Meross nya garageportöppnare stöder HomeKit

Nämen så är det ju absolut!
Sedan bygget så har det ju tillkommit förråd dessutom för o lösa uppkommen platsbrist😅
Samt att frugans växthus oxå får agera förråd över vintern, så visst samlar man på sig!
Men som tur är så har både jag o frugan föräldrar som gärna sparat saker kanske lite för länge och dit vill vi inte, o nu pratar vi väl inte sjuk nivå, men ändå😂
Så blir ett röj varje vår då allt ska ut ur sina gömmor igen👍🏻

Sälja/Slänga grejer är meningen med livet!

1 gillning

Word! :raised_hands:t2:

Testade att installera min idag.
Tyvärr funka det sådär. Har en väggkontakt som öppnar och stänger kopplad till uttagen som meross ska använda. Der knasigar att om jag har båda kablarna i så funkar inte Meross, väggkontakten fungerar. Tar man bort väggkontaktens sladdar funkar det.
:thinking:
Har mailat supporten i alla fall får hoppas det finns någon lösning. Vill ogärna bli av med möjligheten att trycka på väggknapp när man ska stänga garaget.

Har du möjlighet att mäta kontakten? Låter som att det är fel, alltså nc/no. Meross levererar en slutning vid öppning/styrning.

hm, är lite lost på NC No, Men googlade lite snabbt och det verkar betyda always open eller nåt sånt.
Har inget att mäta med, men jag tror att kretsen alltid är öppen? men det är ren killgissning. När jag hade strömmen i öppnaren och satte dit sladden för kontakten så blev det en liten “kortslutning” eller nåt som gjorde att garageporten började röra på sig. Kan det vara så att kretsen inte sluts ordentligt eftersom väggbrytaren alltid är “på” och därav rör inte porten på sig? (väggbrytaren ser ut som en vanlig lampkontakt men det är en sådan variant som “studsar” tillbaka när man trycker på den.

Du måste ha en återfjädrande brytare för att det ska funka, har en sådan själv. När kontakterna kortsluts så öppnas eller stängs porten. Men du kommer förmodligen inte använda kontakten jättemycket, stänger alltid min via Homekit eller Siri…

Så hette det, det är en återfjädrande brytare jag har.
Resten av familjen är mindre tekniska än jag och vill gärna kunna stänga när de är på språng iväg…Ibland smidigare att bara dra till knappen på väg ut.

Testa sätta fjädern tvärtom

Vända på fjädern, skulle den funka ändå menar du? Hittar inte i bruksanvisningen om det ska vara NC eller NO när man kopplat… Får se om jag orkar ut o pilla. :), risken är väl att jag tappar bort fjädern och inget fungerar. :man_shrugging: :innocent:

Blir ju tvärtemot funktion då. Tänkte som ett test för ditt problem.

Det var visst superenkelt att byta håll på fjädern. Och det funkade! Så nu kör jag porten i Homekit. :grinning::+1:

4 gillningar

God jul :christmas_tree:

1 gillning