Signerat avtalet för ett nytt jobb. Ganska exakt två år efter uppsägning. Blir nu mekaniker med ansvar för en verkstad, i Umeå, för bussar som går efter Norrlandskusten. ![]()
![]()
Känns bra, blir glad för din skull. Gillade det du skrev om att du kollade att lönen inte var skandalöst dålig typ. Viktigt i ett ordnat samhälle att man inte pressar ned lönerna genom att tvinga arbetslösa att acceptera vad som helst. Sedan kan man inte få vänta på vilket jobb som helst heller. Myntet har två sidor,
Tack. Lönen är helt ok tycker jag, så jag är nöjd med allt.
Grattis, nu är det bara att köra stenhårt fram tills pensionen. ![]()
Inte alla som tänker så, har en vän som varit arbetslös i princip ett och ett halvt år, hon förväntar sig samma eller högre lön än vad hon hade innan.
Hon hade ett jobb på g men dom backade när hon sa vad hon hade för löneanspråk.
Tanken för att få systemet att fungera är ju at man ska ha en period att söka ungefär samma typ av jobb i samma område. Var efter tiden går vidgas både typ av jobb man måste acceptera och avstånd från bostad som anses rimligt. Det är en viktig sida av myntet.
Sedan, som jag skrev, är det viktigt att man inte kan dumpa lönerna för att arbetslösa tvingas ta de jobben. Hur man ställer in balansen mellan dessa olika krav är superviktigt och mycket svårt.
I Sverige får man ju minst avtalsenlig lön och är man bättre än så eller sticker ut så får man väl bevisa detta innan man kan löneförhandlar.
I min ungdom erbjöd jag mig att jobba gratis en vecka för att visa vad jag dög till, det gick bra och jag fick lön för den veckan också.
Tack. Oranga kuvertet trillade in på Kivra i dag. Dyster läsning, har nog en 7-8 år kvar att jobba i alla fall. ![]()
De kuverten har jag slutat öppna, där finns ju inget intressant ändå. ![]()
Vi har ju tyvärr en växande sektor utan kollektivavtal där villkoren kan vara riktigt sunkiga. Riktigt slavliknande till och med, även om det då oftast är utländsk arbetskraft.
Stort grattis ![]()
Tackar.
Man får gratulera och lycka till ![]()
Tack så mycket.

Deus vult ![]()
Förväntar mig ett utfall om detta ikväll..
Det kommer. ![]()
@RolexJocke är inte klar med första burken ännu..![]()
![]()