Nattåg mellan Malmö - Bryssel & Stockholm - Hamburg blir verklighet

Beror lite på var i europa. Netherlands, Belgien, frankrike, tyskland, italien och några fler har ju magiskt bra tåg infrastruktur.
Jag var på lån till Cargolux (i Luxemburg)och bodde i amsterdam. Var skitsmidigt med tåg när jag skulle till jobbet.

Det tåget tar faktiskt längretid än man tror.

jag håller med dig med det där att inom vissadelar av sverige är tåg skit bra.
Har ett flertalgånger åkt tåg mellan luleå och arlanda…det tog sin lillatid tyvärr och kändes halvkul

Håller man sig inom landets gränser så är det som regel väldigt smidigt. Blir lite jobbigare om man ska ta sig från x till y via ett annat land.

Kollade lite på nätet och med resa till och från flygplatsen / säkerhetskontrollen / boarding hämta väskor mm så var tiden ungefär den samma. Flygtiden i luften var ca hälften av tågtiden. Flygtiden Malmö - Stockholm är ju ca en tredjedel av den totala tiden det tar att resa från city till city

yepp… sthlm-malmö är en no brainer med tåg. Men m0nga pratar att inom sverige ska man ta tåg…

kiruna-malmö… tar sin lillatid

Allt inom rimliga gränser. Är ungefär lika långt mellan Malmö och Rom som mellan Malmö och Kiruna.
Malmö ligger ju lite off… :slightly_smiling_face:

1 gillning

Jag har för länge sedan åkt Malmö - Kiruna och det tog över 30 timmar. Kollade nu och snabbaste är ca 20 timmar. Då borde flyget dörr till dörr ligga på 5-6 timmar med all omkring tid

Förra hösten när vi skulle till Spanien så kollade jag faktiskt tåg. Föll inte på priset utan tiden. Med en veckas semester så hade vi kunnat vara typ en - två dagar på resmålet :slightly_smiling_face:

Hur såg det med nattåg? Har ingen aning om det finns på kontinenten.
Att göra en rundresa i Europa med skulle kunna vara intressant om man kunde vakna upp i en ny stad varje dag.

En dröm jag alltid har haft men inte möjlighet eller tid (ännu) är att åka med Bellmond ut i Europa. Lite som klassiska Orientexpressen :slightly_smiling_face:

Jag har mina föräldrar i Kalmar, själv bor jag i stockholm (40 mil)). Tåg är verkligen inget alternativ för mig som arbetar i Sundbyberg och därmed har väldigt nära till Bromma. När jag kliver av i Kalmar är det mindre än 10 minuter med taxi. Tåg den sträckan, nä, troligtvis dyrare oxå. Brukar ge någonstans Mellan 1200 - 1400 ToR.

Så, även på korta sträckor är ofta flyget ett snabbare/enklare alternativ :man_shrugging:

2 gillningar

Även Malmö - Stockholm med tåg håller jag mig borta från, förutom Snälltåget som tar 5 timmar, det kan jag åka utan att må illa.

Det är därför jag är så positiv till nattåg.

men säg det inte förhögt för det är farligt att flyga… 2.7% av den globala utsläppen kommer från flyg…USCH

(ironi och sarkasm)

Blir du åk sjuk… men inte på nattåg?

Det som verkligen skitar ner världen är de gigantiska fraktfartyg som möjliggör globaliseringen. Men det talas det inte så mycket om. Bättre att skatta ihjäl oss i väst. Hörde häromdagen att kineserna skitar ner mer per capita än västerlänningarna men enligt våra politiker så är det VI som skall lösa problemen.

Nä, jag är inte ironisk eller sarkastisk bara trött på tokiga politiker.

4 gillningar

Blir bara åksjuk på SJ2000 - det är väl lutningarna antar jag?

Har du aldrig funderat på att politik är det kaos som skapas av miljarder olika viljor? Det finns ju egentligen inget enhetlighet i ordet politiker - endast i diktatur.

Samma här, bävar inför resor med tåg X2000…

Har du testat SJ3000, ska vara bättre men har inte testat för att jag är en sån fegis :slight_smile:

Visste att du skulle ”hugga” på det inlägget.

Jag struntar i miljöpartisters filosofiska funderingar :smirk: