Metas plan för Instagram och Facebook är mer videos från folk vi inte känner

Från sajten:
image

Under den senaste tiden har Meta ändrat hur flödet på Facebook och Instagram ser ut.

Och trots högljudda protester från influensers runt om som förlorar sitt leverbröd kommer inte Meta vrida tillbaka klockan för någon av plattformarna. Enligt Mark Zuckerberg är siktet inställt på än mer Reels (korta videor) från konton som användarna inte aktivit följer.

Under Metas kvartalsrapport meddelade Zuckerberg hur planen framåt ser ut:

Sociala flöden går från att i första hand drivas av de personer och konton du följer till att i allt högre grad också drivas av AI som rekommenderar innehåll som du kommer att finna intressant från hela Facebook och Instagram, även om du inte följer dessa skapare.

Han fortsatte med att berätta att just nu är det cirka 15 % av innehållet i våra Facebook-flöden som kommer utav Metas AI. Den siffran är ännu lite högre på Instagram.

Vi förväntar oss att dessa siffror kommer att fördubblas i slutet av nästa år.

Det betyder att över 30 % av våra flöden på Instagram och Facebook kommer att fyllas med innehåll från konton som vi faktiskt inte följer.

Källa: Metas kvartalsrapport

Alltid mellanslag före % @Thor – och egentligen är det bättre att skriva procent än att använda %-tecknet. 👮🏻‍♂️

2 gillningar

Bra där!

1 gillning

Det är fruktansvärt måste jag säga, kräver i princip dubbelt så mycket tryckande för att komma vidare från ett inlägg till nästa. Har fått detta utseende på ett av mina IG konto och det suger fett!!! Helt jädrans icke-användarvänligt och jag hoppas det kommer en inställning där man kan välja. En slags parallax-effekt som gör att innehållet hoppar till. Idiotiskt om jag får tycka till :frowning:

Dessutom sjukt mycket irrelevanta inlägg bland det egna. Tog det 5 minuter att skrolla igenom dagens inlägg för så tar det f-n 15 minuter nu och det är inte mycket som känns relevant. Hur tänker dem egentligen? Ja, jag gillar det inte :frowning:

De har TikTok-panikl

...det kan de ha någon annanstans :slight_smile:

Även när du använder de här två alternativen?

Meta gillar att du spenderar mer tid i appen och statistiskt så ser de att du tittar på reels och tolkat det som att reels fungerar.
Zuckerberg hävdade i samtalet att det här är att likna med omställningen från bilder till händelser.

That Doesnt Thrill Me At All Miracle On 34Th Street GIF by filmeditor

De backar. Men känner jag dessa processer rätt kommer de börja smyga åt det hållet ändå.

Tror vi kan glömma att vi går tillbaka till bilder. Folk spenderar mer tid i appen och tittar på mer kurerat innehåll.
Och om jag förstod det rätt så har de flesta av oss inte ens fått se hur det skulle se ut där startsidan var reels.

Prioritering av videos kan jag förstå, mer innehåll från konton vi inte följer har jag svårare för. Speciellt eftersom Meta låter båda plattformarna gå i samma riktning.

Jag saknar faktiskt Facebook från typ 2007 ibland, när man bara hade sina vänner och folk skrev små ’is-meddelanden’ om vad dom gjorde och det var hela flödet. Men den typen av social media kanske det inte finns någon marknad för längre och jag bara är en gammal gubbe…

Jag är mest sur över hur mitt Instagram ser ut just nu.
Har hamnat i ett test där det inte går att scrolla i flödet utan varje inlägg (bild eller video) visas var för sig.
Det liksom hoppar till varje nytt inlägg när jag scrollar.
Inte nog med så har det blivit svårare att läsa beskrivningen på inläggen och den envisas med att översätta till svenska hela tiden när man vill läsa hela texten.
Har försökt radera appen men efter någon timme hoppar den tillbaka till detta jobbiga läge. :face_with_symbols_over_mouth:

Jag har inga bra minnen av tidiga Facebook heller. Åtminstone höll det inte särskilt länge. Redan 2008–2009 såg man mest uppdateringar om olika spel som folk spelade på Facebook (t.ex. Farmville) och jag hade en lista med hundratals spel som jag hade blockerat från att se i flödet och bli inbjuden till att spela.

1 gillning

Förstör inte min gubbnostalgi :laughing:

Du har helt rätt, det degenererade ganska snabbt och det hade jag glömt. Från ’is-meddelanden’ till spel till delade länkar till mest annonser.

1 gillning