Nattåg mellan Malmö - Bryssel & Stockholm - Hamburg blir verklighet

Såå fantastiskt trevligt!

1 gillning

Fan vad bra :smiley:

Nu är det bara för SJ och Trafikverket att komma till skott med renoveringen av nattågen som har varit på G länge.

Ja herregud ja.

Förklara för mig…varför konsumenter som tar norgeflyg för det är 50kr billigare än SAS ska betala nästan dubbelt för att ta tåget?

För att slippa flyga :slight_smile:

4 gillningar

Förutom att slippa flyget så verkar det som att flera länder höjer skatterna på flyg vilket gör att prisskillnaden mellan tåg och flyg minskar.

  1. Det ser bra ut
  2. De känns bra
  3. Ideologiska orsaker
  4. Arbetsgivaren kräver det.

Arbetsgivaren kommer aldrig kräva att du åker över natten med tåg…
Säg att du ska jobba två dagar i Paris. Då kommer du:

Dag1: Jobba normal fram till säg lunch, sedan ta tåget till bryssel
Dag2: du kommer till bryssel på morgonen och måste ta tåget till paris. Så du är framme runt lunch
Dag3: jobbar
Dag4: jobbar och tar tåget hem på kvällen. Förutsatt du hinner för du lär säkert behöva åka lite tidigare
Dag5: Du kommer till sverige och ska ta tåget till din slut destination.

Du blir alltså borta 4 nätter i stället för 2. Blir väldigt mycket dyrare för företaget att betala dina traktamenten och arbetsbortfallet.

2 gillningar

…Vanliga 2 barns familjer som vill åka till Disneyland Paris kommer vilja flyga för det blir billigare

Vilka länder gör det?

jag kollade lite för skojs skull på en typisk överdags resa med tåg kontra flyg mellan sthlm och köpenhamn.
De ligger ju faktiskt i ganska lika prisklass.
Men tåget tar 5h 51min och 6:02h hem.
Flyget tar 1h dit och 1h hem.

Få företag som är ok med att sin anställd ska sitta dessatider på ett tåg.
Privat personer som inte vill flyga och har tid att avvara…sure.

EDIT: Många tror nog jag säger detta just pga mitt yrke. Tro mig, jag vill rädda miljön likamycket som alla andra… Men vi måste vara realistiska på vad som funkar och inte funkar.

1 gillning

Allt fler arbetsgivare menar allvar med sina hållbarhetsplaner/policys. Man kan ta en ökad kostnad för att nå målen i hållbarhetsplanen.

Sedan kanske inte Parisexemplet kommer vara det vanliga. Jag tänker mer på Bryssel.

Redan idag har allt fler arbetsgivare flygförbud på sträckan Gtb- Sthlm. Vet att några uppmuntrar natttåg Sthlm-Kiruna. Eller kan det vara Luleå…? Även Sthlm-Malmö finns det agivare som uppmuntrar natttåg. Jag hade på mitt tidigare jobb en chef som rapporterade till mig, hen åkte nattåg varje söndag för att vara i Stocholm på måndag. En chefskollega tog alltid nattåget till Malmö.

Sedan har ju vissa sträckor ställts in, så hur det ser ut exakt vet jag inte.

Jag tror alltså att det kommer bli allt vanligare att arbetsgivare förbjuder flyg. Hur snabbt och om flyget kan kontra vet jag inte.

Ps. Som operativ chef har det väl hänt att jag svurit åt vissa miljöpolicys, inte minst om det håller nyckelpersoner borta. Men hållbarhetsfrågorna väger tungt i styrelserummen.

Jag tror på det när politikerna föregår med gott exempel och tar tåget istället för flyget till Bryssel.

3 gillningar

Det finns faktiskt många enskilda individer och företag/ägare som kan ta egna beslut. De är inte beroende av vad politikerna själva gör som individer. I grunden är det en gammal svensk tradition. Självständighet.

Det händer ju idag redan - och det är ju upp till den individuella politikern.

Vidare låter det ju som att det här är något som man behöver offra något för - det är ju tvärt om, jag avskyr hela flygplansprocessen, det är väl nice när en väl är ombord men till och från flygplatser, säkerhetskontrollen etc, nej fy tusan.

Jag tog absolut helst nattåget till Stockholm när jag jobbade mycket där, slapp jag extra hotellnätter. Gick och lade mig i Malmö och vaknade upp i Stockholm, egen dusch och riktigt nice

4 gillningar

Men då får de ju flyga då :slight_smile: Tåg är ju framförallt smidigt med minimalt med byten så just Paris är väl flyg att föredra då.

Jag känner absolut ingen som bor i Stockholm som föredrar flyget till Göteborg. Det är snarare tvärtom. Mycket beroende på transfer till flygplatserna.

2 gillningar

Tåget handlar ju också mycket om den inre resan. :wink:
Skämt åsido. Det finns ju charm med tåg som jag inte tycker flyg har.
Om vi tar kortare resor som GBG-Sthlm så är ju tåget mycket trevligare.
Kommer ihåg på 80-90 talet när man tyckte det var spännande och coolt att flyga. Idag är det ju bara ett sätt att komma till roliga spännande ställen för min egen del. Flygplatser och flygplan för oss “vanligt folk” är ju inget jag ser fram emot.

Nämns i artikeln.

Edit: hittade igen en artikel som tar upp exempel på det. Österrike inför minimipriser på flygbiljetter – flyg24nyheter