Det är en rejäl uppförsbacke för värden när gästen är sur redan dagen före festen
Tror det är de som är surast. Vi tackade nej till att sova över och festa loss ordentligt.
Kan vara klokt. Fast jag har alltid velat uppleva en riktigt urballad kontorsjulfest, men hittills har mina arbetsgivare inte lyckats bjuda på en sådan..
Har varit på ett par sådana. Inte så roligt som det låter. Inte ens som observatör. Personer som spyr lite här och där, umgängen, inte bara på toaletterna, slagsmål osv. Kollegor som skall säga varandra ett sanningens ord när spriten sätter till.
Låter ju helt ociviliserat. Var det inte @Smirf som också varit på fest med jobbet och berättade att det gick till på samma vis.
Är det sådan kultur norr över med alkohol?
Det är väl bättre nu, men då, när jag kom ut i arbete som 18-åring 1981 var det vilt. Nu hade vi i och för sig tre yrkeskategorier som på den tiden var kända för att inte spotta i glaset. Journalister, typografer och tryckare. Kvälls/nattarbetare. Lägg där till säljare.
Det fanns en korvkiosk som hade längre öppet på fredagskvällar och sålde "typografdricka" under disken.
Nja... Inte på mina arbetsplatser
Blir det verkligen ståplats på Nalen? Det var länge sen jag var där men det finns väl lite bord och stolar och sen en yta framför scenen?
Det är svårt det där tycker jag, å ena sidan håller jag med dig och vill sitta ner, å andra sidan blir det lätt lite stelt när alla sitter på sina platser.
Har inte heller upplevt en sådant fest. men tänker att "be careful of what you wish for, you might just get it"
Jag tänker att det borde vara några bord och stolar, men de kanske är så få att de skriver att inga finns för att inte skapa falska förväntningar.
Jag inser det där med stelt. Men Wilmer X och en publik som ligger runt 55-60..? Bara tanken dessutom på en cigaretttändare i luften får mig att inse att jag inte kommer gå dit. Eller ännu värre, en mobiltelefon med ficklampan på..
Jag har aldrig i hela mitt liv gått på en konsert och suttit ner. I min värld låter det väldigt konstigt även om jag vet att många jazzklubbar har det så. Men tycker det blir så stelt när folk sitter ner och är musiken bra kan man ju inte stå still.
Man gungar ju lite med huvudet..
När jag var och såg ZZ Top 2016 på Dalhalla var de flesta på sittplats redigt berusade och det var ett jämrans spring till toaletterna mest hela showen. Förstörde en hel del av upplevelsen.
Var på en helt analog konserter med Jean-Michel Jarre i Köpenhamn , med sittade publik, nästa gång får dom byta till skönare fåtöljer och gärna en kvalitet konjak till :-). Dock lite stelt men väldigt coolt då hans gamla syntar beter sig olika i olika temperaturer och luftfunktighet
//Daniel
Låter som marital för en Lars Noren pjäs , dvs real komedi (för oss med skruvad humor)
//Daniel
Får rätta mig själv här. Var ju på en Hans Zimmer konsert nyligen med 4 violinister och det var sittande. Och det är väl till sådan musik det passar att sitta.
Men är ju själv uppväxt i klubbmiljö med dansant musik så för mig är det självklart att man dansar.
Det närmsta jag varit en sådan fest var en julfest ett par år innan jag började. Den inbegrep både rallarsvingar och fekalier på en hög chefs skrivbord. De som var med talade om den festen ända till pension.
Det finns ju inga numrerade platser på Nalen så det är väl rimligt att man skriver ståplats kanske.
Beror väl lite på lokalen/arenan/konserten/eventen. I Globen är det ju sittplats till stor del och många shower på t.ex. Berns eller Börsen ingår middag så man äter under tiden.
Som sagt innan beror ju det på vad för arrangemang man går på och vilken slags musik.
Och det du nämner ovan är inget jag går på.
Givetvis går man till Nalen 3 timmar innan det startar för att säkra en sittplats. Misslyckas det så tar man ett knippe väntöl och då glömmer man snart att man står upp när man headbangar.