Mediamarkt blir Power

Nu blir Mediamarkt det nygamla Power.

Detta blir bra tror jag!
Har bara bra erfarenheter av Power.
Beställt från dom några gånger och får alltid prylarna riktigt fort.

2 gillningar

Från sajten:
image

Tyska Mediamarkt försvinner som varumärke i Sverige. I stället tas butikerna över av norska Expert – under varumärket Power.

I dagsläget finns det 29 Mediamarkt-varuhus. Det första öppnade den 28 september 2006 i Heron City – söder om Stockholm. Sverige blev land nr 13 där MediaMarkt etablerade sig. Det dröjde dock sex år till innan bolaget satsade på den e-handel år 2012 som gjort de hyfsat framgångsrika i landet.

Just 2012 gick Expert i Sverige AB i konkurs i Sverige. Men 2017 ville norska Expert ta sig in i Sverige igen. Detta genom att köpa Mediamarkt-butikerna. Den affären misslyckades.

Nu gick alltså förhandlingarna bättre och Mediamarkt-butikerna får nya skyltar. Mediamarkts ägare bli minoritetsägare till Power Sverige. Vi får anta att ehandeln som redan i dagsläget bedrivs på Power.se kommer att byggas ihop med utlämning, reklamationer och annat i butikerna framöver.

Det blir inte första gången det står Power på elektronikbutiker av modell större. Från början startades varumärket av Kooperativa förbundet (Kända för sina Coop-butiker). Det var efter att Kooperativa förbundet köpte upp City Stormarknad-kedjan under 90-talet. I början av 2000-talet köptes den om till Power. 2003 köpte sedan norska Expert ASA in sig i bolaget. Året därpå tog Expert ASA över hela kedjan. 2005 köpte Expert ASA bolaget Expert Sverige AB och Power-butikerna bytte namn till Expert Stormarknad. Under det varumärket drevs sedan butikerna fram till 2012 då Expert Sverige AB gick i konkurs.

Power var en detaljhandelskedja för hemelektronik ägd av Kooperativa förbundet. Under 2006 såldes kedjan med sina 30 butiker till Expert. Butikernas namn ändrades till Expert Stormarknad, med början hos Power Backaplan och Power Bäckebol i Göteborg.

Garantier och övriga åtaganden följer med i nya kedjan. Det samma gäller Mediamarkt.se.

Via Ehandel.se. Foto: Håkan Dahlström (CC 2.0-licens)

Jag gillade City/Stormarknad & Power bäst när vi hade dessa här de hade den bäst utbildade personalen inte bara någon som är mellan 2 jobb. Men det får vi väl inte tillbaks utan det blir väl bara byte av loggan. Vet inte hur det är idag, har MM gjort någon vinst än i Sverige? Vet att under en massa år så gick de back bara för att kunna matcha konkurrenterna.

Pengarna brukar de dra in på finansbolagen :kissing_smiling_eyes:

2 gillningar

Och alla dessa försäkringar.

1 gillning

Jo men de är ju frivilliga. Har aldrig tecknat en försäkring på elektronik, när garantin gått ut är det inte värt något ändå efter alla åldersavdrag.

1 gillning

Samma här. :slight_smile:

Hur kommer det sig att alla elektronikbutiker som etablerar sig här är ifrån Norge förutom MM då? Elgiganten har ju funnits här länge men Expert hade jag ingen aning om att det var norskt för visst var det dom som tog över OnOff också?

Svenska Expert (som då ägdes av norska Expert) tog över flera OnOff-butiker och döpte om dem till Expert Stormarknad. Men efter ett år gick även svenska Expert i konkurs.
<

Inte bara teknikbutiker som är norskt..
Carlings, Dressmann, Volt, Cubus, Bik Bok, Junkyard mfl tillhör norska Varnergruppen.
Norge tar över allt! :grinning:

Korrigering "Dressmann" två NN.

Korrigering Dresmann XL med XL :face_with_peeking_eye::sweat_smile:

1 gillning

Korrigering Dressmann med ett extra n och inte NN :slight_smile:.

Ursäkta, du glömde ett s…. :joy:

Telenor :grimacing:

Blir Norge-historia av alltihopa!

Hade de bara haft anställda som hade en gnutta aning om produkten de försöker sälja eller i alla fall hade en vilja att hjälpa en kund, istället för att stå och fingra på sin mobil, så hade de varit en bit på väg..

Hade de även ändrat butikens upplägg så den inte förde tankarna till ett butikslager för grossister, skulle det kanske till och med vara lite inbjudande att gå in i dessa, nu så själlösa, butiker....

På kort sikt tror jag Elgiganten tar marknadsandelar. Mediamarkt tycker jag har känt lite opersonligt. Med allt det röda/vita och inte samma utbud inom mobiler jämfört med Elgiganten.

Men jag tror det kan bli bättre med Power. Som jag förstår ska de behålla alla butiker.

Hade dom också pratat förståligt svenska vore det ännu bättre.
Problemet i Kungens kurva. Fullständigt oprofessionellt uppförande. Har även Inside information - inte roligt. :face_vomiting:

1 gillning