Montera bakvänd barnstol - Skoda Superb 17

Hej på er.
Ska till och montera en bakvänd barnstol bakom främre passagerarsätet och måste montera fästöglor i stolsskenan nere i golvet. Stötte dock på lite patrull med två skruvar. Är detta torks-skruv eller något eget hittepå som skoda har?

Tacksam om någon kan hjälpa mig med denna skruv :slight_smile:

XZN har jag för mig de heter.
Jag köpte en sån här sats på Biltema.

1 gillning

Du är en ängel, tack :smiley:

Inte de mest använda bitsen jag har :joy:

Har du inte alltför bråttom att få det gjort så kan jag skicka över mina, om du ser till att skicka tillbaka dem när du är färdig.
Annars är det väl bara att svänga förbi närmsta verkstad, jag fick hjälp av min lokala Skoda-verkstad att montera utan kostnad.

Vi har remmar med metallöglor för barnstolen som man fäster runt något stag i framstolen, sen fäster man stolen i öglorna. Kanske kan vara ett alternativ för att slippa skruvarna?

Tack men måste ha detta monterat senast i morgonkväll. Var i kontakt med min lokala skodaverkstad i fredags och dom ville ha 640kr för att lätta på två skruvar :exploding_head: Så det är inte ett alternativ för min del.

Hm inte alls en dum idé, ska kolla på detta :slight_smile:

Sjukt, tar 2 minuter att fixa.
Då var ju Biltemas bits ett kap :joy:

Exakt dessa har vi

“Var i kontakt med min lokala skodaverkstad i fredags och dom ville ha 640kr för att lätta på två skruvar.”

Det kan jag göra för hälften. :joy::joy::joy: Alternativt ett par wienerbröd. :joy::joy:

Som sagt XZN eller in12 i folkmun kallas dessa.

3 gillningar

Kass verkstad.

Detta fixade Skoda Malmö till oss på vår Superb på fem minuter utan kostnad.

2 gillningar

Får mig att tänka på när jag för många år sedan lyckades knäcka kontrollen till backspegeln på min Octavia. Beställde en ny hämtade ut den och funderade på hur jag skulle montera bort den gamla. Tog bilen till verkstaden och frågade killarna som satt och fikade om de kunde ge mig ett tips. Inga problem säger en av dem, reser sig upp och följer med mig till bilen. Öppnar dörren och tar fram en skruvmejsel, trycker in den på rätt ställe och den poppar ur direkt. Sånt skapar förtroende.

3 gillningar

Exakt @Erik . Sådant vinner man kunder på.

Jaså, var det du. :joy::joy::joy:

Vi fick med band med öglor i ena änden till vår bilbarnstol (Britax Röhmer). Med dessa kan man bara dra de under skenan och spänna fast utan att lossa skruvar. Stället där vi köpte stolen hjälpte till första gången.

Ska tillägga att vi inte har en superb, men jag tänker att det funkar på de flesta bilar

Sådan Setup har vi också med BeSafe.

Inte alla bilar det går att dra under skenan på tyvärr, som du skriver. Varken Octaviorna vi haft eller A5 vi har nu funkar det på. Kian vi har går det att få runt, men då riskerar remmarna att bli överkörda om sätet justeras i längsled. Ska funka att dra runt “gångjärnet”, där rygg och sits möts, men inte heller det har funkat. Enklaste lösningen har varit att montera öglor för vår del.

Bakåtvänd barnstol är ett gissel att montera. Det slutade med att vi hade extra remmar i de bilar vi flyttade mellan. Otroligt skönt den dagen man bytte stol till fråmåtvänd :slightly_smiling_face:

Håller med. Vi har precis bytt till framåtvänd till vårt andra barn. Isofix löser biffen. Smidigt!

2 gillningar

Ja isofix till babyskyddet sedan ett helvete med montering av bakåtvänd och sedan isofix igen :slightly_smiling_face:

3 gillningar