Nattåg mellan Malmö - Bryssel & Stockholm - Hamburg blir verklighet

Problemet med flyg är att det är så mycket tid som försvinner att ta sig till och från flygplatsen och att vara på flygplatsen så på kortare sträckor så är det mer produktivt att ta tåget.
Jag tar alltid tåget mellan Göteborg och Stockholm då det är snabbare och jag får tre timmar med oavbrutet arbete. Dessutom mycket bekvämare.
Samma när jag åker till Åre. Kliver på tåget i Göteborg och vaknar i Åre utvilad.

Jag jobbar en hel del mot företagsdelen på resebranschen och som @xms67 nämner så är det många företag och statliga verksamheter som har flygförbud inom Sverige.

4 gillningar

Antalet flygningar mellan dessa orter tyder på att du har en selektiv vänkrets…:wink:

Jag åkte med mycket nattåg Malmö - Stockholm förr. Håller helt med dig och egen kupé med dusch var kanon. Frukost med ingick på restaurang efter man klivit av :slightly_smiling_face:

inom sverige är lite löst att säga. En kompis bor i umeå och har sin största kund i malmö. Skulle vara en 12 timmars process att ta sig till malmö för honom. man glömmer att sverige är ganska långt.

sthlm-gbg är tåg en självklarhet

4 gillningar

Jag är väldigt medveten om att Sverige är långt. Reser ofta mellan Åre och Göteborg. Både med bil och tåg. :slight_smile:
Det är en tolvtimmarsprocess för mig att ta sig med tåg Göteborg till Åre också men med nattåget så fungerar det fint. Måste jag åka dagtid så hade jag valt ett annat ressätt.
Tyvärr så är SJs planering av nattågen så där ibland vilket gör att man funderar vad de har tänkt på när de planerade en sträcka. T.ex. så är nattåget till Göteborg framme lite väl sent för att passa de som måste vara på jobbet direkt på morgonen och som inte kan jobba från tåget.

Men då åker du inte i tjänsten till åre?. Det jag försöker förmedla är att många arbetsgivare har nog issues med att skicka iväg sina personal flera dagar för tex en dags workshop.

Nej, åker privat till Åre men åkte mycket mellan Östersund och Stockholm i tjänsten förut på mitt förra jobb. Men jag tar tåget för att jag inte vill slösa tid på flyg eller bil. Min vakna tid vill jag spendera i Åre och inte på ett flyg eller i en bil.

Det beror på hur man kommer fram till vad som är flera dagar. Att åka måndag kväll för att gå en endags-workshop på tisdag och ta nattåget hem för att vara tillbaka hemma onsdag morgon har nog inte många arbetsgivare problem med. Alternativet hade varit att skicka den anställde med morgonflyget vilket kan vara dyrare än att ta nattåget eller att låta dem flyga på kvällen innan och bo på hotell.
Sedan kan man också mixa tåg och flyg. Hände att jag tog nattåget till Stockholm och sedan flyga hem på kvällen dag 2.

1 gillning

Jag tänker på kostnaden för företaget att ha en person spender flera nätter “on the road”…
Men självklart är detta individuelt. Jag är inte i den branchen att jag reser på det sättet.
Men en godvän jobbar med att serva automatiserings robotar (…han smörjer Terminators).
Han har sagt flera gånger att det skulle vara omöjligt för honom att jobba inom Sverige om han tog tåget. Så han flyger inom sverige eller tar bilen om det är i närområde. Hans företag försöker också minimera antal nätter han är på resande fot eftersom det är en kostnad som är svår att lägga mot kund

Jag köper helt att man på styrelserums nivå försöker få me hållberhetstänk.
Och som jag sagt tidigare i denna tråd borde flyg mellan sthlm-gbg-malmö å andra ställen nästan vara förbjudet…men är också många som är i transit från kontinentala flyg så att för dem att byta till tåg mitt i allt är ltie yxigt, men det är en annan diskussion.

Man glömmer ofta bort att det är en ganska stor kostnad mot företaget att en person är borta flera nätter. och om 1-2 av de nätterna är för att resa så blir det fort VÄLDIGT mycket mer kostnad om man har flera hundra som är ute och reser. Så när sådana kostnader når upp till styrelsen så är kravet ganska snabbt är hitta sätt att spara pengar. Då blir snabbare rese tider en bättre lösning. Om personen då i fråga måste upp 4 på morgon och kommer hem 23 på kvällen för att ha flygit ToR till tex Bryssel skiter företaget i…för det är billigare än låta den vara på hotell.

Vi har så att om jag har en avslutande sector och är “ledig”. Då “MÅSTE” jag ta första bästa flyget hem för vi får reseersättning i intervaller när vi är utanför vår hub…Jag antar många företag har liknande system.

Det beror väldigt mycket på vad man har för jobb om det funkar med tåg eller inte. Att det blir mindre nätter on the road om man tar flyget stämmer om man kan ta ett morgonflyg eller inte. Måste man ta kvällsflyget och bo på hotell så blir det lika många nätter som när man måste ta nattåget.

Morgonflygen brukar ofta vara dyrare än att ta nattåget så det blir billigare att ta nattåget och betala traktamente för det istället för att flyga. Det händer även att det brukar vara billigare att ta kvällsflyget och ta hotell istället än att ta morgonflyget. Har upplevt det ett par gånger när jag ska ner på kontinenten i jobbet.
Hade jag då kunnat ta tåget iställtet för kvällsflyg + hotell så hade jag nog gjort det om jag hade kunnat kliva på tåget och åkt samma hela vägen.

jo heltklart är morgon och ofta kvälls flygen aningen dyrare.
Men man får tänka på den andra kostnaden att ha en person borta flera nätter.

Men det hela beror väl lite på vad man jobbar med också?.

Visst spelar ens jobb in också och även familjesituation in för hur man kan vara borta.
Vilka andra kostnader tänker du på? Traktamenten för att vara borta en natt extra brukar inte vara så höga.

Tänkte på den produktiva kostnaden att ha en person borta från kontoret längre än nödvändigt.

Jo, men det är sällan ett problem med nattåget då istället skulle ha varit i sängen någon annanstans.
I många fall så kan produktivitets bortfallet vara lägre om man tar tåget än flyget även om tåget tar längre tid. Har du ett kontorsjobb idag så har du som regel en laptop som du kan jobba på när du sitter på tåget. Ska du ta flyget så blir resan upphuggen i så många delar att man aldrig riktigt får chansen att jobba och på själva flyget är det betydligt sämre med plats än på tåget.
Jag som är lång har inte en chans att jobba på flyget då jag inte får plats med en dator där och hålla mig till min egna plats.

Åker du mycket tåg i tjänsten?. Vad är den längsta tågresa du gjort?

Åker ofta tåg mellan Göteborg och Oslo i tjänsten. Det är 4 timmar. Brukar var upp en gång i månaden i snitt pre-corona.

På mitt förra jobb så åkte jag en del Östersund - Stockholm dagtid i tjänst. Var väl knappt 6 timmar med tåget. Var även en hel del på i borlänge på kontoret där och då tog jag ofta tåget dit. Borlänge ligger lite avigt till både med flyg och tåg när man kommer norrifrån så nattåg via Sthlm dit och eftermiddag/kvällståg via Gävle hem.

Längsta resan i tjänsten: Åre-Göteborg på ett gammalt jobb när jag bodde i Åre. Privat så är det Åre - Roskilde.

1 gillning

Ska tillägga att jag inte är rabiat anti-flyget då jag flyger en hel del också. Både privat och tjänsten.

Jag väljer resesätt utifrån vad som är smidigast och inom Sverige är det som regel tåget som är det.

Jag skulle tippa att typ mellan Peking och Shanghai är restiden från dörr till dörr i centrum i princip samma med snabbtåg och flyg. Men tåg från Sverige och ut i Europa är i vissa lägen svårt att konkurrera tidsmässigt

Yep, ut i Europa går det dåligt med tåg tyvärr.
Inom länder går det som regel bra men ska man börja korsa gränser så blir det svårt.
I Sverige och Frankrike är det vanligt med tåg för affärsresor.