Microsoft Teams

En sak är bättre, Teams läggs inte ner, Skype för företag läggs ner 31a juli 2021. :rofl:

Dålig struktur och ux.
Nu har det kanske blivit bättre men förut så har det varit så och så med integrationer. Vi har kört slack sedan det kom och har satt upp integrationer mot andra system att få in information i Slack.
Videosamtal är egentligen bra om det är en som presenterar och de andra ska sitta och lyssna. Vi utvecklare kör Slack calls för där kan man rita på presentatörens skärm vilket gör det enklare att samarbeta.
Enda anledningen till att vi använder teams internt är att man kan schemalägga videomöten. Annars hade vi nog använt Slack även till det.

Problemet med Outlook generellt är att det är för bloated. Gäller både pc och mac.
Gillar inte att man har både mail, calender m.m. i samma app.
Outlook är dessutom väldigt dålig på mailtrådar. När folk svarar på ett mail så kommer hela den tidigare texten med vilket gör att när flera svarar på samma mail så får man gigantiska mail tillbaka.

Outlook är också väldigt dålig på html-mail då man ex. inte stödjer moderna standarder som css särskilt bra.

2 gillningar

Outlook för mobil/paddor är inte utvecklat av Microsoft. Är något man köpt upp och brandat om. Därför som den fungerar mycket bättre för att den har inte en massa legacy.

1 gillning

@katho Jag tänkte mer på funktionalitet. Är Teams bättre på något jämfört med Skype? Jag har bara varit och nosat på Teams så jag vet väldigt lite.

Ja det är ju lite mer genomarbetat med integrering kring MS egna produkter. Vi använder Teams-funktionen väldigt mycket där alla på bolaget har sina egna Teams där all diskussion och fildelning görs. Vi kommer åt gemensamma dokument från word, excel etc och kan använda dem samtidigt och allt sparas direkt i molnet. Tycker det är smidigt att man kan boka möten direkt via Outlook (det gick iofs med Skype också) men generellt skulle jag säga att den är bättre integrerad med MS andra produkter.

Det är en liten inlärningskurva för att få ut så mycket som möjligt av Teams men när det väl är igång så är det smidigt. Behöver knappt använda Outlook längre då all kommunikation sköts i Teams, otroligt mycket skönare.

2 gillningar

Det har nog blivit bättre för jag delar inte riktigt det du säger. Tycker integrationen med MS egna produkter fungerar väldigt bra. Vi kör Slack för 99mac och Teknikveckan och tycker det känns mer omodernt och segt faktiskt. Vi har haft livepresentationer via Teams men även som en kursdag där alla inbjudna kan hoppa mellan olika digitala rum där det pratas om olika saker. Det finns väldigt mycket funktionalitet men gäller att man sätter sig in i Teams och verkligen lär sig det, då tycker jag det fungerar väldigt bra.

En granne sa att Teams fungerar betydligt sämre än Skype om man är många i ett videomöte. Stämmer det eller är det mer ovanan hos min granne, han är som jag van vid Skype.

Vi körde Skype innan Teams och jag märker faktiskt ingen skillnad alls. Vi har möten varje dag ca 10 personer och det har aldrig strulat. Nackdelen skulle jag säga är att man bara ser fyra personer åt gången (byts ut när någon börjar prata) men MS kommer släppa en uppdatering snart med stöd på upp till 9 pers (eller om det var 8) inom kort.

9 personer är det och uppdateringen kommer vilken dag som helst nu.

Efterlängtat som tusan!

Massor, integrationer till applikationer (både MS egna och tredjepart). Skype är ju endast för chat och videosamtal/presentationer typ. Du kan ha grupper för specifika projekt, och kanaler i dessa grupper för saker man vill ha där. Det är så otroligt mycket mer kompetent. Men också en inlärningströskel.

Vi kör Teams på bolaget, 150000 anställda. Inga problem med prestanda, bra ljud och bild.

2 gillningar

Här kan de som är intresserade även ta del av allt som kommer i deras roadmap. En hel del godis som kommer göra livet på distans lite lättare:

Är inte så intresserad av integrationer mot MS egna produkter. Det förutsätter jag att det fungerar bra men man vet ju aldrig med MS. Högerhand vet inte vad vänsterhand gör. :slight_smile:
Det är integrationer mot andra system som Raygun, Intercom, Team city och en massa annat. Var in och kollade nu i MS “app store” för teams och de saknar fortfarande mycket.

Efter att den nya designen kom till Slack så känns det modernt igen och har inga tendenser till seghet. Teams design känns så där. Man har försökt göra något eget men fått till något som är oöverskådligt och inte helt logisk. Händer ofta att man klickar fel när man letar efter något och om man öppnar ett dokument i teams så låser det hela ui.

Har inte märkt någon skillnad på det. Kört möten med många deltagare både i teams och Skype.

1 gillning

Nä då är det nog bara så att Teams inte fungerar för just ditt arbetssätt =)

Låter som att du möjligen jobbar för samma koncern som mig.
Och jag gillar Teams och Onedrive!

OneDrive är hemskt på macOS!

Antagligen. Teams är mer som Slack basic.

Bättre än Dropbox :wink: