Nu blev jag riktigt sur (2022)

På säljare som inte svarar på om en vara finns kvar. De bara plockar bort annonsen någon dag efter att man frågat. Har hänt mig på både Blocket och Marketplace ( Facebook) nyligen på annons om iMac M1. :slightly_frowning_face:

1 gillning

Tyvärr är det så mycket idioter som svarar när man annonserar något och vill ha uppgifter och bilder till förbannelse. Så många blir till slut så trötta på folk att de inte ens svarar. Tråkigt när det drabbar seriösa intressenter.

2 gillningar

Har haft en del saker ute på Blocket i närtid.

Vanligaste scenariot var frågan ”Finns den kvar?”
Jag svarar att det gör den och sedan hör man inget mer. Slutade svara på de som bara frågade om den fanns kvar och inte skrev nåt mer eller indikerade köpintresse.

Näst vanligaste scenariot var frågan om mått trots att allt stod tydligt i annonsen. Eller frågan om färg fast tydliga bilder finns. Vafan liksom.

1 gillning

Ja det är tråkigt att det blir så, när man är intresserad och vill köpa en produkt.

Frågade om den finns kvar och om kvitto och garanti. Övrigt framgick av annonsen tyckte jag Borde väl räcka för att visa att man är intresserad?

1 gillning

Det gör det i min bok :grinning: Likväl som det finns dåliga köpare finns det dåliga säljare.

1 gillning

Varje dag som går är en dag närmre att original-Pixelmator slutar fungera :skull_and_crossbones:

En vän har lämnat in sin färdigbyggda dator på lagning hos en rätt stor teknik-butik… och så bad dom henne om hennes lösenord.
Är det verkligen okej?
Hon gav ut det för visste inte hur hon skulle göra och antog att det behövdes men jag blir så irriterad på butiken nu när jag hör det i efterhand.

Dom ska ju inte behöva ett lösenord för en dator som inte får kontakt med kringutrustning? Tycker det är väldigt konstigt.
Arg i alla fall…

Alltid lösenord vid inlämning. Annars måste man ringa och jaga kunden om det behövs. Det man kan göra är att skapa ett nytt konto med ett temporärt lösenord.

Ja men när det är ett hårdvarufel, det är fel på moderkortet. Då känns det inte som att man ska behöva lämna sitt lösenord?

Det kan vara så. Men jag var med om massvis med fall där den som tog emot datorn tänkte "Aja, vi behöver ändå inte lösenordet" när kunden inte ville lämna ut det. Sedan så var det ändå någon kontroll som behövde göras eller liknande och så fick reperatören tillbringa halva sin dag att jaga i kapp det.

Då införde vi krav på att lösenord alltid måste anges. Men vi hjälpte till att ändra det om kunden ville. Det fanns tillfällen då man såg hur barnet (oftast ung kvinna) blev högröd när datorn skulle lämnas in och lösenordet kom på tal samtidigt som dennes pappa var närvaro – det fanns många kreativa lösenord så att säga.

C: krasch på servern hemma. :woozy_face:

Haha! Ja det kanske ligger något i det.
Nu vet jag inte om hon har ett pinsamt lösenord men samtidigt har man ju nästan sitt hela liv i datorn… jag har inget konstigt i min men jag hade nog inte velat ge upp mitt lösenord.

Sen hade jag däremot aldrig köpt en färdigbyggd märkesdagar utan byggt min själv. Känns som att det hade varit ett ickeproblem då.

Detta var en märkesdator för 30k som hade garanti på ett år, tydligen är garantin slut nu men det la bara av.
Erbjöd mig att bygga en billigare för henne förra året men hon ville köra färdig.

Ja där får man hoppas att företaget är professionellt och inte rotar i datorn.

Man har alltid tre års reklamationsrätt oavsett vilken garanti som erbjuds från företaget så det skall nog gå bra :slight_smile:

Ja men det sa dom ändå till henne så hoppas det håller sig bra.
Alltså det är ett företag som är väldigt omtyckt och så, men vet själv att dom kan kännas okunniga och kanske inte la fram det med lösenordet såpass bra att det kändes så säkert eller så.
Det är ju en sak om man förstår men hon är ingen datortekniker.

Nu var det ju väldigt länge sedan jag jobbade med service senast (2007) men borde det inte vara bättre att sätta upp ett nytt konto enbart för reparationen då?
Och har man inte diagnostikprogram mm, på egna diskar/media att använda när det gäller hårdvara?

17 inlägg delades upp till ett nytt ämne: Taxibolag

2 inlägg delades upp till ett nytt ämne: SMS om nytt mobilnummer

Ett inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Flams och trams

2 inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Taxibolag