Munskydd

Pass…jag använder de som hon sägeråt mig att använda.
Iofs är det sådana vi får på jobbet också.

1 gillning

Munskydd (t ex IIR) för att skydda omgivningen. Typ II och IIR har samma filtreringseffektivitet, men IIR skyddar även mot stänk då utsidan är vätskeresistent.
Andningsskydd (t ex FFP3) för att skydda användaren.

Folkhälsomyndigheten

  • “Vår rekommendation är att kvalitetssäkrade, det vill säga CE-märkta, engångsmunskydd som uppfyller kraven i standarden SS-EN14683:2019 används.”

Läkemedelsverket

  • “Munskyddets syfte är att minska risken för spridning av smittsamma partiklar från bäraren till personer i omgivningen genom att filtrera bort partiklar i utandningsluften. Är inte tillräckligt tätt för att skydda den som bär det.”
  • “Andningsskyddets syfte är att skydda personen som har det på sig genom att filtrera bort partiklar i inandningsluften.”

Konsumentverket
Arbetsmiljöverket

2 gillningar

Vi borde trycka upp teknikveckan munskydd

3 gillningar

2 gillningar

Enligt min helt anekdotiska bevisföring finns det två typer av människor i butiken.

De utan munskydd som håller distans.
De med munskydd som mer eller mindre tror sig ha på något magiskt skydd och som gör att de kan tränga sig och hålla på som förr i tiden.

5 gillningar


Detta borde vara standard när man måste blanda sig med kreti och pleti

1 gillning

Fick mina idag, lite svettigt med 5600:- för ett 2-pack, men va fan ska man vara fin får man lida pin. :joy::joy::joy:

3 gillningar

Min upplevelse med. Upplevde det först i oktober, sedan dess har det bekräftats gång på gång

Ska bli skönt när covid är ett minne blott och man kan återgå till fem meter igen…

5 gillningar

I vissa sociala situationer är det ju lite skönt för oss svenskar att knacka armbåge… Istället för det osäkra, tveksamma och tafatta velandet mellan handslag klapp eller kyss…:sunglasses:

4 gillningar

Vad är det för fel på att vinka 🥸

3 gillningar

Så jävla skönt att slippa allt kramande.

5 gillningar

Den dagen kan du drömma om, covid kommer aldrig försvinna.

Nej men det kommer avta i styrka och tillslut bara bli en del av den vanliga säsongsinfluensan.

3 gillningar

De jag ser med munskydd är övervägande gråhåriga och går omvägar för att slippa gå förbi folk.
Sen ser jag såklart enstaka personer (både med och utan munskydd) som inte kan låta bli att tränga sig fram när de ”bara” ska ta den där viktiga saken på hyllan.
Kanske för att jag bor i ett mindre samhälle där man kanske tar lite mer hänsyn (men det är väl ett önsketänkande) eller kanske för att det finns variationer i samhället och alla inte funkar exakt lika dant.

Vi har så får gråhåriga åldringar i denna delen av stan.

Jag tycker det är intressant att munskydd blivit en så stor fråga. Självklart är det bättre att hålla avstånd men i många lägen är det ju svårt och då är ett munskydd ett enkelt sätt att minska avståndet en hostning eller nysning sprider sig. Man bär munskydd framför allt för att skydda andra, inte sig själv.

Det här är naturligtvis oerhört förenklat men också lite kul:

Jag hoppas att vi även efter pandemin tar till oss den asiatiska varianten att bära munskydd när man är förkyld för att smitta andra mindre.

3 gillningar

Hela diskussionen om munskydd är ju lite som många andra. Man har sin ståndpunkt klar från början och inte så mottaglig för andras åsikt och det är ofta det ena eller de andra. Inget där i mellan.

1 gillning

Så är det nog och till viss del är det väl ett amerikanskt perspektiv att det blivit politiskt. Men jag har blivit hånad i Stockholm för att jag och min fru, som tillhör en riskgrupp, burit munskydd på stan när vi varit tvungna att ge oss ut bland folk.

Det är ju ingen tvekan om att det vetenskapliga underlaget för att munskydd hjälper speciellt mycket vid en pandemi är svagt. Men det är en extremt liten uppoffring att täcka för munnen och näsan och hjälper det bara lite grann tycker jag det är lätt värt det.

1 gillning

Jag bor i en liten stad där munskydd är ganska ovanligt.
En bra grej är att ser jag någon med munskydd så håller man/jag extra avstånd till den personen och då skyddar det ju på två sätt.