnad på mindre än hälften.
FÖR ATT SKJUTA NER EN BALONG!!!!!!!!!!
( USMC hade gjort jobbet för lite mat....just saying )
Såg att det påstås att kineserna sparkat högsta tjänstemannen för vädermyndigheten. Kul läge, här har man skickat upp en spionballong och kallar det en väderballong och när det blir strul sparkar man - tada - vädermannen...
Han på forskningsmyndigheten öppnar en flaska kinesiskt bubbel och tackar sin lyckliga (röda)stjärna för att det inte kallades en forskningsballong..
Jag tror alltid man ska hålla huvudet kallt. Det kanske var en väderballong? Eller så var syftet inte att spionera i form av informationsinhämtning utan att kolla hur US reagerade?
Tydligen är det inte första gången en dylik ballong passerar över USA men då har de gått ännu högre så vanligt folk inte riktigt kunnat se dem samt att det inrikespolitiska läget inte varit så galet som nu.
Det här gör mig lite ledsen.
Hade kunnat ta hem den till mina föräldrar som bara fick vars en, min kollega sa till mig att lämna för dom skulle ätas upp!
Pff, sista gången på länge jag bakar till jobbet.
Speciellt eftersom dom blev så sjukt goda och jag använde ändå dyra ingredienser.
Aja, det är som det är.