Meross nya garageportöppnare stöder HomeKit

Från sajten:
image

Företaget Meross har nu adderat stöd för Apple HomeKit till sin garageportsöppnare. Företaget har nu flertalet olika produkter som stöder HomeKit vilket säkert välkomnas av många användare.

Meross Garage Door Opener MSG100HK ger dig nu möjligheten att öppna och stänga din befintliga garageport samt inkludera denna i olika automatiseringar i ditt smarta hem. Är du intresserad så finns det en kompetibilitetslista här men produkten sägs fungera med de flesta förekommande garageportsmotorerna på marknaden. Tänk på att dubbelkolla att det är versionen för HomeKit du köper och inte den äldre som bara heter MSG100.

Utöver stöd för Apple HomeKit så stöder denna produkt även Amazon Alexa, Google Assistent, IFTTT samt SmartThings.

Produkten blir snart tillgänglig, den är listad på deras hemsida för amerikanska marknaden men de säljer även via Amazon.de så inom kort syns den säkert där också. Liksom deras övriga produkter för HomeKit kan vi förvänta oss ett slagkraftigt pris.

Källa: Meross

1 gillning

Då får man bygga garage då!:joy:

2 gillningar

Det här kan ju definitivt bli intressant!
Kollade på det där för ett tag sen att få in porten i Homekit, hittade nån iSmartGate eller nåt sånt där, men tyckte den var för dyr, drygt 1500 eller nåt sånt.

Får hålla utkik när priset på den här rackaren kommer helt enkelt! :slight_smile:

Alternativt sätta garageport på huset! :smiley:

2 gillningar

Måste kolla om den är kompatibel med min öppnare, då slipper man ju trycka på en knapp i bilen kanske. :slight_smile:

Perfekt…

Tack för tipset.
Bra pris, beställde från Amazone.de för €30 med frakt precis.
Deras kompabilitetslista var ju brutal…, glad att min fanns med :slight_smile:

PS! Dom länkar till rätt produkt direkt från deras sida till Amazon

Uppdatering…

Produkten kom på ngn dag.
Enkel installation (har en Hörmann Promatic 2) som var i stort sett Plug and Play

Enda problemet var att vid configureringen crashade den alltid på sista steget… tills jag ändrade DNS i min router från Cloudflare (1.1.1.1) till Google (8.8.8.8). Inte en aning om varför den är DNS känslig.

Fungerar perfekt med Google Assistenten (kräver PIN vid öppning av port)

3 gillningar

Ska vi starta ett garageband?

Som sagt. Måste bygga ett garage först. Jag har en gitarr där dom flesta strängarna är av. En bra början.

1 gillning

Det är en början. Jag spelade piano i kommunala musikskolan.

1 gillning

Bumpar denna lite.
Nu har HK-varianten dykt upp på .de och .co.uk också, verkar inte vara tillgänglig på .de men jag beställde från UK igår, 520 spänn gick det lös på med frakt och sådär.
UK: https://amzn.to/33YExQ4
DE: https://amzn.to/34Z2bez

1 gillning

Låter bra. Såg den skulle komma 27/10 på .de
Kan nog bli en sådan då.
Hur matas den? Är det USB eller kopplar man in den i ett vanligt vägguttag?

Men helvete, tänkte inte så långt som matningen! :yum:
Vet faktiskt inte hur den matas, men avbröt från uk och beställde från de istället, så dröjer lite längre innan den kommer…! :grinning:

1 gillning

Har fått hem min nu, matas med usb, de var generösa och skickade även med en kontakt dock! :grinning:
bild

2 gillningar

Kul! Hur funkar inkopplingen?
Min portöppnare har ju ingång för att koppla in en enkel knapp som man kan öppna och stänga porten med (eller så använder man fjärrkontroller). Är det där man kopplar in denna eller gör man det på något annat sätt?

En sak till är det sensorer för om porten är öppen eller stängd som ligger med i lådan?

Är också sugen på denna. Vilken garagedörr har du?

Inkopplingen verkar bara va att ansluta kablarna där du annars kan koppla in en knapp ja, har inte kopplat in min ännu, men verkar hyfsat simpelt.

Stämmer bra, var en sensor för att känna av om porten är öppen eller stängd.

Gick sjukt smidigt att lägga till den i homekit i alla fall, kanske ofta är så, men bara till scanna en qr-kod på den, välja rum och döpa den så var det klart! :grinning:

Återstår att se om det funkar när den är inkopplad också! :grinning:

1 gillning

Har en aperto, men den verkar funka till det mesta, finns lista på deras hemsida.
https://www.meross.com/product/29/article/

Du får gärna skriva mer när du har kopplad in den. Om du är nöjd…

Har kopplat in den idag, verkar funka fint!
Den betedde sig lite konstigt i homekit först, men Google home funkade den bättre.

Hittade att man behövde installera meross app också och uppdatera firmware. Sen behövde jag ändra tiden den öppnar från 15 till 25 sekunder, efter det funkar den fint!