Att dela filer och bilder från sin iPhone till en PC som kör Windows är idag allt annat än lätt men nu har Microsoft släppt ett nytt verktyg som gör det enklare.
AirDrop är förbannat smidigt för att dela filer mellan en iPhone och en Mac eller iPad men har du en iPhone och ska skicka några bilder eller en fil till en PC så är det riktigt omständigt. Det problemet ser Microsoft nu ut att ha löst med den kommande funktionen i appen Phone Link som nu finns i en beta-version. Via appen kan användaren trådlöst koppla upp sin iPhone mot sin Windows PC och motta notiser, svara på samtal direkt på datorn och även dela filer.
För att det hela ska fungera så krävs det att man laddar ned appen “Link to Windows” på sin iPhone och telefonen måste ha iOS 16 för att det ska fungera. Appen är kostnadsfri och funktionen rullade ut som beta idag så vi får hoppas att det inte dröjer allt för länge innan den släpps publikt för detta är vi många som har väntat på.
Testade meddelanden på förra arbetsplatsen där jag körde Windows. Men man tappade all rolig funktionalitet som emojis och gifs, så jag la snabbt ner det. Numera kör jag Mac.
Ja det förstår jag verkligen då Intune har minimalt stöd för Mac. De får köpa Jamf istället så blir det betydligt bättre. Microsoft är inte duktiga på MDM till Mac, i alla fall inte än.
Lite OT kanske men är era macar AD-joinade? Vi kör tydligen utan vilket tyvärr innebär en del meck med inloggningar där SSO löser motsvarande direkt för windows-burkarna. Har själv ingen aning om vad som är ”bäst”, mest nyfiken på alternativen.
Idag är de AD-kopplade vilket är ett helvete om användare till exempel glömmer sitt lösenord. Då blir hela nyckelringen trasig då de alla har flyttbara konton på sina datorer. Detta är en förlegad setup och vi håller på att bygga upp en helt ny MDM nu då vi ska byta till Jamf.
Med Jamf kommer vi köra Entra ID-koppling vilket kommer bli betydligt smidigare och även zero touch deployment så vi slipper manuell påläggning på datorerna.
Vad har Apple för ansvar att se till att deras grejer fungerar i en InTunemiljö som kretsas runt ms365? De själva kan ju inte erbjuda något ens i närheten likadant.
Ok Vi kör Jamf men utan Entra ID direkt integrerat vad jag vet. Vi använder ju Entra som IdP men man åker på en o annan extra inloggning jämfört med Windows vilket är lite störigt.