Nattåg mellan Malmö - Bryssel & Stockholm - Hamburg blir verklighet

Å andra sidan är det gnäller som gör att det sänkts.

varför gnälls det inte likamycket på biltrafiken?. På Industrin etcetcetc.

Det är helt ok att ta bilen sthlm-gbg. Men tar man flyget är man miljösvin…

Tror inga bilvurmare håller med - i Malmö mordhotats poltitiker för att de vill smalna av gator och bygga cykelvägar - för att inte tala om att folk måste betala för att parkera !

Men det styrker väl det jag sa?. Alla älskar bilen… alla älskar att hata flyget.

Så länge det är väldigt tunga stenar som fraktas i en dieselholk är det ok. :rofl:

1 gillning

24 inlägg har sammanfogats med ett existerande ämne: Stora politiktråden

Nu när jag plöjt genom hela tråden känns det som om @Stefan_Sandstrom är orolig att han kanske måste sadla om till lokförare. :rofl::rofl::rofl::rofl::rofl::rofl:

1 gillning

absolut inte… det vore fucking aawweeessooommeee.

2 gillningar

en sak jag imponeras av är att många gnäller på elbilar för de drivs på el som framställs av hämsk kärnkraft och fågelmördande vindkraft…

men…tåg, går inte de också på el?.

1 gillning

Antar att det beror på energiåtgång per passagerare/km.

försökte hitta lite siffror på det.

1 gillning

Det är lätt att blanda ihop folks motargument med “att man inte får göra saker här i sverige”. :slight_smile:

Det kvittar ju hur man förflyttar sig så påverkar man ju miljön, även om man går så har säkert någon kinesisk skofabrik spytt ut en massa skit när de tillverkar skorna vi går med. :rofl::rofl::rofl::rofl:

Problemet med att så tungt peka ut flyget är ju att flyg är det enda seriösa sättet människor kan resa långt. Och resa är enligt mig bra. Vi behöver träffa människor från andra länder och andra kulturer. Det är bra för nästan alla perspektiv om vi knyter samman världen.

Därför bör man tänka både en och två gånger kring flyg och flygskam. Ett sätt är ju att ”tvinga” fram tågresande på kortare sträckor. På längre sträckor måste vi hitta ett system som gör flygandet möjligt för breda grupper att flyga samtidigt som det tvingar flygindustrin att bli mer miljövänlig.

2 gillningar

Jag tänker att det gäller att hålla i sär flera tankar samtidigt.

Att flyga mellan Stockholm och Göteborg kan ses som dumt - men om man flyger i stället för tar tåget är det uppenbarligen smidigare. Då får man helt enkelt göra det smidigare att resa där i mellan med tåg - som jag förstått det är det en gammal sliten järnväg som krökar sig mycket.

Det verkar finnas något antingen eller-mentalitet. Jag ser inte hur nattåg till Bryssel och Hamburg på något sätt skulle påverka flygindustrin alls. Däremot skulle det påverka oss som inte tycker det är så roligt att flyga och därmed får möjligheter att ta sig ner utan flyg.

Det som är osunt med flyget är att de inte beskattas som övrig industri och att det finns något race ner till botten med lågprisbolagen som gör att det inte verkar gå att tjäna pengar utan att skattekronor får rädda industrin stup i kvarten.

4 gillningar

Hittade denna

https://www.trafikverket.se/for-dig-i-branschen/miljo---for-dig-i-branschen/energi-och-klimat/jamfor-trafikslag/

Så fantastiskt trevligt? Inget är gratis, inte heller tåg. 400 mille kostar detta. Kunde ha använts bättre, speciellt nu när vi har fler arbetslösa än någonsin.

Och att tåget går exakt dit alla politiker ska åka känns inte heller så random. Hur många från orten åker till Bryssel på helgerna?

Whataboutism kan man köra hur mycket som helst. Vad kostar det skattebetalarna att rädda SAS? Igen. Miljarder. Pengar som kunde gå till små barn i afrika.

Bryssel är ett intressant val, frågan är om det är någon form av tåg-hubb i europa?

Det är väl helt enkelt många som reser till Bryssel? Vet inte hur det är nu(innan Corona) men det gick ju dagligen en fakir från Bromma + flera andra avgångar. Säger något om antalet resenärer. För övrigt hade jag valt nattåg alla nätter i veckan framför fakiren. Nu åkte jag dock oftast ned dagen innan mötet om det var ett tidigt möte.

Ja, direktflyg till möten är döden. Jag hoppas verkligen vi kommer in i en framtid då det är enkelt att gå och lägga sig i Malmö och/eller Köpenhamn och sedan vakna upp i den staden man skall till eller som allra mest ett byte på morgonen vars nästa resa tar max 1-2 timmar.