Microsoft löser problemet att dela filer och bilder mellan en iPhone och PC

Från sajten:
image

Att dela filer och bilder från sin iPhone till en PC som kör Windows är idag allt annat än lätt men nu har Microsoft släppt ett nytt verktyg som gör det enklare.

AirDrop är förbannat smidigt för att dela filer mellan en iPhone och en Mac eller iPad men har du en iPhone och ska skicka några bilder eller en fil till en PC så är det riktigt omständigt. Det problemet ser Microsoft nu ut att ha löst med den kommande funktionen i appen Phone Link som nu finns i en beta-version. Via appen kan användaren trådlöst koppla upp sin iPhone mot sin Windows PC och motta notiser, svara på samtal direkt på datorn och även dela filer.

För att det hela ska fungera så krävs det att man laddar ned appen “Link to Windows” på sin iPhone och telefonen måste ha iOS 16 för att det ska fungera. Appen är kostnadsfri och funktionen rullade ut som beta idag så vi får hoppas att det inte dröjer allt för länge innan den släpps publikt för detta är vi många som har väntat på.

Källa: Microsoft

1 gillning

Det var på tiden…..

Phone Link har väl funnits länge? Är filfunktionen som är ny. Meddelanden och samtal funkar redan.

Man kan ju också dela med hjälp av icloud, som man kommer åt i Windows. Men att kunna bara enkelt skicka kommer bli nice!

Dålig koll på PC men så kan det kanske vara :sweat_smile:

Testade meddelanden på förra arbetsplatsen där jag körde Windows. Men man tappade all rolig funktionalitet som emojis och gifs, så jag la snabbt ner det. Numera kör jag Mac.

Presenting Steve Jobs GIF by nounish ⌐◨-◨

1 gillning

Helt rätt beslut!

Känns som att det ändå inte kommer att fungera smidigt.

Bearbetar vår IT-chef att man ska kunna köra Mac istället för trötta HP. Känns som att det är en bättre lösning. :sweat_smile:

Fortsätt kämpa! Vi har 600 Mac-datorer på jobbet och cirka 100 PC's. Gissa vilka användare som har mest problem?

1 gillning

Har ju funnits hyfsat länge till vissa androider. Företaget som har it just Works som slogan gör det väldigt svårt för oss användare ibland.

Skulle airdropa en fil mellan en av produktionens iPhone SE till min jobblur (iPhone SE) men AirDrop fungerade inte, varför? Okänt…

Behöver inte gissa. :sunglasses:

1 gillning

Dom få som kör Mac hos oss, i våran Microsoft 365/azuremiljö har ibland ångrat sig… :sweat_smile:

Ja det förstår jag verkligen då Intune har minimalt stöd för Mac. De får köpa Jamf istället så blir det betydligt bättre. Microsoft är inte duktiga på MDM till Mac, i alla fall inte än.

Lite OT kanske men är era macar AD-joinade? Vi kör tydligen utan vilket tyvärr innebär en del meck med inloggningar där SSO löser motsvarande direkt för windows-burkarna. Har själv ingen aning om vad som är ”bäst”, mest nyfiken på alternativen.

Det är Intune vi kör på jobbet. Men kan en Mac med Intune verkligen vara sämre än en hårtorks-HP med Intune? :sweat_smile:

Idag är de AD-kopplade vilket är ett helvete om användare till exempel glömmer sitt lösenord. Då blir hela nyckelringen trasig då de alla har flyttbara konton på sina datorer. Detta är en förlegad setup och vi håller på att bygga upp en helt ny MDM nu då vi ska byta till Jamf.

Med Jamf kommer vi köra Entra ID-koppling vilket kommer bli betydligt smidigare och även zero touch deployment så vi slipper manuell påläggning på datorerna.

Nej det är nog fortfarande bättre men har hört från andra bolag att Microsoft inte ens är lite redo för att köra MDM på Mac :sweat_smile:

Vad har Apple för ansvar att se till att deras grejer fungerar i en InTunemiljö som kretsas runt ms365? De själva kan ju inte erbjuda något ens i närheten likadant.

De har nog inte mycket till ansvar då det är upp till Microsoft att göra det bra. Finns massor av bolag som Jamf, Filewave etc som fungerar fint.

Ok :+1:t2: Vi kör Jamf men utan Entra ID direkt integrerat vad jag vet. Vi använder ju Entra som IdP men man åker på en o annan extra inloggning jämfört med Windows vilket är lite störigt.

1 gillning