Munskydd

Kul men problemet är ju att viruspartiklarnas är mindre än hålen i de flesta munskydd folk använder.

Bortsett från initiala bristsituationen som gjorde att man inte skulle köpa munskydd hejsan svejsan är jag fortfarande inne på att det finns risker med att man slappnar av i sitt beteende om man använder sig av munskydd. Man försvar att man går till affären, åker buss i onödan etc. Och att många har svårt att använda dem rätt.

Men nu när det inte är en bristvara så kanske det är klokt att “kräva” munskydd vid vissa specifika tillfällen? Jag har inte läst de senaste forskningsrapporterna så jag törs inte säga hur det ser ut i sak med stöd av de rapporterna.

Samhället har ingen bra möjlighet till att helt eliminera smittspridningen. Men vi har ett antal saker som kan minska risken med. Ingen av sakerna är heltäckande men tillsammans så kan de bli ganska effektiva.
Om man tar en sak exempelvis distansering så kommer det hjälpa till viss del. Alla kommer inte följa det, vissa kommer hosta/nysa och kontaminera m.m. Men om 50-60% sköter detta så kan ändå utfallet bli positivt.

Samma gäller för ”tvätta händerna”, munskydd, distansarbete m.m. Men tillsammans så kanske man kan minska smittspridningen lite mer.

2 gillningar

Såklart hade det varit kanon om alla hade N-95-munskydd men riktigt så enkelt som du säger är det inte så vitt jag förstår. Några lager vanligt bomullstyg fångar upp en del av de större dropparna som viruspartiklarna “hänger i” (Covid är ju inte luftburen), samt begränsar spridningsradien vid en hostning eller nysning. Det är viktigt att tänka på att munskydd inte skyddar bäraren i någon större utsträckning utan omgivningen så det kräver att många deltar.

Men det finns ju relativt få större studier av munskydd under dessa omständigheter men här är till exempel vad Standford säger: 5 Questions: Stanford scientists on COVID-19 mask guidelines | News Center | Stanford Medicine

Kanonbra sammanfattning! Många mindre åtgärder ger sammantaget effekt. Det är precis därför jag tycker att det är intressant/förvånande att just munskydd blivit en så het potatis, känns som en så liten eftergift jämfört med annat vi gör.

1 gillning

Min tolkning av ”motståndet” mot munnskydd är att det riskerar tunna ut andra åtgärder mer än de hjälper. Så summan blir negativ.

Annars är jag också helt inne på det @Sledde skriver, många små åtgärder ger tillräcklig effekt. Och därför blir FHM och Tegnell inte upprörda om några bryter mot reglerna. De ser saker i ett större sammanhang.

1 gillning

Jag reste med kollektivtrafik under rusningstid i Stockholm dag och kan meddela att det var något fler munskydd än tidigare men det är fortfarande långt ifrån alla som använder munskydd.

Håller helt med om den risken och är tveksamma till den amerikanska varianten när alla ska ha munskydd hela tiden. Det enda som talar för det är att det är ett enkelt budskap. Jag kritiserar inte FHM’s hållning speciellt mycket, jag kan möjligen tycka att man skulle rekommenderat munskydd i t.ex. kollektivtrafiken tidigare. Tvätta händerna, håll avstånd och bär munskydd när det känns rimligt är i mitt tycke rätt råd. Det var mer det att just munskydd är en så het potatis som jag inte förstår…

Exakt, munskydd har blivit mer politisk än smittskydd.

2 gillningar

Då kom munskyddet till min ena arbetsplats :mask:

3 gillningar

Direkt från Wuhan :wink:

Är det bara jag som tar på mig munskydd när jag går in i butiker? Här i Stockholm tycker jag ändå att det är åtminstone 25-30% som har det i mataffären och det är olika åldrar.

Kollektivtrafik har jag inte åkte sedan i mars förra året, förutom en gång i somras och då hade jag munskydd. Om jag är utomhus använder jag det inte.

Självklart försöker jag använda munskydden rätt

Jag förstår inte debatten. Det är ju inte så att jag blir oförsiktig bara för att jag har munskydd utan håller avstånd. Även inne på Ica-butiker och liknande så ser jag till att det är gott om plats och tränger mig inte förbi om det står någon i gången.

Då tillhör du minoriteten för det enda jag ser är gamlingar med munskydd som trängs :rage:

Jag bor i en mindre ort. Här skulle jag säga de är Max 20% med mask, i butik och på tåget jag åker varje dag. På kontoret är det bara en person jag sett har mask av typ 50 personer på vår våning.
Jag använder inte mask men det är för att det går utan problem att hålla avstånd.

Jag har det ganska ofta när jag är ute i butiker. Var hos tandläkaren idag med dottern och i SMS:et som kommer som påminnelse står det att dom rekommendera munskydd. Så då tog jag på mig det.

Här i Göteborg tycker jag det är ganska många som har munskydd på sig. 30-50% beronde på var man är.

Ser fler och fler med munskydd men ensamna som är ute och går eller cyklar kan jag inte förstå varför de har munskydd på sig. Dessutom så fort det blir fuktigt så hjälper det inte längre

Även om just du gör allt rätt får man nog räkna med att en hel del inte gör rätt. Och att fokus glider bort från de åtgärder man vet har effekt, stanna hemma om du är sjuk, håll avstånd och tvätta händerna.

I radio blev en kille intervjuad förra vecka. Verkade klar och normal. Han tillhörde en riskgrupp och resonerade klokt om munskydd. Sedan på slutet berättar han att han alltid har munskydd i affär och kollektivtrafik då han med sin underliggande sjukdom är rädd helt enkelt, och därför vill skydda sig.

Det intressanta här är att den typ av skydd som skyddar bäraren ska vi inte alls ha i publika utrymmen. De kan snarare öka smittorisken. Så en klok och balanserad kille i riskgrupp klarar inte att skilja på olika skydd. Radion gjorde heller ingen ansats till att skilja på detta.

Tycker det var ett talande exempel på hur svår frågan om munskydd är.

3 gillningar

Exakt, helt enig.

För övrigt har jag alltid på mig munskydd de gånger jag går i matbutiker, vilket är de enda butiker jag besöker och det är ändå sällan då vi handlar maten online.

Tycker det säger sig själv att man har munskydd och man vistas på publika ställen inomhus, om inte annat så för att tänka på sina medmänniskor.

1 gillning

Det är ju också för att visa respekt för andra som jag har munskydd, ja det är kanske till och med mer för andras skull än min egen om man ska se det ur ett smittoperspektiv. Men jag tänker om jag har det i varje fall så föregår jag med ett gott exempel och hoppas att andra gör lika.

1 gillning

Jag slutar ju inte med dessa åtgärder bara för att jag dessutom använder munskydd.

Det är ju samma resonemang som folkhälsomyndigheten har. Varför skulle jag bli oförsiktig om jag dessutom gör en till åtgärd?

1 gillning