Montera ett lås på cykel – hjälp

Sonen har fått en ny och fin cykel. Ska montera ett bygellås och enda stället det får plats på är på bakgaffelns ovansida

Första frågan om man sätter låsklumpen uppåt eller nedåt?
Sedan gillar jag inte att sätta något där som är så tungt och ligger ovanpå gaffeln. Det blir ju en ganska kraftig sidokraft som gör att låset kan börja glida runt sin egen axel/gaffeln. Vrider den sig inåt fastnar det i hjulet om klumpen är nedåt, är klumpen uppåt så kommer den lägga sig mot stänkskärmen eller däcket. Det senare är ju bättre såklart.
Men hur gör jag detta rätt?

Går det inte att sätta det på själva huvudramen ?
känns lite risky att sätta det där som sagt :sweat_smile:

Edit, typ enl nedan
Men ramen kanske är för liten ?

Tyvärr är det för smalt mellan de två rören i ramen.

På den delen där sadelstolpen går ner i ramen då? (Där det står aspect)

Eller så här:

1 gillning

Kan gå att montera låset i ramen, även om "triangeln" egentligen är för liten för bygeln.

Googlade och hittade denna exempelbild från Biltema:

1 gillning

Men där är ju själva låset uppåt? Kommer bli jobbigt när det är minus ute och vatten runnit ner in i låset.

Ja, absolut är det en aspekt att ta hänsyn till. Beror ju ocskå på var nyckelhålet sitter på låset.

Sadel-stången ? Rakt bakåt ?

Brukar det inte gå montera i skruvarna till flaskstället?
Tycker annars ett ramlås med vajer kan vara smidigt på en barncykel/pendlarhoj.
Typ detta;

image
En bild så vi håller terminologin korrekt :wink:

2 gillningar

Ser inte riktigt hur ditt fäste ser ut men det går inte att vinkla såhär?

(Ja jag borde tvätta cykeln :grinning:)

Svårt att hitta något annat ställe där det kan sitta. Tycker det blir för kraftig brytning i fästet omtag sätter det på överröret(enligt vokabulären ovan).


Dessutom rädd att sonen slår i knät.

Så här är det enda sättet jag kan se att jag kan få fast det:



Som det känns är det väl bäst att ha klumpen där uppe, eller?
För övrigt är det ett nyckelfritt BT-lås..:sunglasses: Ni ser skjutknappen på sista bilden.

1 gillning

Borde inte klumpen vara minst i vägen där nere, kanske slår han i med hälen annars. :slight_smile:
Tänkte inte på att låset var så pass stort i förhållande till ramen :slight_smile:

Hmm, hälen tänkte jag inte på. Ska kolla.

Vad är det för lås? Klassning? Behöver fixa ett mopedlås till dottern och BT vore ju coolt. Dock behöver det ha nån viss klassning för försäkringsbolagen

Är inte skivbromslås smidigast då? Typ ett Abus Quick :slight_smile:

Har funderat på det, dottern vill kanske inte ha det, och det är en vespa med ganska små hjul och bromsskivan svår att komma åt, den är långt ner och halvt dold. Har dock inte undersökt det supernoga än. Kätting har varit på tapeten

Jag körde själv vespa och hade ett sådant, även om det börjar bli länge sedan nu :joy:

Det fick inte plats bakom sadeln på sadelstolpen?

Ska kolla det, jag hade själv sånt lås, när jag hade en 125 cc scooter att pendla med. men där var hjulet friare, man vill inte krypa när man ska låsa . :slight_smile:

1 gillning