Nu blev jag riktigt glad!

Ja ca 200 resdagar om året :blush:

Mycket bra sammanfattning

1 gillning

Finns olika upplägg. Fakturan på mitt kort går till företaget och så lägger man in alla kvitton i en app som kopplar ihop kvitton med fakturan.

1 gillning

Tror att det är så det funkar hos oss också. Men jag har ju inget kort, duckar kulan så länge jag kan :sweat_smile:

Beror ju som @RolexJocke säger på om kortet är företagets eller ditt privata. Om man betalar i tid hela tiden är ju påverkan på ens egen kreditvärdighet bara positivt. Jag har en rejält hög kreditgräns på mitt Amexkort som jag aldrig haft om det inte var perioder när jag hade rätt höga utlägg.

1 gillning

En sanning med modifikation. När din kredit bedöms så räknar kreditgivaren med att alla kort man du är maxade. Det spelar ingen roll om du inte utnyttjat krediten då du har möjligheten att göra det. Kreditgivaren är ju intresserad av att få tillbaks sina pengar i slutändan.

2 gillningar

Det är viktigt att kolla upp det där som @RolexJocke skriver. Vem är betalningsansvarig vid tvist/konkurs. Seriösa företag brukar ha ordning på det, men även ett seriöst litet företag kan ha missat att lägga upp det korrekt.

Jag är faktiskt inne i en sådan fråga där det är/var lite oklart vem som verkligen är/var betalningsansvarig. Syftet är såklart att företaget är betalningsansvarig, men även om en konkurs inte finns i närheten håller vi på att kolla på det. Det kortet belastas med över 50k i månaden för olika marknadsföringsgrejer via Meta och Google.

2 gillningar

Hos en tidigare arbetsgivare byttes våra kort ut mot kort där det var företaget som hade yttersta betalningsansvar istället mot tidigare personligt ansvar. Jag vill minnas det pratades om något krav på detta, men osäker?
Efter det har alla mina företagskort haft företagsnamnet med på kortet, så det stått typ;

Xyz AB
Richard T…

Jag kan inga detaljer, utan bad Vd för bolaget ihop med revisorn kolla hur det ligger till. Men diskussionen kom upp utifrån att det här kortet har debiterat mellan 1000 och 5000 i månaden under 10 år och sedan några år liger det på 40-60000 då vissa bolag kör licenser och marknadsförings via kort. Det är ju en enorm skillnad för en enskild arbetsdagar om den drabbas i en konkurs med 2000 kr eller över 50000... Eller som nämndes här ovan 200'..:lying_face:

1 gillning

Jag beställde två julskinkor på nätet. Ganska dyra, förhoppningsvis goda. För 8 timmar och 37 minuter sedan fick jag en notis att de påbörjat sin leverans och att de hade 43 leveranser före mig och det skulle ta 7 timmar och 23 minuter till leverans. De var här inom 60 sekundersmarginalen på när de sagt att de skulle vara här. Fantastiskt tycker jag, det är logistik att skriva hem om.

4 gillningar

Vad hände med "hemleverans sker mellan 8-22" (i bästa fall)?

Har haft 2 x 2TB external diskar liggandes som jag tänkt använda som backup genom truenas och raid 1.

Var lite mer jobb än jag trodde, men gick relativt fort utan större problem.

Nu är viktigaste sakerna sparade genom riktigt bra 3-2-1 lösning. :heart_eyes:

3 gillningar

Nyfiken här. Förklara gärna lite mer när du har tid.
Vad är 3-2-1 , hur synkar du och vad ?

Hur många klockor fick du sälja för att ha råd med den Paradis-asken?

1 gillning

Noll då detta är en allmosa. :joy::joy:

1 gillning